کد خبر: 378889
|
۱۳۹۸/۱۰/۳۰ ۱۳:۵۷:۱۷
| |

شورای امنیت ملی عراق:

مسدودکنندگان مسیرها و مسببان تعطیلی ادارات در عراق بازداشت می‌شوند

فرماندهی عملیات بغداد امروز (دوشنبه) با اعلام اینکه تمامی مسیرهای مسدودشده توسط برخی گروه‌ها را با کمک تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو باز کرده، تاکید کرد: نیروهای امنیتی تمام مسیرها در بغداد را که گروه‌های خشونت‌طلب قصد بستن آنها را داشتند، باز کردند.

مسدودکنندگان مسیرها و مسببان تعطیلی ادارات در عراق بازداشت می‌شوند
کد خبر: 378889
|
۱۳۹۸/۱۰/۳۰ ۱۳:۵۷:۱۷

اعتمادآنلاین| فرماندهی عملیات بغداد در بیانیه‌ای از تلاش‌های مشارکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز که نیروهای امنیتی را در باز کردن مسیرها و ممانعت از بستن آنها کمک کردند، قدردانی کرد.

فرماندهی عملیات بغداد همچنین پایبندی خود را به دستورات عادل عبدالمهدی، نخست وزیر موقت و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد و نسبت به هرگونه برخورد و درگیری با نیروهای امنیتی و تلاش برای ایجاد خشونت هشدار داد.

فرماندهی عملیات بغداد در بیانیه خود آورده است: ما در حمایت از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو و تامین امنیت میادین اصلی تظاهرات در بغداد (میدان التحریر) و مناطق اطراف آن به دستورات فرمانده کل نیروهای مسلح عراق پایبند خواهیم بود.

فرماندهی عملیات بغداد تاکید کرد: از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو می‌خواهیم از هرگونه درگیری با نیروهای امنیتی اجتناب کرده و از گروه‌هایی که درصدد ایجاد خشونت و اغتشاش در میدان تظاهرات هستند، ممانعت به عمل آورند.

همراستا با این بیانیه،‌ عبدالکریم خلف، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق امروز تاکید کرد: شورای امنیت ملی نیروهای امنیتی را در خصوص بازداشت کسانی که اقدام به بستن مسیرها و تعطیلی ادارات می‌کنند، موظف کرده است.

خلف به خبرگزاری رسمی عراق گفت: شورای امنیت ملی از تظاهرات‌کنندگان می‌خواهد در میادین تظاهرات که امنیت آنها تامین شده، باقی بمانند و به مسیرها وارد نشده و راه‌ها را بند نیاورند تا بازداشت نشوند.

این در حالی است که تظاهرات‌کنندگان از شب گذشته تا صبح امروز به تحصن در میادین تظاهرات در بغداد ادامه داده و برخی مسیرها همچنان به دلیل اعتراض‌ها بسته‌اند.

نیروهای امنیتی عراق نیز گروهی از افراد را که قصد داشتند مسیر پایین پل اتوبان محمد القاسم در بغداد را ببندند، بازداشت کردند. در بیانیه فرماندهی عملیات بغداد آمده است: گروهی ناقض قانون راس ساعت هشت و نیم صبح به وقت محلی قصد داشتند مسیر پایین پل 600 روی اتوبان محمد القاسم را در منطقه الصلیخ ببندند که بازداشت شدند.

یک منبع امنیتی نیز گفت:‌ نیروهای امنیتی توانستند شب گذشته برخی مسیرهای مسدود از جمله اتوبان محمد القاسم، الشعله، الغزالیه‌، میدان عدن و دروازه بغداد از سمت کاظمین را باز کنند.

تعدادی از مناطق بغداد به خصوص میدان الطیران و چهارراه قرطبه و اتوبان محمد القاسم به واسطه تایرهای شعله‌ور مسدود شده بودند.

معترضان روز یکشنبه در بغداد و شهرهای جنوبی عراق تظاهرات خود را از طریق بستن مسیرها و پل‌ها با آتش زدن لاستیک‌ها از سر گرفتند تا دولت و پارلمان را تحت فشار قرار دهند که مطالبات مردمی یعنی اصلاحات سیاسی را اجرایی کنند.

همچنین در پی پایان یافتن مهلت معروف به مهلت ناصریه، تظاهرات‌کنندگان صبح امروز بزرگراه میان بغداد و استان‌های جنوبی را بستند و تنها به موارد اضطراری و خودروهای حامل مواد غذایی اجازه تردد دادند.

معترضان در میدان اصلی تظاهرات در ناصریه استان ذی‌قار چند روز پیش اعلام کردند، پارلمان و ریاست جمهوری تا شب گذشته برای انتخاب نخست وزیر جدید مهلت داشت و دیگر تحصن‌کنندگان در مناطق مختلف عراق هم آن را تأیید کردند. این مهلت به مهلت ناصریه معروف شد.

همچنین همزمان با پایان یافتن این مهلت، نیروهای امنیتی امروز در اطراف میدان التحریر، مرکز اصلی اعتراضات در بغداد مستقر شده‌اند.

همچنین یک منبع امنیتی در استان بصره امروز گفت: معترضان مسیرهای استراتژیک در استان از سمت خور الزبیر در غرب بصره و نیز ام قصر و کارخانه سیمان و بندر نفتی استان را بسته و مانع از حضور کارمندان در رسیدن به میادین نفتی می‌شوند.

نیروهای امنیتی اقدام به متفرق کردن تعدادی از تظاهرات‌کنندگان در نزدیک خور الزبیر کردند اما تظاهرات‌کنندگان راه آنها را سد و آنها را وادار به عقب‌نشینی کردند.

روزنامه القدس العربی هم نوشت: تظاهرات‌کنندگان امروز گزارش دادند، خیابان‌های بغداد و 9 استان جنوبی عراق شاهد ناآرامی‌های امنیتی، بسته شدن خیابان‌های اصلی و پل‌ها و به آتش‌ کشیدن لاستیک‌های خودرو در تلاش معترضان برای اعمال فشار به احزاب و فراکسیون‌های سیاسی جهت تسریع در تشکیل دولت جدید است.

شاهدان در این باره می‌گویند: از ساعات پایانی شامگاه یکشنبه و صبح امروز تظاهرات‌کنندگان دست به اقدامات شدیدی زده و مسیرهای خارجی میان استان‌های مختلف عراق از جمله بغداد، کربلا، نجف، بابل، بصره و غیر آنها و نیز پل‌ها را بسته و به ادارات دولتی و مدارس و دانشگاه‌ها فشار آوردند تا با هدف پاسخ به مطالبات تطاهرکنندگان در تشکیل دولت جدید فعالیت‌های خود را متوقف کنند.

آنها می‌گویند، زندگی تقریبا تعطیل شده و دود غلیظی در اثر به آتش کشیدن لاستیک‌های خودروها خیابان‌ها را پوشانده است و این ناآرامی‌ها با اقدامات خشونت‌آمیز و درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان همراه است و این نیروها به ویژه در بغداد و ناصریه از گازهای اشک‌آور استفاده کردند.

استان‌های ذی قار، الدیوانیه، بابل امروز را به دلیل ترس از گسترش دامنه ناآرامی‌ها با وجود استقرار گسترده نیروهای امنیتی در خیابان‌ها و اطراف بانک‌ها و ساختمان‌های دولتی تعطیل رسمی اعلام کردند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها