کد خبر: 358039
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۵ ۱۴:۰۹:۰۰
| |

کمالوندی: ساعت 12 امشب گاز را به سانتریفیوژها تزریق می‌کنیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ساعت 12 امشب گاز را به سانتریفیوژ‌ها تزریق می‌کنیم، ساعاتی طول می‌کشد تا به پایداری برسد.

کمالوندی: ساعت 12 امشب گاز را به سانتریفیوژها تزریق می‌کنیم
کد خبر: 358039
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۵ ۱۴:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: امروز مخزن 2800 کیلویی که حدود 2 هزار هگزافلوراید اورانیوم است، از نطنز به فردو تحت نظارت بازرسان منتقل شد.

او با بیان اینکه قرار بود بر اساس برجام غنی‌سازی در فردو انجام نشود، افزود: این فرآیند غنی‌سازی چند مرحله دارد که مرحله اول انتقال مواد است که انجام شد؛ در مرحله دوم باید به خطوط خوراک وصل شود و مراحل دیگر که در چند ساعت آینده این مراحل انجام می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: ساعت 12 امشب عملا گاز را به سانتریفیوژ‌ها تزریق می‌کنیم و چند ساعت طول می‌کشد تا به مرحله پایداری برسد.

او اعلام کرد: روز شنبه که دوباره بازرسان آژانس خواهند آمد به مرحله‌ای می‌رسیم که حدود 4.5 درصد غنی‌سازی خواهیم داشت؛ ما به تمام چرخه سوخت از استخراج تا پسمانداری مسلط هستیم؛ استخراج و غنی‌سازی تا پسمانداری. تبدیل کیک زرد به هگزافلوراید مرحله مهمی است که در جای دیگری انجام می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: غنی‌سازی را در چند سال گذشته بعد از برجام در سایت شهید احمدی‌روشن نطنز انجام می‌دادیم، ترجیح دادیم مواد را از نطنز به فردو منتقل کنیم و با توجه به فاصله جغرافیایی کوتاه‌تر و سرعت این کار انجام شد ما در زمینه تولید هگزافلوراید هیچ مشکلی نداریم و در حال حاضر حدود 50 تن گاز هگزافلوراید تولید می‌کنیم و مقداری که الان وارد فردو شد حدود 2 تن است که بعدا به تدریج افزایش می‌یابد.

کمالوندی تاکید کرد: این اقدامات باید تحت نظر بازرسان آژانس انجام شود که اقدامات را راستی‌آزمایی کنند و این کار انجام می‌شود و همین الان بازرسان آژانس در فردو هستند و تا ساعات آینده فرآیند این کار پایان می‌یابد؛ از ساعت 12 امشب به سانتریفیوژ‌ها گازدهی می‌شود و تولید را داریم و پس از آن باید به مرحله پایداری برسد که این تولید پایدار برای ایام آینده باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها