کد خبر: 316299
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۵ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

تحلیل هفته‌نامه بلومبرگ بیزینس‌ویک درباره تهدید تکنولوژی‌های جدید برای نیروی کار

زنان در صف اخراج

کشورهای در حال توسعه دیگر نمی‌توانند مانند گذشته مانع ورود اتوماسیون به صنعت و فضای کسب‌وکار شوند. ورود هوش مصنوعی و روبات‌ها به حوزه کسب‌وکار، کارگران غیرحرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای، و به طور خاص زنان، را تهدید می‌کند که بیشتر به انجام کارهای روزمره و تکراری یا وظایف تعیین‌شده تمایل نشان می‌دهند.

زنان در صف اخراج
کد خبر: 316299
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۵ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اتوماسیون، میلیون‌ها شغل در کشورهای در حال توسعه را تهدید می‌کند. این خطر بیش از همه کارگران زن را متوجه خود کرده است.

هفته‌‌نامه «بلومبرگ بیزینس‌ویک» طی گزارشی درباره ورود گریزناپذیر روبات‌ها و هوش مصنوعی به فضای کسب‌وکار می‌نویسد: پیشتر این نگرش متداول بود که کسب‌وکارها در کشورهایی با درآمد پایین و رشد متقاضیان کار تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری روی روبات و هوش مصنوعی نشان نمی‌دهند، اما دیگر این‌طور نیست.

به گزارش بانک جهانی، این تکنولوژی‌ها دوسوم مشاغل کشورهای در حال توسعه را تهدید می‌کنند. دست‌کم در جنوب شرق آسیا زنان بیشتر از مردان آسیب خواهند دید، مشاغل فعلی خود را از دست خواهند داد و نیروهای حرفه‌ای کمتری جای آنها را خواهند گرفت. «فو هویون»، اقتصاددان عضو سازمان بین‌المللی کار در بانکوک، می‌گوید: «چیزی که خیلی برجسته بود این بود که زنان واقعاً در معرض خطری جدی قرار گرفتند.» او یکی از محققان همکار در پژوهشی است که نتایج آن نشان می‌داد 61 درصد کارگران زن در کامبوج، اندونزی، فیلیپین، تایلند و ویتنام با ورود تکنولوژی‌های جدید در شرایط کاملاً متزلزلی قرار گرفته‌اند.

این پدیده جهانی است. به استناد گزارش ماه اکتبر صندوق بین‌المللی پول «زنان، به طور متوسط، بیشتر از مردان به انجام کارهای روتین یا وظایف مشخص‌شده تمایل دارند». اما از طرف دیگر، تکنولوژی‌های جدید مشاغل جدید با حقوق‌های بالاتر ایجاد می‌کنند. سمیر خطیوادا، اقتصاددان عضو بانک توسعه آسیایی و نویسنده همکار مقاله‌ای درباره تاثیر امواج پی‌درپی اتوماسیون در آسیا، می‌گوید: «داستان خیلی پیچیده‌تر از آن است که مردم فکر می‌کنند.» او اعتقاد دارد دست‌‌کم به یک دلیل، افزایش درآمدها تقاضا برای محصولات و خدمات را بالا می‌برد و حتی در بخش‌هایی که کاربرد اتوماسیون بالاست، مشاغلی ایجاد خواهد شد.

«سین یونگ پارک» تحلیلگر بانک توسعه آسیایی در دپارتمان تحقیقات اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای می‌گوید متقاضیان مرد برای کسب این مشاغل جدید دست بالا را خواهند داشت. هرچند در دورانی هستیم که زنان جوان از مزایای آموزشی زیادی بهره‌مند شده‌اند و در حوزه مهارت‌های شناختی بسیار تمرین کرده‌اند، اما همچنان در مهارت‌های فنی، علمی، تکنولوژیک، مهندسی و ریاضیات، حتی در کشورهای پیشرفته‌تری مانند سنگاپور و کره‌جنوبی، از مردان عقب‌ترند. او می‌گوید: «زنان همچنان به بهانه‌های مختلفی چون فرهنگ و مذهب و مسائل سنتی بیش از حد محدود شده‌اند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها