دمشق: مخالف هر گونه حضور ترکیه در خاک خود هستیم

وزارت امور خارجه سوریه ضمن رد قاطع هر گونه حضور ترکیه در خاک این کشور، تأکید کرد هدف آنکارا از این اقدامات، نجات تروریست‌هاست.

دمشق: مخالف هر گونه حضور ترکیه در خاک خود هستیم
کد خبر: 383975
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۲ ۱۵:۲۷:۵۴

اعتمادآنلاین| وزارت امور خارجه سوریه حضور غیرقانونی نظامیان ترکیه در خاک این کشور را محکوم کرد.

یک منبع در وزارت خارجه سوریه تأکید کرد: «رژیم ترکیه از رهگذر استقرار هر چه بیشتر نیروهای خود در ادلب و ریف آن و ریف حلب و حمله به مناطق مسکونی و برخی مقرهای نظامی به تجاوز خود به حاکمیت و اراضی سوریه» ادامه می‌دهد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از این منبع گزارش داد که هدف ترکیه از این اقدام، «نجات ابزارهای خود در گروه‌های تروریستی در برابر پیشروی‌های ارتش سوریه است».

دمشق ضمن رد قاطع هرگونه حضور ترکیه در خاک سوریه، تصریح کرد: این مسئله، نقض آشکار حقوق بین‌الملل و تجاوز به حاکمیت سوریه است و با بیانیه‌های «آستانه» و توافقات «سوچی» درباره منطقه «کاهش تنش» در ادلب تناقض دارد.

وزارت خارجه سوریه تاکید کرد: این اقدامات ترکیه بیانگر اصرار دولت ترکیه بر عدم احترام به هر گونه تعهدات و تداوم رفتار به عنوان «یک رژیم خارج از قانون» است.

در بیانیه این نهاد سوریه آمده است: دمشق از جامعه بین‌الملل می‌خواهد برای مهار رفتار خصمانه دولت ترکیه و حمایت نامحدود آن از تروریسم در سوریه و لیبی، مواضع حتمی اتخاذ کند.

وزارت خارجه سوریه در پایان تأکید کرد: «تجاوزات رژیم ترکیه باعث احیای مجدد گروه‌های تروریستی نخواهد شد و نیروهای ارتش سوریه به تعقیب باقی مانده این گروه‌ها تا نابودی کامل و بازپسگیری کامل خاک سوریه ادامه خواهند داد».

در همین ارتباط، «ایمن سوسان» معاون وزیر خارجه سوریه حضور ترکیه در سوریه بدون موافقت دولت قانونی این کشور را «تجاوزگری» دانست که «باید با همه ابزارها در برابر آن مقاومت کرد».

سوسان با تأکید بر لزوم اخراج نیروهای خارجی به ویژه نیروهای ترکیه از سوریه، تصریح کرد: «رژیم ترکیه از آغاز بحران، علیه سوریه توطئه کرد و حامی اصلی تروریسم بوده است. وظیفه ما نیز این است که برای تضمین احترام به حاکمیت کشور خود فعالیت کنیم و به هر گونه حضور خارجی پایان دهیم».

او با بیان اینکه استان ادلب نیز آزاد خواهد شد، تاکید کرد: «ما به سمت نابودی تروریسم و نجات سوریه از این شر ادامه می‌دهیم تا آخرین وجب از خاک جمهوری عربی سوریه را پاکسازی کنیم. هیچ‌ کس در این زمینه نمی‌تواند خط قرمزی برای ما ترسیم کند».

به دنبال فعل و انفعالات اخیر نظامی بین ترکیه سوریه و ورود ادوات جنگی ترکیه در شهر ادلب یک مقام ارشد دولت ترکیه از تداوم حضور نظامی در این منطقه خبر داد.

«فواد اوکتای» معاون ریاست جمهوری ترکیه در این زمینه گفت: نظامیان ترکیه برای واکنش نظامی لازم به آن‌هایی‌که قوانین بین‌المللی را زیرپا گذاشتند در ادلب باقی خواهند ماند.

این در حالی است که پیشروی سریع ارتش سوریه در مناطق جنوبی ادلب، موجب شده تا آنکارا مستقیما برای حمایت از نیروهای هم‌پیمان خود در سوریه، مداخله کند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها