دادستانی کل سعودی برای 45 متهم به تروریسم، تقاضای حکم اعدام کرد

دادستانی کل عربستان سعودی برای 45 نفر به اتهام عضویت در یک گروه تروریستی تقاضای حکم اعدام کرد.

دادستانی کل سعودی برای 45 متهم به تروریسم، تقاضای حکم اعدام کرد
کد خبر: 347840
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۲ ۱۳:۳۲:۰۱

اعتمادآنلاین| ‌ رسانه‌های سعودی گزارش دادند که دادستان کل عربستان از دادگاه خواسته است علیه هسته‌ای 45 نفره که متهم به ارتکاب افدامات تروریستی خطرناک هستند حد مجازات محاربه را که حاکی از اعدام است به اجرا گذارد.

عربستان سعودی دیروز پنجشنبه از آغاز محاکمه این 45 نفر خبر داد که برخی از اتباع آن زن و برخی خارجی هستند.

به گزارش وبگاه خبری اسپوتنیک، در همین زمینه گزارش شده است که دادگاه ویژه جنایی عربستان روز پنجشنبه نخستین جلسه خود را برای محاکمه یک هسته تروریستی مرکب از 45 نفر برگزار کرد که اتهام انفجار مساجد و ترور نیروهای امنیتی بر آنها وارد شده است.

اعضای این سازمان با اتهامات متعددی روبرو شدند که از جمله آن قتل افراد امنیتی، تحریک و اجرای طرح یک گروه تروریستی برای انجام بمب گذاری‌ها و حمله به مقرهای امنیتی ، نیروهای امنیتی و شهروندان با هدف تحریک فتنه خوانده شده است.

دادستانی کل در این پرونده لیست بلندی از اتهام‌ها را متوجه متهم ردیف اول کرده است که از جمله آن رهبری عناصر داعش در داخل عربستان و هماهنگی بین عناصر آن و مامور کردن آنها به انجام ماموریت‌هایی در راستای کمک به اهداف داعش، فراهم کردن مخفیگاه‌ها و حمایت مالی، تسلیحاتی از عناصر آن است علاوه بر اینکه گفته شده این متهم گزارشی از روند کار هسته تروریستی مذکور را آماده کرده و برای سرکرده‌های داعش در خارج فرستاده و دستورهای سرکرده‌های داعش را دریافت و پیاده می‌کرده است.

متهم ردیف اول این پرونده همچنین به مشارکت در ترور دو نیروی امنیتی در شرق ریاض و انفجار مسجد مرکز آموزش نیروهای فوق العاده در «أبها » متهم است که با کشته شدن پانزده نیروی امنیتی همراه بوده است. او همچنین متهم است که با متهم ردیف دهم در انفجار یک بمب دستی که گشتی پلیس سعودی را در نزدیکی مرکز پلیس ضریه هدف گرفته بود .

در مورد سایر اعضای گروه تروریستی نیز همین مسئله صادق بود و لیست مفصلی از اتهام های مربوط به ارتکتب جنایات و عملیات های تروریستی به آنها وارد شده است.

دادگاه‌ها در عربستان سعودی معمولا جزئیات زیادی از جلسات خود را اعلام یا منتشر نمی‌کنند و اسامی متهمین در این پرونده‌ها هم اعلام نمی‌شود. البته عربستان معمولا با اعتراف گیری از مخالفان خود تحت شکنجه و محاکمه نمایشی آنها را متهم به فعالیت‌های تروریستی کرده و به صورت یکجانبه نیز اعدام می‌کند در حالی که برخی از آنها حتی کودک محسوب می‌شوند.

عربستان سعودی در اردیبهشت ماه گذشته هم 37 نفر را به اتهام آنچه تشکیل هسته‌های تروریستی و اخلال در امنیت عمومی خواند اعدام کرد و منابع خبری گفتند 32 نفر از آنها از شیعیان منطقه قطیف و رجال دین و طلاب علوم دینی منطقه شرقیه بودند. این افراد نه به دلیل حمایت و ارتباط با تروریسم بلکه به دلیل مشارکت در اعتراض‌های ضد دولتی به اعدام محکوم شده بودند.

«میشل باچله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هم ضمن محکوم کردن اعدام 37 شهروند عربستانی، نسبت به فقدان روند دادرسی عادلانه در عربستان سعودی و گزارش‌های مربوط به «اعتراف‌گیری‌های تحت شکنجه» از این افراد ابراز نگرانی کرد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها