کد خبر: 381181
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۱ ۱۱:۱۰:۵۷
| |

عراق مرکز رایزنی و ریاست نشست اتحادیه عرب درباره معامله قرن

عراق از جمله نخستین کشورهای عربی و اسلامی به شمار می رود که با آغاز رونمایی از جزییات معامله قرن در کاخ سفید تلاش ها و رایزنی های گسترده ای را با هدف محکومیت و بررسی پیامدهای این طرح در منطقه و جهان انجام داده است.

عراق مرکز رایزنی و ریاست نشست اتحادیه عرب درباره معامله قرن
کد خبر: 381181
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۱ ۱۱:۱۰:۵۷

اعتمادآنلاین| عراق از جمله نخستین کشورهای عربی و اسلامی به شمار می رود که با آغاز رونمایی از جزییات معامله قرن در کاخ سفید تلاش ها و رایزنی های گسترده ای را با هدف محکومیت و بررسی پیامدهای این طرح در منطقه و جهان انجام داده است.

نخست وزیر، وزیر امور خارجه و دیگر شخصیت های سیاسی عراق از سه شنبه گذشته و به دنبال انتشار جزییات این طرح در تماس های تلفنی و گفت و گو با مقام های سیاسی کشورهای عربی و اسلامی خواستار ایجاد یک جبهه واحد در محکومیت معامله قرن و حمایت از سرزمین فلسطین و قدس شریف شدند.

در پی این رایزنی ها، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که این کشور ریاست نشست فوق العاده شورای اتحادیه عرب برای بررسی موضوع معامله قرن را به عهده دارد.

«احمد الصحاف» در صفحه توییتر خود نوشت که «عراق ریاست نشست فوق العاده شورای اتحادیه عرب در سطح وزیران امور خارجه ا با هدف بررسی پیامدهای معامله قرن برعهده خواهد گرفت.»

بر اساس اعلام «حسام زکی» معاون دبیرکل اتحادیه عرب، نشست این اتحادیه با هدف بررسی راه‌های مقابله با «معامله قرن» شنبه آینده برگزار خواهد شد.

در همین زمینه وزیر امور خارجه عراق روز گذشته (پنجشنبه) با همتای اردنی خود در مورد طرح موسوم به معامله قرن رایزنی کرد.

«محمدعلی الحکیم» در تماس تلفنی با «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن در مورد تاثیرهای معامله قرن بر تحولات و ثبات منطقه گفت و گو کرد.

وزیران خارجه عراق و اردن در این گفت و گوی تلفنی درباره آخرین تحولات و اوضاع منطقه به دنبال اعلام مفاد معامله قرن از سوی ترامپ و تاثیرهای آن بر ثبات فلسطین و اردن بحث و تبادل نظر کردند.

عراق یکی از کشورهایی است که مقام ها و گروه های سیاسی، دینی و ملی آن بیشترین مخالفت را با معامله قرن اعلام کرده است.

وزارت امور خارجه عراق چهارشنبه گذشته نیز با انتشار بیانیه‌ای به معامله موسوم به قرن واکنش نشان داد و با تاکید بر حق مشروع و قانونی فلسطینان اعلام کرد که عراق در کنار ملت فلسطین خواهد بود و از حقوق مشروع ملت فلسطین در بازگشت آوارگان و برپایی دولت مستقل به پایتختی قدس شریف حمایت می‌کند.

«دونالد ترامپ» سه‌شنبه هفته جاری به وقت محلی همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید از طرح سازش خود موسوم به معامله قرن رونمایی کرد.

وی اعلام کرد که شهر قدس پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند.

طرح معامله قرن خواستار چشم‌ پوشی پناهندگان فلسطینی ساکن کشورهای عربی به ویژه لبنان از حق بازگشت به سرزمین خود است؛ طرحی که بر خلاف مفاد قطعنامه 194 شورای امنیت سازمان ملل است .

این طرح هم چنین در پی الحاق قدس و بخش‌های اشغالی کرانه باختری رود اردن به رژیم صهیونیستی است.

به دنبال انتشار معامله قرن بسیاری از شخصیت ها، مقام های سیاسی و دینی سراسر جهان به ویژه مسلمانان معامله قرن را محکوم کردند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها