کد خبر: 309237
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۳ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

کردستان عراق، آبستن تحولات جدید

اقلیم کردستان عراق که در اوج هرج‌ومرج امنیتی در عراق شرایط نسبتاً آرامی داشت، اکنون در آستانه مشکلات قابل توجهی قرار گرفته است.

کردستان عراق، آبستن تحولات جدید
کد خبر: 309237
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۳ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اقلیم کردستان عراق که در اوج هرج‌ومرج امنیتی در عراق شرایط نسبتاً آرامی داشت، اکنون در آستانه مشکلات قابل توجهی قرار گرفته است.

به گزارش اعتمادآنلاین، در سایه اختلاف قطب‌های اصلی سیاسی حاکم بر این منطقه، اقلیم کردستان به تدریج در حال لغزش به سوی بحرانی نسبتاً بزرگ است.

به اعتقاد کارشناسان، رسیدن نیچروان بارزانی به ریاست کردستان عراق، بحران بین دو حزب اصلی این منطقه را- یعنی اتحادیه میهنی کردستان عراق که بنیان‌گذار آن جلال طالبانی بود و حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی- به نقطه جوش آن نزدیک کرده است.

خبرهای رسیده از این منطقه حکایت از آن دارد با وجودی اینکه نیچروان بارزانی هفته گذشته توسط پارلمان کردستان به ریاست اقلیم انتخاب شد، اما در زمان رای‌گیری، حزب اتحاد میهنی در اعتراض به آنچه که آن را عهدشکنی طرف مقابل- از جمله در رابطه با اختصاص کرسی استاندار کرکوک به این اتحادیه- نام گذاشت، صحن مجلس را ترک کرد.

بالا گرفتن اختلاف باعث شد حزب دموکرات کردستان عراق نشستی را به ریاست رهبر خود مسعود بارزانی برگزار کند و تاثیر این تحولات را بر اقلیم کردستان به ویژه در سایه تنش جدید با دولت مرکزی بر سر حقوق کارمندان این منطقه مورد بحث و بررسی قرار دهد.

یکی از سخنگویان حزب دموکرات پس از پایان نشست به خبرنگاران گفت: ما تمامی تلاش خود را برای ممانعت از بازتاب‌های امنیتی، نظامی و اقتصادی این بحران مردم کردستان به کار خواهیم بست.

گفتنی است با وجود اینکه دو حزب اصلی و بزرگ اقلیم کردستان طی سالیان دراز حضور در این منطقه بارها با یکدیگر به توافق رسیده‌اند، اما تنش ریشه‌دار بین دو طرف سبب شده بارها تا مرز جنگ و تقابل نظامی هم پیش روند و چند مرتبه نیز آن را تجربه کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها