کد خبر: 329621
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۲ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

تصمیم جدید تل‌آویو برای حضور در ائتلاف آمریکایی

قمار پاکباخته‌ها در منطقه خلیج‌فارس

اسرائیل برخلاف رویکرد سنتی خود، علناً ادعا کرد به دنبال حضور در ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در منطقه خلیج‌فارس است.

قمار پاکباخته‌ها در منطقه خلیج‌فارس
کد خبر: 329621
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۲ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اسرائیل برخلاف رویکرد سنتی خود، علناً ادعا کرد به دنبال حضور در ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در منطقه خلیج‌فارس است.

به گزارش اعتمادآنلاین، تل‌آویو که بارها طی چند سال گذشته جسته‌گریخته مدعی حضور زیردریایی‌های خود در این منطقه بود و حتی برخی از تحلیلگران رسانه‌ای احتمال دست داشتن این رژیم در حمله به نفتکش‌ها را هم مطرح می‌کردند، اما هرگز جرات نداشت تا علناً دست به چنین اقدامی بزند.

صرف نظر از اینکه این حضور به شکلی واقعی انجام خواهد گرفت یا در قالبی نمادین و در چارچوب همکاری مستمر نظامی با آمریکا، شماری نظامی و چند شناور کوچک به این منطقه ارسال خواهد شد و همچنین بدون در نظر گرفتن این واقعیت که آیا واقعاً رژیم تل‌آویو جرات انجام چنین کاری را خواهد داشت، تنها اعلام این تصمیم پیام‌هایی با خود به همراه داشت.

بی‌تردید این اقدام که در حال حاضر تنها در بعد رسانه‌ای و تبلیغاتی مطرح است، با چراغ‌سبز واشینگتن از یک سو و پذیرش برخی کشورهای عرب به رهبری عربستان از سوی دیگر انجام گرفته است.

به اعتقاد کارشناسان، این اقدام با تکاپوی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل بی‌ارتباط نیست.

وقتی مسئولان کشورهایی همچون عربستان سعودی از یک سو از تلاش برای رهایی از مساله فلسطین سخن می‌گویند و از سوی دیگر هیات‌های سازشکار به فلسطین اشغالی اعزام می‌کنند، دیگر لزومی ندارد مسئولان حاضر در تل‌آویو از سرعت گرفتن عادی‌سازی روابط بین 2 طرف حرفی به میان نیاورند.

وقتی وزیر خارجه اسرائیل هدف از حضور نظامی رژیمش در خلیج‌فارس را حمایت از کشورهای شورای همکاری اعلام کرد و تاکید کرد این امر با هماهنگی با وزارتخانه‌های ذی‌ربط در این کشورها انجام گرفته است؛ بنابراین جز اینکه کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس علناً و عملاً تحت حمایت اسرائیل قرار گرفته‌اند، تفسیر دیگری نمی‌توان یافت، به خصوص که مدت‌هاست سامانه‌های پدافندی اسرائیلی به همراه نظامیان این رژیم در خاک عربستان سعودی مستقرند و داعیه حمایت از حریم هوایی این کشور را دارند.

به گفته کارشناسان، امروز شاهد برداشته شدن گام بعدی توافق قرن هستیم. توافقی که کوشنر، پیدا و پنهان، در حال پیشبرد آن است.

این اقدام می‌تواند اهداف آمریکا را در پر کردن لیست کشورهای حامی ائتلاف ادعایی‌اش در منطقه خلیج‌فارس برآورده کند و در عین حال در راستای هدف اصلی ترامپ برای فشار حداکثری بر ایران و بر هم زدن توازن تاکتیک‌های منطقی‌اش در برابر تحریم‌ها قرار گیرد.

به اعتقاد یک کارشناس عرب، امروز عربستان که در یمن شکست سختی خورده و دیگر متحد قابل توجهی را در اطراف خود نمی‌بیند- و راه فراری هم از آنجا نیست-، در کنار نتانیاهو که او هم برای فرار از مهلکه محاکمه‌ای که حلقه آن روزبه‌روز دور گردنش تنگ‌تر می‌شود به دنبال یک روزنه است، و ترامپ که بعد از یک سال و اندی فشار حداکثری بر ایران، دست‌های خود را خالی‌تر از گذشته می‌یابد، هر یک از زاویه دید خود برای حفظ جایگاه بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی خویش راهی جز علنی کردن این وصلت نامیمون نمی‌بینند؛ به خصوص که در پشت گردوغبار این هیاهو، می‌توانند مدتی به دور از فشارها به حیات سیاسی خود ادامه دهند.

گرچه، در این میان، این سه پاکباخته تنها یک مساله را فراموش کرده‌اند و آن اینکه یک سر دیگر این بازی شکست بزرگی است که پژواک وقوع آن در خلیج‌فارس، برای مدتی کل جهان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها