کد خبر: 363841
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۵ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

پیروز مجتهدزاده، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تعامل ایران و عربستان به اوپک اهمیت داد/ ایران و عربستان باید مواضع خود را تعدیل کنند

پیروز مجتهدزاده گفت: اگر به 40 یا 50 سال پیش نگاهی بیندازیم،‌ می‌بینیم هم ایران و هم عربستان با همکاری یکدیگر شرایط خوبی در خاورمیانه داشتند. حتی می‌توان گفت تعامل ایران و عربستان به اوپک اهمیت داد، که برای 2 کشور و حتی سایر کشورهای خاورمیانه سودهای سرشای به همراه داشت.

تعامل ایران و عربستان به اوپک اهمیت داد/ ایران و عربستان باید مواضع خود را تعدیل کنند
کد خبر: 363841
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۵ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پیروز مجتهدزاده در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اذعان کرد که برای ترمیم فضای بین ایران و عربستان لازم است 2 کشور مواضع خود را تعدیل کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین در ادامه گفت: اینکه عادل‌الجبیر در اظهارنظری صریح گفته است عربستان مخالف گفت‌وگو با تهران نیست، یک بحث است و اینکه فضای بین ایران و عربستان چه شرایطی را تجربه می‌کند بحث دیگری. در واقع تصمیم‌گیران ارشد 2 کشور باید نسبت به موضع‌گیری‌هایشان نرمش نشان دهند و این‌طور نباشد که ایران و عربستان هم بر کارهای فعلی‌شان تاکید و اصرار کنند و هم دنبال راهی برای تعامل دوجانبه بروند.

مجتهدزاده تاکید کرد: در سیاست نه دشمن دائمی داریم و نه می‌توانیم دوستی با کشورها را همیشگی فرض کنیم. پس باید با در نظر گرفتن این قانون نانوشته درصدد رفع اختلاف با عربستان برآییم تا بتوانیم مشکلات‌ نظام بین‌الملل و مخصوصاً منطقه‌ای‌مان را تا حد زیادی برطرف کنیم. چون واضح است که تداوم چالش و جدل با عربستان برای ایران خسارت‌های زیادی به بار خواهد آورد و به حکم منطق باید کوشید تا تعامل تحقق یابد.

او همچنین توضیح داد: اگر به 40 یا 50 سال پیش نگاهی بیندازیم،‌ می‌بینیم هم ایران و هم عربستان با همکاری یکدیگر شرایط خوبی در خاورمیانه داشتند. حتی می‌توان گفت تعامل ایران و عربستان به اوپک اهمیت داد، که برای 2 کشور و حتی سایر کشورهای خاورمیانه سودهای سرشای به همراه داشت. پس با توجه به اینکه تاریخ به ما می‌گوید‌ تعامل باید در اولویت قرار گیرد، لازم است تا بستر را برای تحقق این مهم مهیا کنیم.

پیروز مجتهدزاده در پایان صحبت‌هایش گفت: ایران در ارتباط با نظام بین‌الملل تهدید و تحدیدهای زیادی را متحمل شده است و برای اینکه بتوانیم تبعات فشار آمریکا و غرب را کاهش دهیم، نیاز داریم دست‌کم با کشورهای همسایه ارتباط و همکاری‌های تنگاتنگی داشته باشیم که در این میان، رابطه با عربستان حتماً می‌تواند ما را در تحقق اهداف دیپلماسی‌مان یاری کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها