کد خبر: 351201
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۱ ۱۵:۴۰:۱۴
| |

پنجمین روز حمله ترکیه به شمال شرق سوریه؛

ورود ارتش ترکیه به عمق 20 کیلومتری سوریه/ تسلط شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه بر شهرک «سلوک»

منابع خبری از پیش‌روی‌های ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان وابسته به آن در عمق 20 کیلومتری اراضی سوریه در پنجمین روز از حمله به شمال شرق سوریه خبر می‌دهند.

ورود ارتش ترکیه به عمق 20 کیلومتری سوریه/ تسلط شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه بر شهرک «سلوک»
کد خبر: 351201
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۱ ۱۵:۴۰:۱۴

اعتمادآنلاین| «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه نهم اکتبر 2019 برابر با 17 مهر ماه 98 از آغاز رسمی عملیات نظامی در شمال سوریه خبر داد. رئیس‌جمهور ترکیه با اعلام اینکه عملیات نظامی در شمال سوریه با نام «چشمه صلح» است، گفته است عملیات «چشمه صلح» علیه داعش و پ.ک.ک/ی.پ.گ است. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین هدف از این عملیات را جلوگیری از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی کشورش و بازگرداندن صلح به مناطق شرقی فرات و شمال سوریه عنوان کرده است. به گفته اردوغان، عملیات چشمه صلح تهدیدات تروریستی علیه ترکیه را خنثی خواهد کرد و منجر به ایجاد یک منطقه امن می‌شود.

ورود ارتش ترکیه به 20 کیلومتری اراضی سوریه

خبرنگار اسپوتنیک در حسکه اعلام کرد که نیروهای ترکیه و شبه‌نظامیان وابسته به آن به عمق 20 کیلومتری اراضی سوریه پس از تسلط بر برخی روستاها در حومه شمال غربی استان الرقه رسیده‌اند.

ارتش ترکیه و شبه‌نظامیانش به 6 کیلومتری «عین عیسی» رسیدند

بر اساس این گزارش؛ شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه به 6 کیلومتری شهر «عین عیسی» از سمت شهرک سلوک رسیده‌اند. این پس از تسلط بر شهرک سلوک است.

خبرنگار اسپوتنیک از تسلط ارتش ترکیه بر روستاهای السعدون، اتویجیل، الصالحه و ضحه واقع در جنوب شهرک مبروکه در جنوب غربی راس العین در حدود سی کیلومتری شمال غربی حسکه هم پس از درگیری با نیروهای قسد خبر داد.

شهر عین عیسی در جنوب تل ابیض واقع شده است و پایگاه ائتلاف آمریکایی و زندان داعشی در آن قرار دارد.

اردوغان از تسلط ارتش ترکیه بر راس العین خبر داد

رئیس‌جمهور ترکیه بر ادامه پیشروی ارتش این کشور تا عمق 30 کیلومتری در خاک سوریه تاکید کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه در جلسه خبری با خبرنگاران اعلام کرده است که ارتش ترکیه در نظر دارد تا عمق 30 تا 35 کیلومتری سوریه پیشروی کند.

اردوغان در ارتباط با حملات صورت گرفته اخیر به شمال سوریه گفته است: ترکیه نمی‌توانست بی تفاوت باشد، در حالی که 30 هزار کامیون سلاح به نیروهای شمال سوریه کمک شد.

اردوغان در سخنان خود همچنین از تصرف شهر «رأس‌العین» و چهار روستای اطراف آن خبر داد و افزود که در تل‌أبیض نیز 17 روستا به کنترل نیروهای مسلح ترکیه درآمده است.

اردوغان همچنین از شلیک بیش از 600 خمپاره به مرزهای جنوبی ترکیه پیش از این عملیات خبر داد و گفت در جریان این حملات 18 غیرنظامی و همچنین 2 سرباز کشته شدند.

آماری از کشته و زخمی‌شدگان قسد

مرکز رسانه نیروهای قسد با اشاره به درگیری با ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان وابسته به آنکارا در محورهای راس العین، عامودا، قامشلو، دیریک، حسکه، کوبانی و تل ابیض اعلام کرد: در جریان این درگیری‌ها 31 از نیروهای ما کشته و 46 نفر از آنها زخمی شده‌اند. تروریست‌ها 6 غیرنظامی را با خونسردی تمام کشته اند که در میان آنها هفرین خلف به چشم می خورد.

قسد: 75 نظامی ترکیه را کشته‌ایم

این در حالی است که خبرگزاری فرات وابسته به نیروهای قسد اعلام کرد که نیروهای قسد 75 نفر از نظامیان ترکیه را کشته و 19 نظامی ترکیه را زخمی کرده‌اند و 7 تانک آنها را در راس العین منهدم کرده‌اند.

تسلط شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه بر شهرک سلوک

خبرنگار الجزیره گزارش داد که شبه‌نظامیان وابسته به آنکارا صبح امروز بر شهرک سلوک در شمال استان الرقه مسلط شده‌اند.

الجزیره همچنین از چنگ انداختن این شبه‌نظامیان بر چهار روستا در غرب شهر راس العین در شمال استان حسکه در پنجمین روز از عملیات موسوم به چشمه صلح خبر داد.

اخبار ضدونقیض درباره تسلط ارتش ترکیه بر «راس العین»

همزمان در حالی که اخباری درباره تسلط شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه بر شهر راس العین مخابره شده بود اما عمرو حلبی خبرنگار الجزیره از درگیری هایی که در اطراف آن جریان دارد خبر داد و گزارش داد که علت اخبار ضد و نقیض به ماهیت درگیری ها که جنگ و گریز است مربوط می شود.

بر اساس گزارش الجزیره؛ وزارت دفاع ترکیه از تسلط بر شهر راس العین خبر داد؛ اما قسد آن را تکذیب کرد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که نیروهای دموکراتیک کُرد سوری بر شهر رأس العین در استان حسکه به صورت شبه کامل مسلط شده‌اند.

بر اساس این گزارش، این نهاد وابسته به مخالفان همچنین اعلام کرد: نیروهای دموکراتیک کرد سوری بر بسیاری از مناطق واقع در رأس العین مسلط شده‌اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه همچنین آورده است: جنگنده های ترکیه درحال حاضر به شدت درحال بمباران رأس العین هستند.

تسلط شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه بر گذرگاه راس العین و 18 روستا

خبرنگار الجزیره در مرز ترکیه با سوریه اعلام کرد که ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان وابسته به آن بر گذرگاه راس العین با ترکیه و 18 روستا میان شهرهای تل ابیض و راس العین مسلط شده‌اند و جاده اصلی میان حسکه و حلب را قطع کرده‌اند.

در مقابل نیروهای قسد اعلام کردند که حمله به مواضع خود را دفع کرده‌اند.

آماری که طرف‌های درگیر از کشته‌شدگان قسد خبر می‌دهند

ترکیه از کشته شدن 480 نفر از نیروهای قسد خبر داده است در حالی که قسد از کشته شدن 45 نفر از نیروهای خود خبر داده است.

تسلط کامل ارتش ترکیه بر تل ابیض در شمال الرقه

خبرنگار الجزیره از تسلط ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان وابسته به آن به طور کامل بر شهر تل ابیض ساعاتی پس از ورود آنها به محله های غربی آن و شهرک مبروکه خبر داد. دیدبان حقوق بشر سوریه (وابسته به مخالفان) از تسلط ارتش ترکیه بر شهر تل أبیض در حومه الرقه خبر داد.

ورود شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه به عمق 12 کیلومتری اراضی سوریه

خبرنگار الجزیره از ورود شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه به عمق 12 کیلومتری اراضی سوریه و تسلط بر راههای مهم و جاده مواصلاتی میان تل ابیض و راس العین خبر داد.

امکان تقابل نظامیان آمریکایی با شبه‌نظامیان وابسته به آنکارا

یک مسئول آمریکایی اعلام کرد که نظامیان آمریکایی که در شمال سوریه هستند در معرض خطر انزوا قرار دارد.

این مسئول آمریکایی از احتمال رویارویی این نظامیان با شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه خبر داد.

مسئول مذکور به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که اوضاع در شمال شرق سوریه با پیشروی نیروهای مورد حمایت ترکیه به سرعت به سوی بحرانی شدن پیش می‌رود و ممکن است که نیروهای آمریکایی در میدان منزوی شوند.

این مسئول تاکید کرد که تحولات به گونه ای با سرعت پیش می‌رود که احتمال خطر رویارویی میان نیروهای مورد حمایت ترکیه و نیروهای آمریکایی در منطقه را افزایش می‌دهد. مسئول آمریکایی اعلام کرد که نیروهای آمریکایی اجازه محاصره خبرنگاران را نخواهند داد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها