کد خبر: 368708
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۷ ۰۸:۴۵:۰۰
| |

مهدی‌ مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

آبه شینزو منافع‌ آمریکا را در دیدار با روحانی لحاظ می‌کند/ ژاپن نمی‌تواند در برداشتن تحریم‌ها همراهی تاثیرگذاری با ایران داشته باشد/ تلاش روحانی برای ایجاد فضای مذاکره با آمریکا است/ سفر رئیس‌جمهوری تلاشی برای حل مساله ایران و آمریکا از طریق ژاپن قلمداد م

مهدی‌ مطهرنیا گفت: هر کشوری که قرار است با ‌ما در راستای ترمیم فضای بین‌الملل رایزنی کند و وارد مذاکره شود، به رابطه‌‌اش با آمریکا توجهی خاص خواهد داشت. آبه شینزو به عنوان نخست‌وزیر ژاپن هم منافع‌ آمریکا را در دیدار با روحانی لحاظ می‌کند.

آبه شینزو منافع‌ آمریکا را در دیدار با روحانی لحاظ می‌کند/ ژاپن نمی‌تواند در برداشتن تحریم‌ها همراهی تاثیرگذاری با ایران داشته باشد/ تلاش روحانی برای ایجاد فضای مذاکره با آمریکا است/ سفر رئیس‌جمهوری تلاشی برای حل مساله ایران و آمریکا از طریق ژاپن قلمداد م
کد خبر: 368708
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۷ ۰۸:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| نزدیک 6 ماه پیش بود که آبه شینزو به تهران سفر کرد تا شاید بتواند فضای مخدوش روابط ایران و آمریکا را تا حد ممکن ترمیم کند. اما این سفر که اولین سفر یک مقام عالیرتبه ژاپن به جمهوری‌ اسلامی بود، طبق آنچه پیش‌بینی می‌شد بی‌نتیجه ماند. حالا قرار است حسن روحانی در آذرماه به ژاپن سفر کند. هرچند سفر رئیس‌جمهور ایران به توکیو از منظر برخی تحلیلگران سفری است که مشخصاً در تغییر فضای بین تهران و واشینگتن ناموفق خواهد بود.

تلاش روحانی تلاشی برای ایجاد فضای مذاکره با آمریکا است

مهدی‌ مطهرنیا در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در همین رابطه توضیح داد: تلاش روحانی برای ایجاد یک کانال ارتباطی بین‌المللی، تلاش برای ایجاد فضای مذاکره با ایالات‌ متحده و بازگشت آمریکا به چارچوب برجام تلقی می‌شود. این برداشت تا حدودی از منظر منطق ساختاری در روابط قدرت در ایران دچار ناهمگونی است.

این کارشناس بین‌الملل ادامه داد: از یک سو شاهد سیاست‌گذاری روشن و بسیار شفاف رهبری نظام در دیدار چند ماه پیش‌ ایشان با آبه شینزو بودیم که مؤکداً تاکید کردند جمهموری اسلامی در هیچ شرایطی بنای هیچ مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها ندارد و میانجی را هم نمی‌پذیریم. اما رد و بدل کردن زندانی‌های 2 کشور محصول مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی بود که نمی‌توانست بدون کسب مجوز صورت بگیرد.

سفر رئیس‌جمهوری تلاشی برای حل مساله ایران و آمریکا از طریق ژاپن قلمداد می‌شود

این استاد دانشگاه همچنین گفت: پس بنابراین شاهد خودنمایی پارادوکسی هستیم؛ یعنی از سویی از قبول نکردن میانجی حرف می‌زنیم و از سویی سفر رئیس‌جمهورمان تلاشی برای حل مساله ایران و آمریکا از طریق ژاپن قلمداد می‌شود. حالا این سوال مطرح می‌شود که واقعاً می‌توان به نتیجه مطلوب امید داشت یا نه؟ برای یافتن جواب این پرسش باید منتظر اتفاق‌های آتی باشیم.

ژاپن شریک حیاتی ایالات متحده است

او افزود: همچنین می‌توان دیدار روحانی و آبه شینزو را تلاشی برای از بین بردن اثر تحریم‌ها دانست. اما به باور من ژاپن که از قرن بیستم جزو شرکای کلیدی آمریکا بوده و حالا شریک حیاتی ایالات متحده است نمی‌تواند همراهی تاثیرگذاری با ایران داشته باشد. لذا همکاری‌هایشان محدود به مواردی است که با تحریم‌های کاخ‌ سفید تناقض نداشته باشد. پس نباید توقع‌ فزاینده از سفر روحانی به ژاپن داشته باشیم.

مهدی مطهرنیا در پایان سخنانش گفت: همچنین باید بدانیم هر کشوری که قرار است با ‌ما در راستای ترمیم فضای بین‌الملل رایزنی کند و وارد مذاکره شود، به رابطه‌‌اش با آمریکا توجهی خاص خواهد داشت. آبه شینزو به عنوان نخست‌وزیر ژاپن هم منافع‌ آمریکا را در دیدار با روحانی لحاظ می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها