کد خبر: 342384
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ۱۴:۱۵:۰۰
| |

یوسف مولایی، کارشناس حقوق بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

منافع آمریکا ایجاب کند برای هیچ‌کس ویزا صادر نمی‌کند/ روی کاغذ آمریکا متعهد شده تا به درخواست سازمان ملل برای هیات‌ها ویزا صادر کند/ ایران تنها می‌تواند اعتراض خود را به رئیس سازمان ملل ابلاغ کند/ صادر نکردن ویزا برای هیات‌های عازم سازمان ملل به وجه و اعت

یوسف مولایی، کارشناس حقوق بین‌الملل، با اشاره به احتمال صادر نشدن ویزای نیویورک برای هیات ایرانیگفت: فعلاً نفع آمریکا در این نیست یعنی نمی‌خواهد هزینه‌ای در افکار عمومی و اعتبار بین‌المللی بدهد، وگرنه بدترین حالت صادر نکردن ویزا برای کشورها این است که همه اعتراض می‌کنند آمریکا صلاحیت اینکه مقر سازمان ملل در آنجا باشد را ندارد.

منافع آمریکا ایجاب کند برای هیچ‌کس ویزا صادر نمی‌کند/ روی کاغذ آمریکا متعهد شده تا به درخواست سازمان ملل برای هیات‌ها ویزا صادر کند/ ایران تنها می‌تواند اعتراض خود را به رئیس سازمان ملل ابلاغ کند/ صادر نکردن ویزا برای هیات‌های عازم سازمان ملل به وجه و اعت
کد خبر: 342384
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ۱۴:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| یوسف مولایی، کارشناس حقوق بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره احتمال صادر نشدن ویزای نیویورک برای هیات‌های عازم به مقرر سازمان ملل متحد گفت: بالاخره میزبان سازمان ملل در راستای منافع ملی و حاکمیت خود می‌تواند دستور دهد ویزا صادر نشود و تا به حال هم چنین موردی پیش آمده است.

مولایی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه سازمان ملل یک مقر بین‌المللی است آیا کشور آمریکا این اجازه را دارد که برای هیات‌ها ویزا صادر نکند، توضیح داد: سازمان ملل مگر کیست و چه قدرتی دارد، حتی به عنوان یک سازمان بین‌المللی؟ اگر منافع آمریکا ایجاب کند به هیچ‌کس ویزا ندهد چه اتفاقی می‌افتد؟

این کارشناس حقوق بین‌المللی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آمریکا می‌تواند به رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه یک کشور هم ویزا ندهد، عنوان کرد: بله می‌تواند. اگر به نفعش باشد، این کار را انجام می‌دهد.

مولایی در ادامه با اشاره به سیاست‌های فعلی دولت آمریکا تاکید کرد: فعلاً نفع آمریکا در این نیست، یعنی نمی‌خواهد هزینه‌ای در افکار عمومی و اعتبار بین‌المللی بدهد وگرنه بدترین حالت صادر نکردن ویزا برای کشورها این است که همه اعتراض می‌کنند آمریکا صلاحیت اینکه مقر سازمان ملل در آنجا باشد را ندارد.

او افزود: می‌توان اعتراض کرد، اما آیا در حال حاضر امکان دارد مقر سازمان ملل را از کشور آمریکا جابه‌جا کنند و به جای دیگری ببرند؟ نه. از آمریکا به کجا می‌توان شکایت کرد؟ چه سودی دارد و چه نتیجه‌ای می‌گیریم؟

این کارشناس حقوق بین‌المللی در ادامه توضیح داد: بنابراین مساله این نیست که یکسری پروتکل‌ها و آداب و آیین‌های بین‌المللی برای کشورها محدودیت ایجاد می‌‌کنند، بلکه این موضوع مطرح است که یک کشوردر سرزمین خودش اراده خودش را در قالب یک تصمیم اجرایی می‌کند.

مولایی در ادامه با تاکید بر این موضوع که روی کاغذ مقرراتی درباره ضوابط عملی کشوری که مقر سازمان ملل در آنجاست، موجود است، توضیح داد: کشور مقر متعهد است در آن قراردادی که با سازمان ملل بسته بنا به درخواست سازمان ملل برای همه مدعوین و افرادی که در اجلاس سازمان ملل شرکت می‌کنند، ویزا صادر کند. این در کاغذ موجوداست.

او با تاکید بر این موضوع که ضمانت اجرایی برای این تعهد که در کاغذ بین سازمان ملل و کشور میزبان مقر وجود ندارد، گفت: اصلاً در ساختار جامعه جهانی ضمانت اجرای موثری وجود ندارد.

این کارشناس حقوق بین‌الملل در پاسخ به این سوال که وقتی هیات ایران آماده سفر به نیویورک است اما برای رئیس‌جمهور و هیات ایران ویزا صادر نشود، ایران در قبال این اتفاق چه کاری می‌تواند انجام دهد، توضیح داد: هیچ کاری نمی‌توان انجام داد. ایران به دبیرکل سازمان ملل اعتراض می‌کند که آمریکا از ایفای تعهدات بین‌المللی خودداری کرده و عملاً دست به یک کار تبلیغاتی و سیاسی می‌زند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها