کد خبر: 339484
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۹ ۲۰:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

لیکود و نتانیاهو در سراشیبی سقوط

ظاهراً همه چیز دست به دست هم داده تا نتانیاهو به جای دفتر نخست‌وزیری ساکن یکی از سلول‌های چند ستاره زندان شخصیت‌های عالیرتبه اسرائیل شود.

لیکود و نتانیاهو در سراشیبی سقوط
کد خبر: 339484
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۹ ۲۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- ظاهراً همه چیز دست به دست هم داده تا نتانیاهو به جای دفتر نخست‌وزیری ساکن یکی از سلول‌های چند ستاره زندان شخصیت‌های عالیرتبه اسرائیل شود.

به گزارش اعتمادآنلاین، بر اساس آخرین نظرسنجی که بعد از شوی تبلیغاتی-هسته‌ای نتانیاهو در مورد ایران انجام شد برای اولین بار لیکود به رهبری او مقام اول را تحویل حزب جنرال‌های بازنشسته این رژیم «کاحول لاوان» یا همان آبی-سفید داد و خود به رده دوم تنزل پیدا کرد تا ائتلاف پیش‌بینی‌شده‌اش هم اکثریت را در کنست بعدی از دست بدهد.

بر اساس گزاش رادیو و تلویزیون دولتی اسرائیل، «کان حاداشوت»، در آخرین نظرسنجی انجام شده در فلسطین اشغالی، لیکود تحت رهبری بنیامین نتانیاهو بعد از سال‌ها پیشتازی در میان افکار عمومی اسرائیل، مقام اول را به کاحول لاوان تحویل و خود به رده دوم تنزل پیدا کرد.

بر اساس این نظرسنجی، آبی-سفید موفق شد 32 کرسی را به دست آورده و لیکود 31 کرسی و لیست مشترک نیز 10 کرسی کسب کرده و در پیش‌بینی انتخابات به ترتیب اول تا سوم قرار گرفتند.

بر اساس این نظرسنجی حزب «به سوی راست» و نیز حزب «یسرائیل بیتنو» هر یک 9 کرسی و «شاص» و «یهدوت هتوراه» به عنوان دو حزب اصلی حریدیم و حامی سیاست‌های نتانیاهو نیز هر یک 7 کرسی کسب خواهند کرد.

به اعتقاد کارشناسان، ائتلاف نتانیاهو با توجه به صف‌بندی‌های حاکم بر احزاب و جریان‌های سیاسی اسرائیل حداکثر 58 کرسی از 120 کرسی پارلمان را به دست خواهد آورد در حالی‌که حزب آبی-سفید تحت رهبری بنی گانتز 43 کرسی را کسب می‌کند تا شرایط در اسرائیل بیش از هر زمان دیگری برای تشکیل کابینه (61 کرسی) پیچیده‌تر شده و نتانیاهو یک گام از دفتر نخست‌وزیری دور و به محاکمه و زندان نزدیک شود.

به اعتقاد کارشناسان اسرائیلی این بار ریسک بازی رسانه‌ای نتانیاهو در مورد برنامه هسته‌ای ایران بر خلاف دفعات گذشته جواب معکوس داده و باعث ریزش آرای او شده است.

به گفته کارشناسان امور اسرائیل امروز دیگر توصیف این اقدامات نتانیاهو و تلاش‌های انتخاباتی او صرفاً به کارشناسان یا رقبای سیاسی‌اش محدود نمی‌شود بلکه مردم عادی هم به این نتیجه رسیده اند که نتانیاهو حتی در صورت صحت این اطلاعات باز هم از اطلاعات حساس، حیاتی و طبقه‌بندی شده که به دلیل موقعیتش به آن دسترسی دارد برای اهداف سوء خود استفاده می‌کند، امری که چندان مورد قبول جامعه اسرائیل نیست.

جامعه اسرائیل در رابطه با بر عهده گرفتن حملات انجام شده به لبنان، سوریه و عراق نیز همین نظر و برداشت را دارد.

رسانه‌های اسرائیلی در تحلیل خود از اقدامات اخیر نتانیاهو به این نتیجه رسیدند که او نه تنها نتوانسته در جامعه اسرائیل و البته در اروپا، روسیه و چین گوش شنوایی برای گفته‌های خود پیدا کند، بلکه ایالات متحده و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هم چندان توجهی به این سخنان او نداشته و این بومرنگ انتخاباتی نتانیاهو به خودش برخورد کرده است.

رون بن یشای، تحلیلگر نظامی روزنامه یدیعوت احارانوت هم در واکنش به این ادعای نتانیاهو در این روزنامه عبری‌زبان نوشت: صرف نشان دادن یک ساختمان از طریق تصاویر ماهواره‌ای نمی‌تواند دلیلی بر انجام فعالیت هسته‌ای در آن باشد. اسرائیل باید دلایل دیگری برای اثبات این مساله ارائه کند، در غیر این صورت نتانیاهو به انتشار اخبار دروغ برای ضربه زدن به ایران متهم شده و اینجاست که ایران می‌تواند از آن برای تقویت جایگاه خود در قبال ایالات متحده و اروپا استفاده کند.

این تحلیلگر ابراز امیدواری کرد این بومرنگ صرفاً جایگاه نتانیاهو را در انتخابات هدف قرار داده و اقدام نسنجیده و ناپخته او باعث متزلزل شدن جایگاه اسرائیل در صحنه بین‌المللی نشود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها