کد خبر: 380778
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ ۱۳:۱۵:۰۲
| |

مسکو:

بیش از 2 میلیون آواره سوری به خانه‌هایشان بازگشته‌اند

ستاد هماهنگی بین سازمانی روسیه و سوریه در امور آوارگان سوری با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بیش از دو میلیون آواره سوری به خانه‌های خود بازگشته‌اند.

بیش از 2 میلیون آواره سوری به خانه‌هایشان بازگشته‌اند
کد خبر: 380778
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ ۱۳:۱۵:۰۲

اعتمادآنلاین| ستاد هماهنگی بین‌سازمانی روسیه و سوریه در امور مربوط به بازگشت آوارگان سوری به کشورشان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بیش از دو میلیون آواره سوری به اقامتگاه‌های دائمی بازگشتند.

بنا به گزارش خبرگزاری «تاس»، در این بیانیه آمده است که از میان این تعداد آواره سوری، بیش از 700 هزار نفر از کشورهای دیگر به سوریه بازگشتند.

در متن این بیانیه گزارش شده است: «تا به امروز، دو میلیون 80 هزار و 443 شهروند سوری به خانه‌های خود بازگشتند که از آن میان یک میلیون و 312 هزار و 520 نفر آوارگان داخلی هستند و 767 هزار و 923 نفر جزء پناهجویان (سوری) از کشورهای خارجی محسوب می‌شوند».

ستاد هماهنگی روسیه و سوریه در امور آوارگان سوریه تأکید کرد که دمشق و مسکو در تلاش هستند تا به شهروندان سوری در بازگشت به سرزمینشان و ازسرگیری یک زندگی صلح‌آمیز در سوریه کمک‌رسانی کنند.

این بیانیه در این خصوص توضیح داد: «دولت سوریه همچنان به تلاش‌های گسترده برای تضمین تعهدات دولت برای بازگشت شهروندان ادامه می‌دهد که (این تضمین‌ها) در زمینه‌های امنیت، آموزش و درمان است و همچنین فرایندهای مربوط به تعیین وضعیت شهروندی و بازیابی اسناد هویتی را ساده‌تر خواهد کرد».

ستاد روسی-سوری امور آوارگان سوری اطمینان داد که تنها احیای حاکمیت کامل و تمامیت ارضی جمهوری سوریه به از بین رفتن تمامی اردوگاههای پناهجویان و بازگشت شهروندان سوری به زندگی آرام و صلح‌آمیز در سوریه کمک می‌کند.

این بیانیه ادامه می‌دهد: «از 13 ژانویه 2020 (23 دی ماه)، یکهزار و 490 نفر (آواره سوری) از طریق کریدورهای انسانی که روسیه و سوریه سازماندهی کرده‌اند، موفق به ترک منطقه کاهش تنش‌های ادلب شدند که تحت کنترل گروه‌های مسلح بود».

در این بیانیه آمده است که خروج غیرنظامیان از منطقه کاهش تنش ادلب به واسطه عدم پایبندی گروهک‌های تروریستی به توافق آتش‌بس صورت گرفت و آنطور که ستاد امور آوارگان سوری اعلام کرده است، گروهک‌های تروریستی، به صورت فعال در تلاش‌های مشترک روسیه و ترکیه برای برقراری ثبات در شمال غربی سوریه مانع تراشی می‌کنند.

توافق آتش‌بس در ادلب سوریه از 19 دی ماه بعد از آن اجرایی شد که رؤسای جمهور روسیه و ترکیه طی بیانیه‌ای مشترک بر ضرورت اجرای توافق‌های به عمل آمده بین طرفین در مورد سوریه و تلاش برای مقابله با تروریسم و مقابله با جدایی‌طلبان در سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور عربی تأکید کردند.

استان ادلب سوریه به همراه مناطق اطراف آن بر اساس توافق آستانه چهارم بین ایران، روسیه و ترکیه جزو مناطق کاهش تنش به شمار می‌رود. مطابق این توافق، مقابله با گروه‌های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره (شاخه سوری القاعده) در هر نقطه‌ای از سوریه حتی در مناطق کاهش تنش امری ضروری است.

طبق این گزارش، از 16 ژانویه (26 دی ماه)، گروه‌های تروریستی، حملات به مواضع دولت سوریه را تشدید کردند و طبق گفته بیانیه ستاد بین سازمانی همکاری روسیه و سوریه، در نتیجه این حملات، «خروج غیرنظامیان از منطقه کاهش تنش‌های ادلب مختل شد».

وزارت دفاع روسیه، 15 فوریه 2019 (26 بهمن 97) از آغاز ابتکار عمل مشترک با دولت سوریه در تأسیس پناهگاه‌های موقت برای آوارگان اردوگان الرکبان واقع در مرزهای سوریه و اردن برای تضمین بازگشت آنها به اقامتگاه‌های دائمی خبر داد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها