کد خبر: 345248
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ۱۲:۴۵:۰۰
| |

قاسم‌ محبعلی، کارشناس بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تفاهم احتمالی ایران و عربستان دشوار نیست/ تندروهای 2 کشور اختلاف را تشدید می‌کنند/ آمریکایی‌ها و سعودی‌ها یکدیگر را ابزاری برای تخریب ایران می‌بینند

قاسم‌ محبعلی گفت‌: اگر اراده‌ای جدی در میان باشد، تفاهم احتمالی ایران و عربستان دشوار نیست.

تفاهم احتمالی ایران و عربستان دشوار نیست/ تندروهای 2 کشور اختلاف را تشدید می‌کنند/ آمریکایی‌ها و سعودی‌ها یکدیگر را ابزاری برای تخریب ایران می‌بینند
کد خبر: 345248
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ۱۲:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| قاسم محبعلی، کارشناس بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین قبول مسئولیت بن‌سلمان در قتل خاشقجی را تلاشی برای کاهش فشارها از سوی ولیعهد عربستان سعودی دانست.

این چهره که از مدیران ارشد وزارت خارجه در دولت اصلاحات بود، همچنین گفت: شروع ولایت‌عهدی‌ بن‌سلمان با جار و جنجال‌های زیادی همراه شد و به‌ همین دلیل سعی دارد به نوعی فضا را‌‌‌ آرام کند تا با شرایط بهتری برنامه‌های بعدی‌اش را اجرایی کند. بالاخره عربستان از شر پرونده خاشقجی و همچنین مساله یمن تا حدودی خلاص شده است و به همین دلیل بن‌سلمان در اقدامی زیرکانه به شبکه پی‌بی‌اس گفته است که مسئولیت کشته شدن جمال خاشقجی را می‌پذیرد، زیرا این قتل زیر نظر او روی داده است. در واقع بن‌سلمان شرایط پیچیده‌ای دارد و به همین دلیل نمی‌تواند با وضعیت دوران شروع ولایت‌عهدی‌اش امور را پیش ببرد و حالت تهاجمی را کنار بگذارد و بااحتیاط‌‌‌‌تر عمل کند.

این کارشناس بین‌الملل با اشاره به اینکه گره بین ایران و آمریکا روزبه‌روز بازتر می‌شود، اضافه کرد: فضای بین جمهوری‌‌ اسلامی و ایالات متحده همیشه بر رابطه ایران و عربستان تاثیر گذاشته است، چراکه هم آمریکایی‌ها و هم سعودی‌ها یکدیگر را ابزاری می‌بینند برای تخریب ایران. اما باید به این نکته هم توجه داشت که مشکلات عربستان و ایران مساله‌ای بین 2 کشور است و رهبران باید برای ترمیم رابطه تلاش کنند، پس باید گفت آنها اگر به تصمیم برسند امکان حل اختلاف به راحتی وجود دارد.

محبعلی ادامه داد: اختلاف ایران و عربستان به اختلافی فرقه‌ای-مذهبی تبدیل شده است که متاسفانه هم افراطی‌های ایران و هم افراطی‌های عربستان به آن دامن می‌‌زنند و در رویکردی کاملاً اشتباه و هزینه‌ساز موجب کورتر شدن گرهِ افتاده می‌شوند؛ یعنی آن طرف سنی‌گری افراطی و این طرف شیعه‌گری افراطی تبلیغ می‌شود که دقیقاً مشکل همین است و بس. آن هم در شرایطی که اگر دولت‌های 2 کشور بر اساس منافع ملی به تصمیم برسند، تنش‌‌ها حتماً تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. البته اختلاف‌ها جنبه‌های متعددی دارد، اما منافع مشترکی نظیر انرژی، اعتبار، امنیت خاورمیانه،‌ اعتبار جهان اسلام و... به حدی مهم هستند که «تلاش برای تفاهم» باید هم از جانب ایران و هم از جانب عربستان جدی گرفته شود.

قاسم‌ محبعلی در پایان گفت: اگر اراده‌ای جدی در میان باشد، تفاهم احتمالی ایران و عربستان دشوار نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها