کد خبر: 355575
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۸ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از افزایش اختلافات میان اعضای خانواده حاکم بر بحرین گزارش می‌دهد:

جدال قدرت بین ولیعهد و نخست‌وزیر بحرین

جنگ قدرت در خانواده حاکم بر بحرین به تدریج جنبه رسانه‌ای گرفته و رقابت بین پسر پادشاه این کشور و برادرانش هر لحظه شدت بیشتری به خود می‌گیرد.

جدال قدرت بین ولیعهد و نخست‌وزیر بحرین
کد خبر: 355575
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۸ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جنگ قدرت در خانواده حاکم بر بحرین به تدریج جنبه رسانه‌ای گرفته و رقابت بین پسر پادشاه این کشور و برادرانش هر لحظه شدت بیشتری به خود می‌گیرد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، بر اساس مفاد تعدیل قانون اساسی بحرین مصوب سال 2002 میلادی، بعد از حمد بن عیسی، پادشاه فعلی، پسر بزرگش «سلمان بن حمد آل خلیفه» پادشاه می شود مگر آنکه پیش از مرگ پادشاه فرزند دیگری از فرزندانش را برای این کار برگزیند.

یکی از مواردی که بحرین را از دیگر کشورهای جهان متمایز می‌کند آن است که خلیفه بن سلمان آل خلیفه، که عموی پادشاه فعلی این کشور است، قدیمی‌ترین نخست‌وزیر جهان است. این حضور گسترده و مستمر در قدرت باعث شده تا نوعی رقابت بین نخست‌وزیر و ولیعهد برای به دست گرفتن زمام امور کشور به وجود آید، رقابتی که گفته می‌شود در آینده نزدیک به اوج خود خواهد رسید.

به اعتقاد کارشناسان علاوه بر این دو شماری از اعضای خانواده حاکم که جایگاهی در ساختار امنیتی کشور دارند نیز به جرگه مدعیان قدرت پیوسته‌اند.

سلمان بن حمد عملاً از سال 1999 که پدرش قدرت را در بحرین به دست گرفت ولیعهد شد.

از همان ابتدا هم عموی پدرش، یعنی نخست‌وزیر بحرین حاضر نبود سیاست‌های سنتی کشور را دستخوش تغییر کند، آن هم در حالی که خلیفه بن سلمان به دنبال گرایش به سوی تکنوکرات‌ها و انجام اصلاحات اقتصادی و سیاسی بود.

قیام مردمی در سایه بهار عربی در بحرین، که در فوریه 2011 رخ داد و به قیام لؤلؤه هم مشهور است، این رقابت را تا حدودی به حاشیه برد و خانواده حاکم از بیم سرنگونی رقابت و مشکلات خود را برای مدتی کنار گذاشته یا حداقل به حالت تعلیق در آوردند. اما پس از مدتی و بعد از سرکوب قیام مردم بحرین که با کمک دولت عربستان انجام شد پادشاه مجدداً دست به کار شد و در سال 2013 پسرش را به عنوان معاون نخست‌وزیر منصوب کرد.

به گفته کارشناسان امور بحرین هر قدر که نخست‌وزیر بحرین به سوی عربستان گرایش دارد، ولیعهد خود را به امارات متحده عربی مرتبط می‌کند و حتی با یکی از دختران محمد بن راشد ازدواج کرده است.

امروز نخست‌وزیر بحرین بیش از هر زمانی خطر خروجش را از قدرتی که چند دهه در آن حضور دارد احساس می‌کند، به خصوص که پادشاه بحرین به تدریج در حال ارتقای فرزندان خود در پست‌های ارشد دولتی است و نخست‌وزیر هر لحظه بیش از گذشته خود را در خطر کودتای درون‌خانوادگی برای بیرون راندنش از قدرت می‌بیند.

به گفته کارشناسان در آینده نزدیک اخبار بیشتری از همراهی که به رقابت و تنش تبدیل شده خواهیم شنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها