کد خبر: 313214
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۷ ۲۰:۲۰:۰۰
| |

افتتاح شهرک ترامپ در بلندی‌های جولان

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه (16 ژوئن) یک شهرک جدید یهودی‌نشین را در بلندی‌های اشغالی جولان، شهرک ترامپ نام‌گذاری کرد.

حجم ویدیو: 1.89M | مدت زمان ویدیو: 00:00:59 دانلود ویدیو
کد خبر: 313214
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۷ ۲۰:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه (16 ژوئن) یک شهرک جدید یهودی‌نشین را در بلندی‌های اشغالی جولان، شهرک ترامپ نام‌گذاری کرد.

زوی هازر، دبیر سابق کابینه اسرائیل، گفته است: هر کسی که به مشروح جزئیات این تصمیم تاریخی توجه کند درک خواهد کرد چیزی بیش از یک سیاست ساختگی و غیرالزام‌آور نیست.

بلندی‌های جولان یا بلندی‌های گولان فلات و منطقه‌ای کوهستانی به وسعت 1800 کیلومتر مربع است که در جنوب باختری‌ترین بخش خاک سوریه واقع شده. اسرائیل 1200 کیلومتر از خاک این منطقه را اشغال کرده است.

اسرائیل در سال 1967 بلندی‌های جولان متعلق به سوریه را اشغال و در سال 1981 عملاً آن را ضمیمه خاک خود کرد. این تصمیمی بود که جامعه بین‌المللی آن را رد کرد.

در حال حاضر بیش از 30 شهرک یهودی‌نشین در این منطقه وجود دارد و برآورد می‌شود که حدود 20 هزار نفر در این شهرک‌ها ساکن باشند. در حال حاضر 20 هزار نفر از ساکنان سوری بلندی‌های جولان همچنان در این منطقه زندگی می‌کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در 25 مارس 2019 با امضای اعلامیه‌ای حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت. آمریکا اولین کشوری است که حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت می‌شناسد.

دفتر سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام ترامپ اعلام کرد این اتحادیه هیچ یک از الحاقات اسرائیل از سال 1967 به بعد- از جمله الحاق بلندی‌های جولان- را به رسمیت نمی‌شناسد.

روسیه نیز پس از رسمیت یافتن موضع نوین دونالد ترامپ در خصوص بلندی‌های جولان، نسبت به عواقب این تصمیم و بروز «موج جدیدی از تنش‌ها» در خاورمیانه ابراز نگرانی کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها