آخرین تحولات خاورمیانه؛

گفت‌وگوی سران ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه در مورد ادلب/ سفر رئیس موساد به قطر/ تظاهرات گسترده در اقلیم کردستان عراق/ بازگشایی جاده بین‌المللی حلب ـ دمشق

سفر رئیس موساد به قطر، تظاهرات گسترده در اقلیم کردستان عراق، بازگشایی جاده بین‌المللی حلب- دمشق و سفر دوره‌ای امیر قطر به کشور‌های عربی از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده‌اند. در این میان، باید به گفتگوی سران ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه در مورد ادلب نیز اشاره کرد.

گفت‌وگوی سران ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه در مورد ادلب/ سفر رئیس موساد به قطر/ تظاهرات گسترده در اقلیم کردستان عراق/ بازگشایی جاده بین‌المللی حلب ـ دمشق
کد خبر: 387044
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ۱۳:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| سفر رئیس موساد به قطر، تظاهرات گسترده در اقلیم کردستان عراق، بازگشایی جاده بین‌المللی حلب- دمشق و سفر دوره‌ای امیر قطر به کشور‌های عربی از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده‌اند. در این میان، باید به گفت‌وگوی سران ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه در مورد ادلب نیز اشاره کرد.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه ادلب سوریه، همانند منطقه عفرین این کشور برای ترکیه حائر اهمیت است، از نشست چهارجانبه در روز‌های آینده در مورد ادلب خبر داد.

اردوغان که شامگاه شنبه (سوم اسفند) در شهر ازمیر سخنرانی می‌کرد، گفت: «پنجم مارس (15 اسفند) با آنگلا مرکل، ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون در مورد ادلب نشستی خواهیم داشت».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، رئیس‌جمهور این کشور گفت: «مساله ادلب به همان اندازه عفرین و منطقه عملیاتی چشمه صلح برای ما دارای اهمیت است. به صراحت با پوتین در این موضوع صحبت کردم».

ارتش ترکیه طی سال میلادی گذشته، دو عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد سوری که مورد حمایت ائتلاف تحت رهبری آمریکا هستند، انجام داد. در عملیات عفرین (شاخه زیتون)، این منطقه را با کمک گروهک ارتش آزاد سوریه، به اشغال خود درآورد و عناصر «یگان‌های مدافع خلق» را که از نظر آنکارا تروریست و شاخه پ.ک.ک هستند، از این منطقه اخراج کرد.

در عملیات چشمه صلح نیز عملیات خود علیه این شبه نظامیان را در امتداد مرزهای جنوبی خود ادامه داد، ولی با توافق شبه‌نظامیان کُرد و دمشق، این عملیات ناتمام ماند.

رجب طیب اردوغان در مورد ادلب مدعی شد، این استان سوریه نیز همانند مناطقی که عناصر گروهک حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در دست داشتند، روی «صلح و آرامش» را خواهد دید.

درگیری‌ها در ادلب سوریه بیش از یک ماه است، بین ارتش این کشور و گروه‌های مسلح تروریستی مورد حمایت ترکیه ادامه دارد و نیروهای سوری پیروزی‌های چشم‌گیری (آزادسازی بیش از 800 کیلومتر مربع) داشته‌اند و ارتش ترکیه 16 کشته داده است.

1

سفر رئیس موساد به قطر

وزیر جنگ سابق رژیم اشغالگر قدس می‌گوید، «یوسی کوهِن»، رئیس سرویس جاسوسی این رژیم (موساد) دو هفته پیش به قطر سفر کرده است.

«آویگدور لیبرمن» که هم‌اکنون رئیس حزب «اسرائیل بیتونا» است، شنبه (سوم اسفند) گفت: در سفر یوسی کوهن، فرمانده منطقه جنوبی (جنوب فلسطین اشغالی) نیز او را همراهی کرده است.

بر اساس ادعای وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی، مقامات صهیونیست بنا به درخواست «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم به قطر رفته و از مقامات قطر خواسته‌اند، به «تزریق» پول به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ادامه دهند. وب‌سایت خبری «والاه» نیز همز‌مان نوشت، کوهن در این سفر با رئیس دستگاه امنیت ملی و مشاور امنیت ملی امیر قطر دیدار کرده و «محمد العمادی»، سفیر قطر در کرانه باختری نیز در این دیدار حضور داشته است.

1

تظاهرات گسترده در اقلیم کردستان عراق

هزاران تن از ساکنان اقلیم کردستان عراق علیه فساد در این اقلیم تظاهرات کردند. بر اساس این گزارش، هزاران تن در اقلیم کردستان امروز شنبه 22 فوریه 2020 در اعتراض به گسترش فساد و نبود خدمات و فرصت های شغلی در اقلیم کردستان عراق تظاهرات کردند. این تظاهرات به دعوت شاسوار عبدالوحده رئیس حراک الجیل الجدید برگزار شد.

در سلیمانیه شمار زیادی در پارک آزادی در مرکز شهر شعارهایی علیه فساد و اوضاع بد اقلیم کردستان عراق سر دادند. شاسوار عبدالواحد در سخنانی در جمع معترضان در سلیمانیه اعلام کرد، اگر خواسته ها تظاهرات کنندگان برآورده نشود، تظاهرات گسترده‌تر و میلیونی برگزار خواهد شد.

در اربیل نیروهای امنیتی به شکل گسترده‌ای در نزدیکی تفریحگاه شاندر که قرار بود در آنجا معترضان جمع شوند، مستقر شدند که معترضان مجبور به تغییر مکان اعتراض و رفتن به منطقه ای نزدیک آن شدند.

بازگشایی جاده بین‌المللی حلب ـ دمشق

علی حمد، وزیر حمل و نقل سوریه روز شنبه در سخنانی گفت: جاده بین‌المللی دمشق-حلب برای عبور و مرور شهروندان گشایش یافته و سرویس‌دهی به مسافران آغاز شده است.

پیش از این، استان حلب به منظور ساماندهی وضعیت جاده و زدودن خاک و سنگ‌های انباشته شده در سال‌های گذشته توسط گروه‌های تروریستی با هدف مسدودسازی مسیر رفت‌وآمد میان شهرهای سوریه، تجهیزات مهندسی را به این منطقه ارسال کرد.

سفر دوره‌ای امیر قطر به کشورهای عربی

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر از امروز یکشنبه سفر دوره‌ای را به کشورهای اردن، تونس و الجزایر آغاز خواهد کرد.

او ابتدا در سفری دو روزه به اردن و بعد از آن به تونس و الجزایر خواهد رفت و در این سفرها درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه گفت‌وگو خواهد کرد. از جمله این تحولات مساله فلسطین و مقدسات اسلامی در قدس و اوضاع انسانی در شمال سوریه و تحولات لیبی، یمن، سومالی و دیگر کشورهای عربی است.

در این سفرها یادداشت تفاهم‌ها و توافق‌نامه‌هایی نیز امضا خواهد شد.

1

منبع: تابناک

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها