سفیر اسبق ایران در ایتالیا:

پرونده «اسدی» نقض مقررات بین‌المللی است

سفیر اسبق ایران در ایتالیا گفت: بازداشت اسدالله اسدی از سوی کشورهای اروپایی را می‌توان در قالب نقض مقررات بین‌المللی دانست که حتماً باید پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شود.

پرونده «اسدی» نقض مقررات بین‌المللی است
کد خبر: 317740
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۰۸:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| «ابوالفضل ظهره‌وند» سفیر اسبق ایران در ایتالیا، در مورد پرونده اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی در اتریش، اظهار داشت: اینکه کشوری بتواند به این راحتی دیپلماتی را بازداشت کند، امر نامانوس و عجیبی است چراکه مصونیت دیپلماتیک به معنای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی است و قطعاً این اقدام، به عنوان تخطی و نقض قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی به حساب می‌آید.

او با بیان اینکه کشورها می‌دانند که باید حافظ و تأمین کننده امنیت دیپلمات‌ها و مقرهای دیپلماتیک در کشور متوقف‌فیه باشند، گفت: اگر نسبت به این اتفاق که در مورد آقای اسدی رخداد واکنش لازم صورت نگیرد می‌تواند به عنوان یک رویه معمول در خصوص دیپلمات‌های ایرانی و دیپلمات‌های دیگر کشورها تبدیل شود.

ظهره‌وند تصریح کرد: مأموران دیپلماتیکی که به کشورهای دیگر اعزام می‌شوند از حقوق و وظایف مشخصی برخوردارند که دو طرف هم به خوبی از آن آگاه هستند. بنابراین اتفاق رخ داده در حق آقای اسدی از سوی کشورهای اروپایی را می‌توان در قالب نقض مقررات بین‌المللی دانست که حتماً باید پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شود.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا بیان کرد: اصل عمل متقابل ساده‌ترین کاری است که می‌توانستیم در این خصوص انجام دهیم که متأسفانه انجام ندادیم. طبعاً در این موارد دستگاه دیپلماسی ما باید اقدامات دیپلماتیک سیاسی و حقوقی را پیگیری کند که انتظار می‌رود در این مدت و در خصوص آقای اسدی هم تلاش‌های گسترده ای را صورت داده باشند. نمونه‌های مشابه این اتفاق در خصوص کشورهای مختلف رخ داده که اقدام متقابل از جمله رایج‌ترین پاسخ آنها در این قالب بوده که می‌تواند مورد استفاده ما نیز قرار بگیرد و از نظر من لازم است که چنین کاری هم انجام شود.

او ادامه داد: ما می‌توانیم با اقدامات خود تصویری از قدرت دیپلماسی خود را در ذهن تصمیم گیران خارجی ترسیم کنیم که بتواند به عنوان عاملی بازدارنده در برابر اقدامات احتمالی و اینچنینی به حساب آید. به عبارت دیگر نوع برخورد ما می‌تواند تأثیرات بازدارنده را برای شرایط مشابه در آینده داشته باشد و کسی به خودش جرأت ندهد که برخوردهای اینچنینی را با دیپلمات‌های ما داشته باشد.

ظهره‌وند گفت: نوع برخوردهای ما تعیین کننده و بازدارنده است، شما ببینید اگر ما پهپاد جاسوسی آمریکا را سرنگون نمی‌کردیم، مطمئن باشید اتفاقات بدتری از سوی آمریکا علیه ما رخ می‌داد. آنها وقتی متوجه شدند که ایران با این موضوع برخوردی جدی داشته و قاطعانه پاسخ داده، از اقدامات بیشتر خودداری کردند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا در پایان تاکید کرد: در دیپلماسی هم شرایط اینگونه است، نوع واکنش‌ها و برخوردهای ما می‌تواند برای آینده ما تعیین‌کننده باشد، هر چه توان و قدرت دیپلماسی ما بیشتر باشد، هر چه اقدامات دیپلماتیک ما به هنگام، سریع و هوشمندانه باشد، طرف مقابل هم در محاسباتش نسبت به ایران، این موارد را لحاظ می‌کند و البته عکس این موضوع هم صادق است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها