کد خبر: 399124
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۳ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

سوریه؛ شاهراه تضاد کشورهای جهان

برخی رسانه‌ها ادعا می‌کنند ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از بشار اسد به دلیل تماسی که محمد بن زاید با او برقرار کرده عصبانی است.

سوریه؛ شاهراه تضاد کشورهای جهان
کد خبر: 399124
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۳ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- برخی رسانه‌ها ادعا می‌کنند ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از بشار اسد به دلیل تماسی که محمد بن زاید با او برقرار کرده عصبانی است.

یکی از دلایل اصلی این عصبانیت اعلام آمادگی امارات متحده عربی برای تامین سه میلیارد دلار بابت کمک به دمشق در اخراج نیروهای ترکیه از سوریه است.

گرچه این رسانه‌ها از توافق پشت پرده محمد بن زاید و بشار اسد بر سر بیرون راندن ارتش ترکیه و نیروهای مخالف متحدش سخن می‌گویند، اما این تنها علت توجه کشورهای عربی به سوریه نیست.

از منظر کارشناسان، گرچه نزدیکی روابط دمشق و کشورهای عربی با سفر عمر حسن البشیر رئیس جمهور مخلوع سودان کلید خورد، اما ظاهراً با دیپلماسی کرونایی محمد بن زاید به نقطه اوج خود رسیده است.

با نگاهی به عملکرد رهبران شورای همکاری خلیج فارس درخواهیم یافت که اولین موج‌های بهبود دوباره‌ی روابط با دمشق به یک سال قبل بازمی‌گردد و مذاکرات اخیر محمد بن زاید بی‌تردید از نگاه و برنامه‌های عربستان در این چارچوب دور نیست.

مسکن سوریه

هرچند تلاش زیادی به کار گرفته شد تا مذاکرات اخیر در چارچوب کمک‌های انسان‌دوستانه و کمک به کشور سوریه برای مقابله با ویروس کرونا قرار گیرد، اما به اعتقاد کارشناسان عرب، سوریه طی پنج سال گذشته بحران‌هایی به مراتب بدتر و کشنده‌تر را در حالی گذراند که کشورهایی همچون امارات نه تنها حاضر به کمک‌رسانی به دمشق نبودند بلکه خود در دامن زدن به این بحران‌ها دست بالا را داشتند.

به عقیده کارشناسان، یکی از مهم‌ترین دلایل این تکاپوی دیپلماتیک ورود پررنگ ترکیه به عنوان رقیب جدید برای عربستان در سوریه است، حضور مستقیمی که چندان هم با مخالفت مسکو مواجه نشده است.

جنگ نفتی سعودی-روسی هم بر شتاب نزدیکی ریاض-ابوظبی با دمشق افزود، به ویژه که طی مدت اخیر شاهد نزدیکی قابل توجهی بین مسکو و آنکارا حتی به بهای نقض حاکمیت سوریه هم بودیم.

سوریه

امروز همه طرف‌ها برای به دست آوردن حداکثر نفوذ در صحنه سیاسی، اقتصادی و نظامی سوریه جنب‌وجوش بسیاری از خود نشان می‌دهند و با اینکه برخی حضور پررنگ‌تری دارند، اما ظاهراً تماس اخیر بن زاید تنها بخش بیرونی کوه یخی است که رسانه‌ها قادر به دیدن آن هستند.

امروز علاوه بر ایران و روسیه به عنوان متحدان اصلی بشار اسد، ترکیه نیز با رفتار خصمانه خود علیه دولت قانونی دمشق سعی در پررنگ کردن حضور خود دارد و در این میان با وجود زاویه‌ای که با واشینگتن دارد، حمایت ضمنی کاخ سفید را در این اقدامات با خود همسو می‌بیند.

از سویی کشورهای عربی هم چراغ‌خاموش درصدد تغییر موضع‌ در قبال بشار اسد برآمده و به حضور خود در سوریه شتاب بیشتری بخشیده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها