کد خبر: 394284
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۴ ۱۳:۱۹:۵۰
| |

سخنگوی وزارت خارجه عراق:

آمریکا با حملات اخیر خود حاکمیت کشور ما را نقض کرده است

«احمد الصحاف» در گفتگو با شبکه العراقیه با اشاره به حملات تجاوزکارانه اخیر آمریکا به این کشور، آن را نقض حاکمیت ملی خواند.

آمریکا با حملات اخیر خود حاکمیت کشور ما را نقض کرده است
کد خبر: 394284
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۴ ۱۳:۱۹:۵۰

اعتمادآنلاین| احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت: «حمله اخیر آمریکا به عراق که برخی با تقسیم‌بندی یک‌جانبه آن را تنها حمله به مواضع نیروهای مردمی می‌دانند، نقض حاکمیت عراق و فراتر از حمله به یک تشکیلات است.»

سخنگوی وزارت خارجه عراق در گفتگو با شبکه العراقیه در خصوص حمله اخیر آمریکا به نهاد‌های غیرنظامی و نظامی عراق گفت: «در چارچوب اقداماتی که وزارت خارجه در این خصوص انجام داده است، محمدعلی الحکیم، وزیر خارجه، نشستی فوق العاده با نمایندگان وزارت و مشاوران آن‌ها برگزار کرد. اعضای حاضر در نشست برای اتخاذ برخی اقدامات تصمیم گیری کردند. بلافاصله پس از این نشست سفرای آمریکا و انگلیس احضار شدند. ما مخالفت قاطعانه خود را در این خصوص اعلام کردیم. این حملات تجاوز آشکار و نقض حاکمیت عراق خوانده شد و پیش نویس اعتراض به سفیر آمریکا تحویل داده شد. همچنین وزیر خارجه عراق فراهم کردن دو نامه برای ارائه به شورای امنیت و سازمان ملل را خواستار شد. مضمون این دو نامه مبنی بر این بود که حاکمیت عراق نقض شده است و این اقدام در هر صورت پذیرفتنی نیست، به ویژه اینکه یکی از این اهداف یعنی فرودگاه، غیرنظامی است.»

الصحاف افزود: «وزارت خارجه عراق همچنین همه تلاش‌های شرکاء و دوستان خود را بسیج خواهد کرد تا آن‌ها هم از موضع عراق در تاکید بر اتحاد و حاکمیت این کشور حمایت کنند. وزارت خارجه عراق در هر موضوعی که به نقض حاکمیت عراق ارتباط دارد و به منابع قدرت ملی این کشور خدشه وارد کند به شکل یکسان و برابر عمل می‌کند که گروه بسیج مردمی (الحشد الشعبی) هم از این اصل مستثنی نیست. در واقع برخی رسانه‌ها و برخی تحلیلگران تقسیم بندی تنگ نظرانه و یک جانبه‌ای را مطرح می‌کنند و می‌گویند: این حملات تنها علیه مواضع نیروهای مردمی یا گروه دیگری صورت گرفته است؛ اما موضوع خیلی فراتر از اینهاست. الحشد الشعبی جزئی از دستاورد‌های قدرت امنیتی عراق است که عامل بی سابقه و راهبردی بازدارنده‌ای در مقابله با باند‌های گروه تکفیری داعش بود. نیروهای مردمی هم همانند ارتش عراق، پلیس این کشور و گروه‌های داوطلب عشایر و پیشمرگه است که پیروزی‌های زیادی محقق کردند؛ از این رو وزارت خارجه عراق تاکید کرد: حاکمیت عراق گزینه نیست؛ بلکه روندی است که عراق در همه دیدارها، گفتگو‌ها و محافل بین المللی که وزارت خارجه در آن حضور دارد، در حال تثبیت آن است.»

احمد الصحاف در خصوص دو نامه‌ وزارت خارجه عراق برای شورای امنیت و سازمان ملل، تصریح کرد: «وزارت خارجه عراق همچنان در حال هماهنگی با نهاد‌های امنیتی و نظامی عراق است. برای ما بسیار مهم است که از مهم‌ترین تحولاتی که در این روند محقق شده است، مطلع شویم؛ اما وزارت خارجه به گزارش‌های ملی که می‌توان به آن استناد کرد، تکیه و به صحت اطلاعات آن اعتماد دارد. در اینجا باید اشاره کنیم که حملات آمریکا به صورت پیش دستانه و بلافاصله صورت گرفت، بدون اینکه از نتایج تحقیقات دولت عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر (مستعفی) در آغاز حمله به پایگاه التاجی آمریکا مطلع شود. این اقدام تجاوزکارانه است. همواره تاکید داریم ثبات عراق بر کشور‌های اطراف و کشور‌های بین‌المللی تاثیرگذار است و همه دوستان عراق در این خصوص با ما اتفاق نظر دارند.»

سخنگوی وزارت خارجه عراق در ادامه اظهار داشت: «در عراق با ثبات و امن نوعی تعادل برقرار می‌گردد که می‌تواند پایگاه منافع منسجم برای همه طرف‌های منطقه و جهان را ایجاد کند؛ هیچگونه ناآرامی در این نقطه تمرکز به نفع هیچ یک از طرف‌ها نیست. تاکید می‌کنیم حاکمیت عراق به طور کلی مربوط به این کشور است و وزارت خارجه در حال تثبیت آن است.»

گفتنی است بامداد روز جمعه رسانه‌ها از بمباران مواضع نیرو‌های مردمی عراق (الحشد الشعبی) توسط جنگنده‌های آمریکایی خبر دادند.

منابع عراقی اعلام کردند در حمله جنگنده‌های متجاوز آمریکایی به فرودگاه در حال ساخت کربلا، یکی از کارمندان این فرودگاه کشته شد. همچنین ارتش عراق اعلام کرد در حمله جنگنده‌های آمریکایی، پایگاه‌های الحشد الشعبی، ارتش و پلیس عراق هدف قرار گرفتند.

پس از حملات متجاوزانه ارتش تروریست آمریکا بسیاری از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و مقاومت عراق، این حملات را به شدت محکوم کرده و خواهان اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور شده‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها