کد خبر: 371025
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۸ ۱۱:۴۳:۱۴
| |

در سالروز امضای اعلامیه ۱۹۸۴؛

انگلیس، چین را به گفت‌وگو با معترضان در هنگ‌کنگ فراخواند

دومنیک راب، وزیر خارجه انگلیس امروز (پنج‌شنبه) از چین خواست تا گفت‌وگوها با معترضان هنگ‌کنگی را آغاز کرده و به تعهداتی که 35 سال پیش در اعلامیه مشترک "چین – بریتانیا" وعده داد، عمل کند.

انگلیس، چین را به گفت‌وگو با معترضان در هنگ‌کنگ فراخواند
کد خبر: 371025
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۸ ۱۱:۴۳:۱۴

اعتمادآنلاین| این پیمان در 19 دسامبر 1984 به امضا رسید و طبق آن وعده خودمختاری با درجه بالا به هنگ‌کنگ داده است که تا 50 سال غیر قابل تغییر باشد؛ این تحول پس از تحویل حاکمیت هنگ‌کنگ از بریتانیای استعماری سابق به چین در 1997 رخ داد. اما نگرانی‌ها درباره حرکت چین به سمت سرکوب، به ماه‌ها اعتراضاتی منجر شد که اغلب به تحرکات خیابانی خشونت‌آمیز در این دولت‌شهر تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دومنیک راب، وزیر خارجه انگلیس در بیانیه‌ای گفت: هنگ‌کنگ در حال تجربه "عظیم‌ترین دوره آشوب" از زمان انتقال حاکمیتش است. این توافق میان بریتانیا و چین مشخص ساخت که خودمختاری با درجه بالا، حقوق و آزادی‌های هنگ‌کنگ برای 50 سال بدون تغییر باقی خواهد ماند. تعهدات چین از جمله حق آزادی بیان، قوه قضاییه مستقل و حاکمیت قانون برای شکوفایی و سبک زندگی هنگ‌کنگ ضرورت دارد.

به گفته این مقام، انگلیس این تعهدات را جدی می‌گیرد. او افزود: تنها راه تضمین موفقیت و ثبات آینده هنگ‌کنگ از طریق احترام به این موارد و رسیدگی به نگرانی‌های مشروع مردم هنگ‌کنگ از طریق گفت‌وگوی سیاسی معنادار است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها