کد خبر: 354848
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۳ ۱۴:۴۵:۰۳
| |

«ترکیه» متهم به اخراج اجباری پناهجویان سوری شد

سازمان عفو بین‌الملل مدعی است دولت ترکیه پناهجویان سوری را مجبور به امضای نامه درخواست بازگشت داوطلبانه کرده و آنها را به سوریه منتقل می‌کند.

«ترکیه» متهم به اخراج اجباری پناهجویان سوری شد
کد خبر: 354848
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۳ ۱۴:۴۵:۰۳

اعتمادآنلاین| سازمان «عفو بین‌الملل» اعلام کرد صدها پناهجوی سوری در ترکیه مورد تهدید و ارعاب قرار گرفته‌اند تا درخواست بازگشت داوطلبانه به کشور خود را امضا کنند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، عفو بین‌الملل گزارشی منتشر کرد و در آن مدعی شد حداقل 20 مورد بازگرداندن اجباری پناهجویان سوری توسط مقامات ترکیه را ثبت کرده است.

گزارش عفو بین‌الملل بلافاصله پس از آن منتشر شد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، تحریم‌ها علیه دولت ترکیه به‌خاطر حمله به شمال سوریه را لغو کرد.

اکنون پس از انتشار این گزارش، نگرانی‌های جدی در خصوص نحوه بازگرداندن پناهجویان سوری به کشورشان ایجاد شده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، پیش از آغاز حمله علیه کُردهای ساکن شمال سوریه گفت، قرار است پس از عقب راندن شبه‌نظامیان کُرد از مرز دو کشور، 2 میلیون پناهجوی سوری را در منطقه امن ایجاد شده در نوار مرزی ساکن کند.

چنین اقدامی از سوی ترکیه، برخلاف تعهدات این کشور به اتحادیه اروپا در سال 2016 است. بر اساس این توافق، اتحادیه اروپا 6 میلیارد یورو در قبال نگهداری از پناهجویان سوری به دولت ترکیه کمک می‌کند.

طبق مصاحبه‌های انجام شده با پناه‌جویان سوری بین ماه‌های جولای تا سپتامبر (تیر تا شهریور) که در این گزارش درج شده است، مقامات ترکیه پیش از ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، به این افراد دستبند زده و آنها را با اتوبوس به سوریه منتقل کرده‌اند.

برخی مصاحبه‌ شوندگان گفتند پس از آن‌که مورد ضرت و شتم و تهدید قرار گرفتند، مجبور به امضای نامه «بازگشت داوطلبانه» شده‌اند. برخی دیگر گفتند در ازای دریافت پتو از مرکز نگه‌داری پناهجویان راضی به امضای این نامه شده‌اند.

گرچه این گزارش اذعان می‌کند که آماری رسمی درخصوص چنین لغو اقامت‌هایی وجود ندارد، بر اساس مصاحبه‌های انجام شده این‌طور گمان زده می‌شود که ممکن است هزاران نفر به‌طور اجباری به سوریه بازگردانده شده باشند.

از سوی دیگر، مصاحبه شوندگان از آغاز فشار به پناهجویان در ترکیه از اوایل تابستان امسال سخن می‌گویند.

یکی از آن‌ها به عفو بین‌الملل گفت توسط پلیس به مدت 6 روز مورد بازداشت قرار گرفته بود و در طول آن چند روز مأموران پلیس بارها به او گفته‌اند: «یک انتخاب داری، یک یا دو ماه یا یک سال حبس یا رفتن به سوریه».

یکی دیگر از مصاحبه شوندگان که از مسیحیان سوریه محسوب می‌شود گفت پس از آن‌که به شهر «ادلب» بازگردانده شد، توسط گروه تروریستی «تحریر الشام» زندانی شده و زنده ماندنش را یک معجزه می‌داند.

یکی از محققان سازمان عفو بین‌الملل در این باره گفت، ترکیه به مدت 8 سال میزبان 3.6 میلیون زن و مرد و کودک سوری بوده که قابل قدردانی است اما نمی‌تواند از این بخشندگی به‌عنوان بهانه‌ای برای نقض قوانین محلی و بین‌المللی و بازگرداندن مردم به مناطق جنگی استفاده کند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها