کد خبر: 357398
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۳ ۱۱:۰۶:۰۴
| |

کمیته کوچک قانون اساسی سوریه آغاز به کار می‌کند

فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه دستورعمل و آیین‌نامه این سازمان برای کمیته کوچک تدوین قانون اساسی سوریه را میان اعضای این کمیته توزیع کرد.

کمیته کوچک قانون اساسی سوریه آغاز به کار می‌کند
کد خبر: 357398
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۳ ۱۱:۰۶:۰۴

اعتمادآنلاین| گی‌یر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه آیین نامه این سازمان برای نشست‌های کمیته کوچک تدوین قانون اساسی سوریه که قرار است امروز (دوشنبه) در ژنو آغاز شود را میان اعضای این کمیته توزیع کرد.

در این آیین نامه دستورالعمل و اقدامات اجرایی رؤسای مشترک کمیته قانون اساسی سوریه ذکر شده است و هدف از آن تضمین عملکرد منظم کمیته قانون اساسی برای فعالیت «معتبر، متعادل و فراگیر» است.

طبق آیین نامه سازمان ملل، رؤسای مشترک کمیته کوچک قانون اساسی سوریه پیشنهاد می‌دهند که گفت‌وگوها با اجماع و تعامل سازنده انجام شود.

اعضای کمیته کوچک باید به اصول زیر در نشست‌های این کمیته پایبند باشند:

1ـ پیروی از معیارهای اصلی توافق شده (سند اقدامات) و هرگونه قوانین توافق شده؛ ازجمله آیین نامه مذکور و اقدامات اجرایی رؤسای مشترک برای اطمینان از پایان مراحل و دستیابی به سندی که پس از آن تصویب می‌شود.

2ـ فعالیت در چارچوب تعیین شده برای تمامی نشست‌های کمیته با روحیه تعهد، حسن نیت و مشارکتی برای موفقیت آمیز بودن فعالیت کمیته قانون اساسی به رهبری و مالکیت سوریه و با تسهیل سازمان ملل.

3ـ اصرار بر مشارکت در تمامی نشست‌های کمیته. در صورت غیبت یکی از رؤسای مشترک فرد دیگری به عنوان معاون وی از سوی گروه رئیس غایب تعیین می‌شود.

4ـ گفت‌وگو با احترام متقابل و در فضایی آرام و مناسب برای بحث‌های سازنده.

5ـ احترام به اعضای کمیته و خودداری از گفتار تحریک‌آمیز یا حمله شخصی.

6ـ احترام به اعتبار کمیته و خودداری از رفتار غیراخلاقی و اقدامی که دیگر اعضا را متضرر کند و همچنین خودداری از نقض اخلاق عمومی.

7ـ خودداری از توزیع هرگونه سند و منشوری به عنوان اسناد رسمی در نشست‌های کمیته.

8ـ خودداری از انجام هرگونه اقدام تحریک‌آمیز.

9ـ درخواست صحبت از سوی اعضا از طریق سازوکار توافق‌شده برای ثبت سخنرانان و یا از طریق بالا بردن تابلویی صورت می‌گیرد که نام فرد روی آن نوشته شده است.

10ـ صحبت کردن اعضا در نشست‌های کمیته تنها پس از صدور اجازه از سوی رئیس، صحبت درباره کمیته و قطع نکردن صحبت‌های فرد دیگر امکان پذیر است.

11ـ احترام به تصمیم‌گیری‌ها و یا مخالفت‌های رئیس کمیته و همچنین احترام به قوانین دیگری که تصویب می‌شوند ازجمله رفتار روسای مشترک و هر آنچه مربوط به هجمه به فرد دیگر و یا اخلال در نظم جلسات است.

12ـ پایبندی به انحصار صحبت‌ها به موضوع در حال بررسی.

13ـ محترم شمردن محرمانه بودن بحث‌های مطرح شده در جلسات.

14ـ عضو کمیته این اختیار را دارد که نظراتش را در مقابل رسانه‌ها مطرح کند.

15ـ نشان دادن بی‌طرفی و برآورد درست در جریان ارتباط در فضای عمومی.

این آیین نامه همچنین بخشی را به اقدامات اجرایی رؤسای مشترک کمیته کوچک تدوین قانون اساسی سوریه اختصاص داده است. آنها با هماهنگی و به صورت مشترک جلسات را اداره می‌کنند. در آغاز نشست، دستور العمل و برنامه جلسه را که پیش از آغاز این نشست میان اعضا توزیع شده مرور خواهد شد و در جلسه بعدی، خلاصه مباحث جلسات قبلی پس از تأیید توسط روسای مشترک توزیع می‌شود.

مواردی که در جلسات درباره آنها توافق می‌شود نیز مدون می‌شوند و همچنین رؤسای مشترک باید به تقویت برابری و مشارکت به ویژه میان زنان و مردان اصرار داشته باشند. در آغاز جلسه نیز اسامی افرادی که قصد صحبت کردن دارند نوشته شده در پایان هر نشست نیز موعد برگزاری نشست بعدی تعیین خواهد شد. در این سند همچنین اسامی اعضای تعیین شده از سوی دولت، اپوزیسیون و جامعه مدنی ذکر شده است:

نمایندگان دولت سوریه: أحمد فاروق عرنوس، أحمد کزبری، أشواق عباس، أمجد عییسی، أمل یازجی، جمال قادری، جمیله الشربجی، دارین سلیمان، ریاض طاوز، عبد الله السید، محمد أکرم العجلانی، محمد خیر العکام، محمد عصام هزیمه، نزار السکیف و هیثم الطاس.

نمایندگان اپوزیسیون: أحمد العسراوی، بسمه قضمانی، حسن الحریری، حسن عبید، دیما مویسی، صفوان عکاش، طارق الکردی، عوض العلی، قاسم الدرویش، کامیران حاجو، محمد أحمد، محمد جمال سلیمان، مهند دلیقان، هادی البحره، هیثم بن محمود رحمه.

نمایندگان جامعه مدنی: أنس زریع، إیالف المحمد، إیمان شحرور، خالد عدوان الحلو، رغداء زیدان، سمر الدیوب، صباح الحلاق، صونیا الحلبی، عصام الزیبق، علی عباس، عمر عبد العزیز، مازن غریبه، ماهر ملندی، موسی متری، میس الکریدی.

کمیته قانون اساسی سوریه دارای دو هیات است٬ یکی کوچک و یکی بزرگ. هیات بزرگ آن متشکل از 150 مرد و زن است که 50 تن آنها از طرف دولت، 50 نفر از اپوزیسیون و 50 نفر نیز از جامعه مدنی هستند.

هیات کوچک متشکل از 45 مرد و زن که 15 نماینده از آنها از طرف دولت٬ 15 نماینده از سوی اپوزیسیون و 15 نماینده دیگر از جامعه مدنی هستند.

هیات کوچک طرح‌های پیشنهادی قانون اساسی را تهیه و تنظیم و کمیته بزرگ آنها را تصویب می‌کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها