کد خبر: 357231
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۲ ۱۷:۴۴:۰۴
| |

چرا ترامپ از نیویورک مهاجرت کرد؟

فرار مالیاتی نخستین احتمالی است که درباره دلیل تصمیم دونالد ترامپ برای تغییر محل اقامتش مطرح شده،اما ظاهراً این تصمیم از انگیزه‌های دیگری هم ناشی شده باشد.

چرا ترامپ از نیویورک مهاجرت کرد؟
کد خبر: 357231
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۲ ۱۷:۴۴:۰۴

اعتمادآنلاین| ‌ رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش اعلام کرد که به جای برج ترامپ در نیویورک قصد دارد فلوریدا را اقامتگاه دائمی خود کند. او گفت به رغم پرداخت میلیون ها دلار مالیات، رهبران سیاسی نیویورک رفتار درستی با او نداشته‌اند.

ترامپ در نیویورک به دنیا آمده، اما زمان زیادی را در املاکش در «مار-ئه-لاگو» در «پالم‌بیچ» در ایالت فلوریدا گذرانده است. او از سال 1985 مالک اقامتگاه مار-ئه-لاگو است و بعد از ریاست‌جمهوری اغلب بین این مکان و کاخ سفید در سفر بوده است.

گزارش‌هایی که در روزهای گذشته در رسانه‌های آمریکا منتشر شده یا سخنانی که مقام‌های کاخ سفید و خود ترامپ مطرح کرده‌اند نشان می‌دهند که تصمیم جدید رئیس‌جمهور آمریکا به نحوی با پرداخت‌‌های مالیاتی او ارتباط دارد.

یکی از این تحلیل‌ها در این باره این است که او قصد دارد با نقل مکان به فلوریدا از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی کند، زیرا فلوریدا ساکنانش را از پرداخت مالیات ارث و مالیات بر درآمد معاف کرده و این ایالت، غیر از ترامپ، مدت‌ها است ایالت مورد دلخواه آن دسته از ثروتمندانی است که می‌خواهند از بار پرداخت مالیات شانه خالی کنند.

تا به اینجا به نظر می‌رسد همین توضیح برای درک انگیزه «اسباب‌کشی مالیاتی» ترامپ کافی باشد، اما برای آنهایی که مسائل آمریکا را با جزئیات دنبال می‌کنند مسئله معماگونه‌تر از آن است که در ظاهر به نظر می‌رسد. زیرا آن‌طور که رسانه‌های آمریکایی ماه‌ها گزارش داده‌اند ترامپ اگر هم مالیاتی در نیویورک پرداخت کرده باشد، رقم آن بسیار ناچیز بوده است.

به عنوان مثال، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی سال گذشته افشا کرد دونالد ترامپ با انجام «ترفندهای مالیاتی مشکوک» حدود دو دهه هیچ مالیاتی به دولت آمریکا نداده است. این روزنامه گزارش داد ترامپ 21 سال قبل‌تر مدعی شده بود حدود یک میلیارد دلار ضرر کرده است.

«اندرو کومو»، فرماندار ایالت نیویورک چند روز پیش تأیید کرد که او مالیاتی در این ایالت پرداخت نکرده است. کومو چند روز پیش در واکنش به توئیت ترامپ برای تغییر محل اقامت خود نوشت: «به سلامت! به هر جهت، ایشان اینجا مالیاتی پرداخت نمی‌کرد. فلوریدا، ایشان ارزانی شما.»

بنابراین، این که ترامپ صرفاً در حال فرار مالیاتی است به تنهایی توضیح نقل مکان او نیست و به نظر می‌رسد عوامل دیگری هم در کارند. ترامپ خودش در توئیتی که پنجشنبه شب منتشر کرد به یکی از این عوامل اشاره کرد. او نوشت: «متاسفانه با وجود اینکه من هر سال میلیون ها دلار به عنوان مالیات شهری، ایالتی و محلی [در نیویورک] پرداخت کرده ام اما از سوی سیاستمداران این شهر و این ایالت بسیار مورد بدرفتاری قرار گرفتم. با تعداد کمی از افراد بدتر از من رفتار شده است.»

بخشی از توئیت ترامپ که در آن گلایه‌هایی از رفتار مقام‌‌های نیویورک با او مطرح شده احتمالاً سرنخی است که اگر دنبال شود، می‌توان به دلایلی منطقی درباره کوچ مالیاتی او رسید.

ترامپ که یک جمهوری‌خواه است با «اندرو کومو،» ،«بیل دی بلاسیو» و «لتیتیا جیمز» که به ترتیب فرماندار، شهردار و دادستان کل نیویورک و هر سه از حزب دموکرات هستند، ارتباط خوبی ندارد. این سه سیاستمدارو به خصوص کومو سردمدار تلاش‌ها در نیویورک برای تحت فشار قرار دادن ترامپ جهت انتشار اظهارنامه مالیاتی او بوده‌اند: کاری که ترامپ بر خلاف روسای جمهور سابق آمریکا از انجام آن سرباز زده است.

فرماندار نیویورک جولای سال جاری قانونی را امضا کرد که به کمیته‌های مقتضی کنگره اجازه می‌دهد به پرداخت‌‌های مالیاتی ترامپ در سطح ایالتی دسترسی داشته باشند. به طور خاص، این قانون مقام‌های مالیاتی ایالت نیویورک را ملزم می‌کند حسب درخواست روسای کمیته اعتبارات مجلس نمایندگان، کمیته امور مالی مجلس سنا و کمیته مشترک امور مالیاتی، اسناد پرداخت‌های مالیاتی ترامپ را در اختیار آنها قرار دهد.

دادستان «لتیتا جیمز» و شهردار «بیل دی بلاسیو» » هم با انجام اقداماتی ترامپ را برای انتشار اظهارنامه مالیاتی تحت فشار قرار داده‌اند.

ترامپ شهریورماه سال جاری با تنظیم دادخواستی در یک دادگاه فدرال در واشنگتن از مقام‌های ایالت نیویورک بابت تلاش برای اعطای دسترسی به کنگره درباره پرداخت‌‌های مالیاتی او شکایت کرد. جیمز با تنظیم یک دادخواست متقابل در همان دادگاه خواستار عدم رسیدگی به شکایت ترامپ شده است.

بنابراین، ترامپ احتمالاً فکر می‌کند در فلوریدا جدا از قوانین سهل‌گیرانه مالیاتی خیالش از بابت این فشارها آسوده خواهد بود. مقام‌های ایالت فلوریدا، بر خلاف نیویورک جمهوری‌خواهانی هستند که سرسختانه حامی ترامپ هستند. به عنوان مثال «پم باندی» که ترامپ سال پیش گفت دوست دارد در دولتش به او سمت بدهد و روزنامه نیویورک‌تایمز اسنادی از هدیه 25000 دلاری ترامپ به او منتشر کرده در همین ایالت دادستان کل است.

اندور کومو در مصاحبه‌ای روز جمعه به اینکه ممکن است انگیزه‌های واقعی ترامپ چنین مواردی باشد اشاره کرد. او در مصاحبه با ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «حدس من این است که وکلای ترامپ به او توصیه کرده‌اند که با نقل مکان به فلوریدا می‌تواند بگوید که ساکن ایالت نیویورک نیست و این می‌تواند به پرونده او برای جلوگیری از انتشار اسناد مالیاتی کمک کند.من این را یک تاکتیک حقوقی می‌بینیم و به نظرم زمان‌بندی آن تصادفی نیست.»

کومو در سخنانی کنایه‌آمیز که احتمالاً به شکست انتخاباتی ترامپ اشاره داشت گفت از آنجا که افراد زیادی از نیویورک و سایر قسمت‌های شمال شرقی آمریکا به فلوریدا کوچ می‌کنند او احتمالاً تصمیم گرفته که بازنشست شود.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها