کد خبر: 343667
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

درخواست روزنامه کویتی: با ایران وارد گفت‌وگو شوید

یک روزنامه کویتی رویکرد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را در خریدهای هنگفت تسلیحاتی و تکیه بر قدرت‌های جهانی شکست‌خورده توصیف و تاکید کرد دولت آمریکا آنها را فریب داده است.

درخواست روزنامه کویتی: با ایران وارد گفت‌وگو شوید
کد خبر: 343667
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یک روزنامه کویتی رویکرد کشورهای شورای همکاری را در خریدهای هنگفت تسلیحاتی و تکیه بر قدرت‌های جهانی شکست‌خورده توصیف کرد و تاکید کرد دولت آمریکا آنها را فریب داده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، حسن العیسی طی یادداشتی که در روزنامه کویتی «الان» منتشر شد به تحلیل روابط واشینگتن با کشورهای شورای همکاری بعد از بحران پدیدآمده در منطقه خلیج فارس پرداخت.

در مقدمه یادداشت این روزنامه الکترونیکی آمده است: «وارد جنگی نشو که قادر به پایان دادن به آن نیستی.» این قاعده صحیحی است که دیوید ایگناتیوس در واشینگتن پست مقاله خود را با آن آغاز کرد.

منظور او از این جمله نوع تعامل رئیس‌جمهور ترامپ و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با ایران است.

حقیقت آن است که کشورهای شورای همکاری آغازگر تقابل با ایران نبوده‌اند بلکه این ایالات متحده است که با خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های اقتصادی در صدد کشاندن ایران به میز مذاکره برآمد، اما برخلاف شرط‌بندی‌های ترامپ، ایران هیچ ضعفی از خود در این زمینه نشان نداد.

اکثر تحلیلگران روزنامه‌های نیویورک تایمز و واشینگتن پست، 2 روزنامه بزرگ ایالات متحده، متفق‌القول بر شرایط بغرنج آمریکا در قبال ایران تاکید دارند، البته این مساله منعکس‌کننده وضعیت بد کشورهای شورای همکاری نیز هست، کشورهای متحدی که میلیاردها دلار خرج خریدهای تسلیحاتی و خرید حمایت [از آمریکا] کردند، اما اکنون متوجه شده‌اند متحد امروز آنها همان متحد دیروزشان نیست؛ متحد آنها امروز دچار تردید شده، قاطع نیست و عهدشکن شده است.

در چنین شرایطی این پرسش میان کشورهای شورای همکاری مطرح می‌شود: «پس چه تفاوتی بین ترامپ و اوباما وجود دارد؟»

این نویسنده اضافه کرده است: در حال حاضر مشخص شده که ترامپ بدتر از اوباماست و ما شرط‌بندی صحیحی بر سر رئیس‌جمهور جدید انجام ندادیم.

به اعتقاد نویسندگان 2 روزنامه بزرگ آمریکایی، اکنون شاهد هستیم که توافق ضمنی حمایت آمریکا از منطقه- که از اوایل سال 1945 کلید خورده بود- رفته‌رفته به پایان می‌رسد.

آمریکا امروز بعد از 2 درسی که در عراق و افغانستان گرفت، دیگر همان آمریکای سال 1991 نیست که اقدام به آزادسازی کویت کرد.

در حال حاضر آمریکا اول به داخل نگاه می‌کند؛ کشورهای منطقه هم باید معنای واژه «اول آمریکا» را، که ترامپ آن را همواره تکرار می‌کند، می‌فهمیدند.

آمریکا از جنگ‌های منطقه دچار فرسودگی شده است، قدرت اقتصادی‌اش رو به افول گذاشته و در شرایطی نیست که وارد یک ماجراجویی جدید آن هم با ایران شود.

حال در چنین شرایطی چه باید کرد؟ آیا کشورهای شورای همکاری راهی جز واقع‌بینی دارند؟ آیا نباید به خویشتن خویش بازگشته و گفت‌وگوی جدی‌شان را با جمهوری اسلامی ایران برای خاموش کردن آتش آغاز کنند؟

دل بستن به کشور ابرقدرت برای حمایت ضمنی دیگر در این دوره کارساز نیست، زمان می‌گذرد و شرایط هم تغییر پیدا می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها