کد خبر: 338768
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۷:۰۵:۳۶
| |

دوریان به کانادا می رود

به گزارش رسانه های بین المللی، قدرت این توفان ازسطح پنج که بالاترین سطح شدت توفان است به سطح دو تنزل یافته ودارای شدت بادهایی با سرعت 58 تا 73مایل برساعت (93 تا 117 کیلومتر بر ساعت ) است.

دوریان به کانادا می رود
کد خبر: 338768
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۷:۰۵:۳۶

اعتمادآنلاین| ‌ توفان دریایی دوریان که به مدت دو هفته ازشکل گیری آن می گذرد و هم اکنون از قدرت آن نیز کاسته شده، انتظار می رود طی روزهای آتی وارد استان "نوا اسکوشیا" (Nova Scotia) واقع در منتهی الیه شرق کانادا شود.

به گزارش رسانه های بین المللی، قدرت این توفان ازسطح پنج که بالاترین سطح شدت توفان است به سطح دو تنزل یافته ودارای شدت بادهایی با سرعت 58 تا 73مایل برساعت (93 تا 117 کیلومتر بر ساعت ) است.

شبکه تلویزیونی سی ان ان در این باره گفت: این توفان پیشتر با سطح قدرت توفند 5 ، مجمع الجزایر باهاما واقع در جنوب شرق ایالت فلوریدا را درهم نوردید و حداقل در این کشور جزیره ای 43 کشته برجای گذاشت.

درآمریکا نیز دوریان پس از ورود به خاک این کشور بسیاری از شهرها تخلیه شدند، بخصوص در منطقه "کیپ هاتراس"(Cape Hatteras) نخستن نقطه تلاقی خشکی ایالت کارولینای شمالی با اقیانوس اطلس که تا روز جمعه حداقل 5 کشته برجای گذاشت.

توفان دوریان هم اکنون با سرعتی معادل با 145 مایل بر ساعت (233کیلومتر برساعت) به نزدیکی جنوب شرقی جزیره "نانتوکت" ایالت شرقی "ماساچوست (Massachusetts) آمریکا رسیده است .

دوریان در فاصله 410 مایلی از منطقه "هالی فاکس" ایالت "نوا اسکوشیا" کانادا قرار دارد، حداکثر سرعت این توفان دریایی 85 مایل بر ساعت (136 کیلومتر بر ساعت )اعلام شده است.

گزارش های هواشناسی درباره توفان دوریان همچنین حاکی است که سواحل شرقی امریکا درمعرض خطر امواجی به بلندی 18 تا 20 فوت (5تا 6متر) قرار دارند.مناطقی از ایالت کارولینای شمالی همچون جزیره "اوکراکوک" در پی وقوع توفان دوریان با بالاآمدن سطح و جاری شدن سیل روبرو شدند.

ایالت ویرجینیا در شرق آمریکا نیز با وقوع تندباد و بارش های سنگین مواجه شد و در بخش هایی از دو ایالت کارولینای جنوبی و شمالی حدود 15 اینچ (نزدیک به 40 سانتیمتر) بارندگی شد.

توفان دریایی دوریان که اوایل شهریور ماه دراقیانون اطلس شکل گرفته بود با رسیدن به بالاترین سطح توفند های دریایی، سطح پنج و با سرعتی بیش از 280 کیلومتر بر ساعت، یکشنبه گذشته به مدت 40 ساعت بر فراز باهاما قرار گرفت.

شبکه انگلیسی "اسکای‌نیوز" نیز 14 شهریور ماه گزارش داد: حدود 130 هزار واحد مسکونی در باهاما تخریب و یا آسیب جدی دیده اند، همچنین بیش از 60 هزار نفر از مردم این کشور 400 هزار نفری نیازمند منابع غذایی هستند.

حدود 60 درصد «مارش هاربور» که بزرگترین شهر جزیره «گرند آباکو» از این مجمع‌الجزایر است، تخریب شده و دو شهر «ماد» و «پی» که شهرهای حاشیه‌نشین بوده‌اند، به کلی ویران شده‌اند.

این توفان همچنین ایالت های جنوب شرقی آمریکا همچون فلوریدا، کارولینای شمالی و جنوبی را تحت تاثیر خود قرار داد، بطوریکه بسیاری از پروازها در این مناطق لغو شد.

"ران دی سنتیز"(Ron Desantis) فرماندار فلوریدا پیش از رسیدن توفان دوریان دستور تخلیه ساکنان سواحل شرقی را صادر و در تمامی این ایالت حالت فوق العاده اعلام کرده بود، وی به ساکنان مناطق ساحلی این ایالت گفته بود تا زمان و سوخت درجایگاه ها باقی است این مناطق را ترک کنند.

فرماندار ایالت فلوریدا همچنین در مورخ 9 شهریورماه دستور بسته شدن 30 واحد آموزشی ابتدایی و بیش از 30 دانشکده و دانشگاه ایالتی برای مورخ سوم سپتامبر (12 شهریورماه) را صادر کرده بود.

منبع:ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها