کد خبر: 335148
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۷ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

از جنگ تا شبه‌جنگ؛ کدام سناریو برای جنگ اسرائیل و حزب‌الله پیش‌بینی می‌شود؟

صرف نظر از حملات هوایی انجام‌گرفته علیه مواضع نظامی در عراق و سوریه، سقوط دو پهپاد در ضاحیه جنوبی لبنان سیر حوادث را به طور کامل تغییر داد.

از جنگ تا شبه‌جنگ؛ کدام سناریو برای جنگ اسرائیل و حزب‌الله پیش‌بینی می‌شود؟
کد خبر: 335148
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۷ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- صرف‌نظر از حملات هوایی انجام‌شده علیه مواضع نظامی در عراق و سوریه، سقوط دو پهپاد در ضاحیه جنوبی لبنان سیر حوادث را به طور کامل تغییر داد.

به اعتقاد کارشناسان، بهترین توصیفی که برای شرایط فعلی حاکم بین تل‌آویو و حزب‌الله می‌توان به کار برد بازی در لبه پرتگاه است.

پرتگاه جنگی که هر 2 طرف یکدیگر را به هل دادن در آن تهدید می‌کنند، اما به هر شکل رگه‌هایی از خویشتنداری را می‌توان در رفتار هر یک از آنها حس کرد.

این خویشتنداری نه به دلیل ضعف یا قدرت بلکه برای بسته ماندن مشت هر یک از آنها در تقابل آینده و رو نشدن دست‌شان در تدارکات انجام‌گرفته برای آن است.

شکی نیست از سال 2015 تا به امروز حزب‌الله لبنان نیروهای زیادی را در حملات هوایی و موشکی اسرائیل از دست داده است.

اما چند شاخص تهاجم اخیر را از دیگر حملات اسرائیل متمایز می‌کند؛ اولین و مهم‌ترین شاخص تهاجم به عمق خاک لبنان و پایگاه اصلی حزب‌الله در ضاحیه (حومه) جنوبی بیروت است.

اینکه چه هدف مهمی باعث شد اسرائیل خود را آشکارا به ضاحیه برساند و آیا شانس باعث نجات هدف مذکور شده یا اطلاعات غلط (عمدی) اسرائیل را به این دام کشانده، مجال دیگری برای تفسیر طلب می‌کند، اما به هر روی اقدامی که اسرائیل دست به آن زد، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

دومین شاخص این حملات وقوع آن بعد از سلسله‌حملات به پایگاه‌های حشد الشعبی عراق است، ساختاری که اسرائیلی‌ها آن را نمونه کپی‌برداری‌شده از بسیج در ایران و حزب‌الله در لبنان توصیف می‌کنند.

سومین شاخص انجام آن در چند روز مانده به انتخابات اسرائیل است که به طور حتم به اندازه‌ای که نتانیاهو به دنبال کسب امتیاز از آن است، حزب‌الله در پی خراب کردن این جشن برای نتانیاهوست.

چهارمین شاخص نیز تاکید دبیر کل حزب‌الله لبنان بر گرفتن انتقام خون شهدای حزب‌الله در سوریه و پاسخ به تجاوز به ضاحیه است.

به گفته کارشناسان، شکی نیست حزب‌الله تهدید خود را عملی خواهد کرد. حتی برخی کارشناسان زمان و مکان آن را هم مشخص کرده‌اند، به خصوص که این بار برخلاف دفعات گذشته، سید حسن نصرالله از واژه «در زمان و مکان مناسب» استفاده نکرد بلکه از اسرائیل خواست تا عاقل باشد وگرنه به تعبیری بد خواهد دید.

بنابراین، به اعتقاد کارشناسان، در اینکه این حملات با پاسخ حزب‌الله مواجه خواهد شد شکی نیست، اما نحوه پاسخ‌دهی و میزان فراگیری این واکنش است که می‌تواند سرنوشت رخدادهای منطقه را رقم بزند.

اینکه حزب‌الله به تنهایی پاسخ خواهد داد یا طبق گفته چند ماه پیش رهبر جهاد اسلامی فلسطین، جبهه مقاومت به طور یکپارچه به این حملات پاسخ خواهد داد طیف عظیمی از رخدادها را در خود جای داده است، طیفی که می‌تواند حتی چهره منطقه خاورمیانه را هم تحت تاثیر خود قرار دهد.

باید نشست و دید تئوریسین‌های نظامی تا پیش از 17 سپتامبر (موعد انتخابات)، جنگ را در دستور کار قرار می‌دهند یا شبه‌جنگ، و نسخه درگیری تاکتیکی برای آن پیچیده خواهد شد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها