کد خبر: 318350
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۴ ۱۳:۵۲:۳۱
| |

فروش 6 میلیون دلاری مجسمه باستانی مسروقه از مصر در لندن

با وجود درخواست مصری‌ها برای بازگرداندن یک مجسمه متعلق به مصر باستان به این کشور، این اثر تاریخی در یک حراجی لندنی به فروش رفت.

فروش 6 میلیون دلاری مجسمه باستانی مسروقه از مصر در لندن
کد خبر: 318350
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۴ ۱۳:۵۲:۳۱

اعتمادآنلاین| یک مجسمه باستانی از جنس سنگ کوارتز که سال‌ها پیش از مصر سرقت شده و به انگلیس منتقل شده بود، علی‌رغم درخواست مصری‌ها برای بازگرداندن آن، در لندن به قیمت 4/7 میلیون پوند حراج شد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، مجسمه سر «توت عنخ آمون» پادشاه مصر، که بیش از سه هزار سال قدمت داشت در حراجی «کریستی» لندن به فردی ناشناس فروخته شده است.

فروش این اثر تاریخی گران‌بها در حالی انجام شد که ده‌ها مصری، بیرون ساختمان حراجی کریستی تجمعی اعتراضی تشکیل داده بودند و پلاکارد‌هایی با متن «تاریخ مصر فروشی نیست» در دست گرفته بودند.

«ابراهیم رادی» طراح گرافیست مصری که در این تجمع اعتراضی شرکت داشت گفت:‌ «ما با این‌که میراث و آثار با ارزشمان مانند میوه و سبزیجات فروخته شوند مخالفیم».

با این حال حراجی کریستی مدعی است: «ما می‌دانیم که اشیای تاریخی ممکن است بحث‌های پیچیده‌ای را در خصوص گذشته موجب شوند اما امروزه نقش ما تلاش برای ادامه فراهم آوردن بازاری قانونی و شفاف و دارای بالاترین استانداردها برای نقل و انتقال اشیا است».

پیش از انجام حراجی، «مصطفی وزیری» رئیس شورای آثار باستانی مصر در این باره گفت از این‌که این اثر با وجود اعتراضات مقامات دولتی مصر و سفارت مصر در بریتانیا به حراج گذاشته شد، ناخرسند است.

او گفت: «معتقدم آن را به‌طور غیرقانونی از مصر خارج کرده‌اند. آن‌ها هیچ مدرکی برای اثبات چیزی جز این ارائه نکرده‌اند».

او افزود به خریدار فشار خواهد آورد تا این اثر به مصر بازگردانده شود.

«زهی هاواس» وزیر سابق آثار باستانی مصر درخصوص مجسمه سر توت عنخ آمون گفت این اثر به احتمال زیاد در دهه 1970 میلادی از معبدی تاریخی در محوطه باستانی «کرنک» مصر به سرقت رفته است.

در مجموع، تعداد اشیای باستانی مصری که در موزه‌ها و مجموعه‌های شخصی انگلیس وجود دارد به چندهزار قطعه می‌رسد.

یکی از مهم‌ترین محموله‌های آثار باستانی مصری دهه 1750 میلادی وارد خاک بریتانیا شد و شامل بیش از 100 قطعه عتیقه سرقتی گران‌بها بود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها