کد خبر: 357056
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۲ ۱۱:۴۵:۱۸
| |

حزب «بارزانی» با برقراری نظام ریاست‌جمهوری در عراق مخالفت کرد

حزب دموکرات کردستان عراق، با پیشنهاد ائتلاف «الفتح» مبنی بر تغییر نظام پارلمانی در این کشور و برقراری نظام ریاست‌جمهوری مخالفت کرد.

حزب «بارزانی» با برقراری نظام ریاست‌جمهوری در عراق مخالفت کرد
کد خبر: 357056
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۲ ۱۱:۴۵:۱۸

اعتمادآنلاین| «شیروان دبرانی» نماینده حزب دموکرات کردستان به ریاست «مسعود بارزانی» از مخالفت این حزب با نظام ریاست‌جمهوری در عراق خبر داد.

او در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المسله» اظهار داشت: نیروهای کرد، حامی دولت عبدالمهدی و سیاست او هستند و او دوست همگی است. برقراری نظامی ریاست جمهوری در عراق، به منزله نادیده گرفتن تاریخ احزاب مبارز است.

دبرانی تصریح کرد: کردها مخالف سهم‌بندی و فساد هستند و از مطالبات مبتنی بر قانون اساسی مردم حمایت می‌کنند. اما در عین حال، می‌گوییم که عراق، تنها با مشارکت سیاسی اداره می‌شود حتی اگر شیعیان با اکثریت، دولت را در اختیار داشته باشند.

او افزود: قانون اساسی عراق، مانعی بر سر راه دولت‌ها برای سازندگی کشور و ارائه خدمات نیست و این دولت‌ها هستند که طی سال‌های گذشته، قانون اساسی را اجرا نکرده‌اند. دولت کنونی تاب تحمل فسادهای سابق را ندارد.

«مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان نیز، دیروز (شنبه دوم نوامبر) تجربه 15 ساله در عراق را شکست‌خورده خواند و افزود که اجرای هرگونه اصلاحات در قانون اساسی این کشور نباید حقوق کردها را نقض کند.

او طی بیانیه‌ای اعلام کرد: آنچه که امروز در جریان است، تازه اتفاق نیفتاده است بلکه نتیجه 15 سال شکستی است که موجب رنج و آزار شدید مردم شده است. این حق شهروندان است که نارضایتی خود از اوضاع جاری را اعلام کنند اما باید گوشهای شنوایی به دور از خشونت و خونریزی مطالبات آنها را بشنوند.

بارزانی تصریح کرد که از مهمترین مشکلات عراق، عدم اجرای قانون اساسی است و اگر اجرا شود، ما دیگر با بسیاری از مشکلات گذشته و اکنون روبرو نمی‌شویم.

او تاکید کرد: نظام دموکراسی به نفع ملت عراق است نه نظام دیکتاتوری و ما امیدواریم که کلیه تغییرات در چارچوب قانون و سازوکارهای قانونی صورت گیرد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها