کد خبر: 381230
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۱ ۱۳:۲۰:۱۰
| |

مخالفت 133 نماینده انگلیس با طرح «معامله قرن»

نمایندگان انگلیس در نامه ای از پیامدهای طرح پیشنهادی ترامپ ابراز نگرانی کرده و آن را ضربه‌ای به حقوق ملی ملت فلسطین و قوانین بین‌المللی دانستند که هیچ اصول منطقی برای بازگشت به مذاکرات را فراهم نکرده است.

مخالفت 133 نماینده انگلیس با طرح «معامله قرن»
کد خبر: 381230
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۱ ۱۳:۲۰:۱۰

اعتمادآنلاین| 133 نماینده پارلمان انگلیس در نامه‌ای به نخست وزیر این کشور بر لزوم مخالفت دولت لندن با طرح ادعایی رئیس جمهوری آمریکا برای صلح خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» تاکید کردند.

نمایندگان در این نامه از پیامدهای طرح پیشنهادی ترامپ ابراز نگرانی کرده و آن را ضربه‌ای به حقوق ملی ملت فلسطین و قوانین بین‌المللی دانستند که هیچ اصول منطقی برای بازگشت به مذاکرات را فراهم نکرده است.

نویسندگان این نامه هشدار داده‌اند که با اجرای طرح معامله قرن فرصت‌های دستیابی به صلح کاهش یافته و قوانین بین‌الملل را تهدید می‌کند.

دونالد ترامپ سه‌شنبه گذشته همراه با نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و طرح صلح خود موسوم به معامله قرن را اعلام کرد. وی اعلام کرد که شهر قدس پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند.

تمامی رهبران فلسطینی به خصوص «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین مخالفت شدید خود را با این طرح اعلام کرده‌اند. دولت‌های اروپایی و اتحادیه اروپا نیز واکنش سردی را به این طرح نشان داده و بر لزوم از سرگیری مذاکرات روند صلح خاورمیانه تاکید کرده‌اند.

در ادامه این نامه بر ضرورت پایبندی انگلیس به موضع ثابت خود برای بر دستیابی به توافق صلح بر مبنای راه حل تشکیل دو کشور در چارچوب مرزهای 1967 و برپایی کشور مستقل فلسطین در کنار "اسرائیل" تاکید شده است.

نمایندگان انگلیسی تاکید کردند که معامله قرن در زمانی اعلام شده است که رنج‌های مردم فلسطین به دلیل تخریب خانه‌هایشان به دست رژیم صهیونیستی افزایش یافته است، زیرا این گونه اقدامات منجر به آوارگی کامل خانواده‌های فلسطینی شده است.

چنانچه «اسرائیل» فلسطینیان ساکن غزه را از دستیابی به خدماتی مانند بهداشت و آموزش محروم کرده است.

همچنین در بخش دیگری از پیام نمایندگان پارلمان انگلیس آمده که مشکلات ملت فلسطین نتیجه یک فاجعه طبیعی نیست بلکه ثمره خسارت‌های وارده به اقتصاد فلسطین در نتیجه اشغالگری رژیم صیهونیستی است چرا که این رژیم از دستیابی فلسطینیان به منابع طبیعی موجود در مناطق «ج» و آب‌های منطقه‌ای موجود جلوگیری می‌کند.

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای «معامله قرن» را «طرحی جدی» توصیف اما تصریح کرده است که رهبران دو طرف باید عملی بودن آن را ارزیابی کنند.

وی از رهبران فلسطین و دولت اشغالگر قدس خواست تا طرح رییس جمهوری آمریکا را به گونه‌ای «منصفانه و واقعی» مورد بررسی قرار دهند.

جرمی کوربین رهبر حزب مخالف دولت انگلیس هم تصریح کرده که طرح ادعایی صلح دونالد ترامپ تهدیدی علیه صلح است.

وی در توئیتی نوشت:‌ معامله خاورمیانه دونالد ترامپ طرحی صلح‌آمیز نیست. بلکه برای تثبیت استعمارگری غیر قانونی توسط اسرائیل و انکار حقوق فلسطینیان است.

کوربین ادامه داد: دولت انگلیس باید با این مضحکه مخالفت کند و بر لزوم دست یابی به صلح حقیقی و راه حل تشکیل 2 دولت تاکید کند.

حدود ده روز پیش هم گروهی از نمایندگان مجلس انگلیس در نامه‌ای سرگشاده به نخست وزیر خواستار شناسایی دولت مستقل فلسطین شدند.

منبع: ایرنا



اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها