تظاهرات گسترده در جمهوی چک/ مردم خواستار استعفای نخست وزیر شدند

ده ها هزار تن از معترضان در پایتخت جمهوری چک با برپایی یکی از بزرگترین تظاهراتی که در تاریخ این کشور اتفاق افتاده، خواستار استعفای نخست وزیر بعد از افشای رسوایی مربوط به سواستفاده او از بودجه اتحادیه اروپا به نفع خود شدند.

تظاهرات گسترده در جمهوی چک/ مردم خواستار استعفای نخست وزیر شدند
کد خبر: 310026
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۵ ۰۹:۴۹:۳۲

اعتمادآنلاین| ده ها هزار نفر از مردم جمهوری چک با شرکت در تجمعی در پراگ خواستار استعفای آندری بابیش، نخست وزیر، که به کلاهبرداری از یارانه های اتحادیه اروپا متهم است شده اند.

سازمان دهندگان این اعتراضات برآورد کردند که بالغ بر 120000 تن از معترضان در تظاهرات گسترده علیه آندری بابیش نخست وزیر جمهوری چک در محل میدان ونساسلس در شهر پراگ شرکت کرده اند. اگر این آمار تایید شود بزرگترین تظاهرات از زمان انقلاب مخملی سال 1989 خواهد بود که به سقوط کمونیسم منجر شد. بسیاری از این معترضان شعار می دادند "خجالت! خجالت!" و "دیگر برای ما بس است!".

این معترضان همچنین خواستار استعفای ماری بنسووا، وزیر دادگستری جمهوری چک به دلیل احتمال اعمال نفوذ او بر هر گونه پرونده قضایی علیه آندری بابیش شدند. آنها خواستار برپایی دور بعدی اعتراضاتشان در تاریخ 23 ژوئن در صورت عدم برآورده شدن مطالباتشان شده اند.

بابیش اتهام کلاهبرداری را رد کرده و به پیش نویس مربوط به یک گزارش اخیر اتحادیه اروپا که خواستار بازگرداندن میلیون ها یورو یارانه از سوی وی شده حمله کرده است.

جنبش اعتراضی موسوم به "میلیون لحظه برای دمکراسی" در جمهوری چک از پایان ماه آوریل تاکنون هر هفته تظاهراتی را ترتیب داده است به طوری که بنابه تخمین ها در تجمع دو هفته پیش آن در میدان ونساسلس پراگ حدود 50 هزار نفر شرکت کردند.

سازمان‌دهندگان گفتند که شمار معترضان در روز سه شنبه بیش از دو برابر بود که در این صورت بزرگترین تظاهرات ضددولتی در 30 سال اخیر خواهد بود.

تظاهرکنندگان تصاویری از بابیش در دست داشتند که روی آنها نوشته بود "استعفا" و پشت سر سخنرانان برنامه این جمله دیده می شد: "نخست وزیر یا وزیر مجرم".

آندری بابیش دومین مرد ثروتمند جمهوری چک و یک کمونیست سابق است که گاه از او به عنوان دونالد ترامپ چک یاد می شود.

او در سال 2017 به عنوان رهبر حزب پوپولیست "آنو" (بله) با شعار مقابله با فساد و مواضع ضد اتحادیه اروپا، یک دولت اقلیت تشکیل داد که با کمک حزب چپگرای سوسیال دمکرات این کشور اتفاق افتاد.

به رغم جنبشی که برای برکناری او به راه افتاده، حزب او در انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا در ماه مه با بیش از 21 درصد آرا اول شد.

پلیس در ماه آوریل پیشنهاد کرد که بابیش به کلاهبرداری از یارانه های اتحادیه اروپا متهم شود، ادعایی که او رد می کند. وزیر دادگستری دولت پس از آن کناره گیری کرد و ماری بنسووا جای او را گرفت؛ چهره دیگری که مورد غضب تظاهرکنندگان است.

پس از آن پیش نویس یک گزارش کمیسیون اروپا در روز جمعه درز کرد که نتیجه گیری می کرد بابیش باید میلیون ها یورو یارانه را بازگرداند.

بابیش 64 ساله، دو ماه پیش از شروع نخست وزیری مالکیت مجموعه شرکت های "اگروفرت" خود را به صندوق های ویژه ای سپرد. این گروه در صنایع مواد غذایی، شیمیایی و رسانه ها دست دارد.

با این حال گزارش 71 صفحه ای کمیسیون اروپا دریافت که او همچنان از این گروه سود می برد، چون تنها دریافت کننده مزایای این صندوق هاست.

این گزارش گفت که کلیه یارانه هایی که این شرکت از اتحادیه اروپا دریافت کرده باید برگردانده شود؛ مبلغی که 451 میلیون کورونای چک (حدود هفده و نیم میلیون یورو) تخمین زده شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها