مهدی مطهرنیا، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

کرونا نظم و اتحاد جهان را هدف قرار داده است

مهدی مطهرنیا گفت: اکنون دیگر این امری پذیرفته‌شده است که در اروپای مقتدر شکاف به وجود آمده و عضوهای این اتحادیه به استقبال پیامدها و پس‌لرزه‌های شدیدی می‌روند که حتی امکان دارد همبستگی‌شان را مخدوش کند.

کرونا نظم و اتحاد جهان را هدف قرار داده است
کد خبر: 402156
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۳ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهدی مطهرنیا، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: اتحادیه اروپا مجموعه‌ای پیوسته از 27 کشور با گرایش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی است که هر کدام سال‌هاست کشوری مستقل و دارای حکومت مرکزی حتی مقتدر هستند که با چالش‌های متفاوت همگرایی در درون دولت‌ها و نظام‌های سیاسی فعالیت می‌کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: اکنون یکی از نمادهای دولت‌های اقتدارگرا در جهان که به عنوان یک کشور پیشرفته و توسعه‌یافته، ادعای پیشرفته‌ترین اقتصاد دنیا را دارد قدرت حاکم بر چین است. اما در نظام تصمیم‌گیری همین کشور هم واگرایی‌هایی مشاهده می‌شود که هزینه‌های زیادی به دولت مستقر در پکن تحمیل کرده است. پس نمی‌توان بروز مشکل و تناقض در میان اعضای اتحادیه اروپا را مشکلی عجیب و باورناپذیر تلقی کرد.

او همچنین توضیح داد: باید گفت بحران کرونا به واسطه اثرات مخربی که دارد در تعادل و نظم نظام بین‌الملل حفره‌ای عمیق ایجاد کرده است و به همین دلیل تعامل اتحادیه اروپا را هم خدشه‌دار کرده است. اما اینکه بگوییم فقط اروپایی‌ها دچار چنین حالتی شده‌اند بی‌شک تحلیلی غلط است و امری نامعتبر از منظر معرفت‌شناسی محسوب می‌شود. چون توجیهی که بر مبنای آن آورده می‌شود با زوایای دیگر و با رنگ و لعاب متفاوتی قابل مشاهده است.

مطهرنیا ادامه داد: البته اکنون دیگر این امری پذیرفته‌شده است که در اروپای مقتدر شکاف به وجود آمده و عضوهای این اتحادیه به استقبال پیامدها و پس‌لرزه‌های شدیدی می‌روند که حتی امکان دارد همبستگی‌شان را مخدوش کند. باید منتظر ماند و دید‌ این حالت زودگذر خواهد بود یا به واگرایی‌هایی مانند قانون برگزیت انگلیس منجر خواهد شد.

او تاکید کرد: آنچه تجربه نشان داده این است که جهان بشری میل به همگرایی دارد. اما نوع همگرایی پساکرونا با آنچه در پیشاکرونا وجود داشت قطعاً تفاوت‌هایی ملموس و غیرقابل انکار خواهد داشت. البته نه فقط به واسطه تاثیرکرونا، بلکه به واسطه تاثیر پیشران‌های متفاوتی که قابل ردگیری هستند با همگرایی در دوران پیشین متفاوت خواهد بود. به طوری که بسیاری از مفاهیم در حوزه اندیشگی بشر در قرن جدید باید بازتعریف و مصداق‌یابی دوباره شوند.

مهدی مطهرنیا صحبت‌های خود را با این جمله به پایان رساند: کرونا نظم و اتحاد و البته آرامش جهان را هدف قرار داده است.

چکیده گفت‌وگو با مهدی مطهرنیا

اروپای مقتدر با شکاف مواجه است

کرونا در تعادل و نظم نظام بین‌الملل حفره‌ای عمیق ایجاد کرده است

جهان بشری میل به همگرایی دارد

همگرایی پساکرونا با پیشاکرونا تفاوت‌هایی ملموس خواهد داشت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها