کد خبر: 308872
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۱ ۱۸:۳۰:۰۰
| |

نشست‌های مکه، آخرین تلاش برای نجات ناتوی عربی

ملک سلمان با بسیج تمامی توان دیپلماتیک، رسانه‌ای و مالی خود، سه نشست سران را طی چند روز در مکه مکرمه برگزار کرد.

نشست‌های مکه، آخرین تلاش برای نجات ناتوی عربی
کد خبر: 308872
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۱ ۱۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- ملک سلمان با بسیج تمامی توان دیپلماتیک، رسانه‌ای و مالی خود سه نشست سران را طی چند روز در مکه مکرمه برگزار کرد.

شکی وجود ندارد که هدف از نشست شورای همکاری خلیج‌فارس، اتحادیه عرب و همکاری اسلامی، بازگرداندن عربستان به جایگاه قبلی‌اش پس از شکست‌های سیاسی، دیپلماتیک و نظامی اخیر در منطقه، یا دور زدن افکار عمومی برای پیشبرد توافق قرن است، اما آنچه رسماً از سوی دارودسته حامی این نشست همواره تبلیغ می‌شود، قرار دادن کشورهای عضو این سه سازمان در مقابل جمهوری اسلامی ایران است.

به اعتقاد برخی کارشناسان، در سایه توجه به اصل نظریه توطئه باید حمله به نفت‌کش‌ها در بندر فجیره را هم جزو تدارکات صورت‌گرفته برای برگزاری این نشست برشمرد.

از نکات جالب دیگر همزمانی این رخدادها با اعلام برخی کارشناسان در رابطه با شکست کامل طرح آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی است.

حال، در سایه این داده‌ها، این سوال مطرح می‌شود که آیا عربستان باز هم نقش عابربانک مالی و دیپلماتیک طرح آمریکا در منطقه را ایفا خواهد کرد؟

بعد از امتناع کشورهایی همچون اردن و مصر از پیوستن به جرگه ناتوی عربی و ناتوانی کشورهای باقی‌مانده در سامان دادن به چنین پیمانی که منجر به شکست این طرح در نطفه شد، آیا این بار نقشه دیگری در قالب وارد کردن کشورهای اسلامی و عربی در دستور کار قرار گرفته است؟

آیا بیانیه‌های نشست‌های مکه- که به شکل باری به هر جهت و با حضور حداقلی رهبران کشورها در مکه برگزار شد- خواهد توانست بن‌بست ناتوی عربی را از جاده فرعی دیگری به سوی هدف ترسیم‌شده‌اش در کاخ سفید باز کند؟

این امر تا چند روز دیگر و حتی پیش از نشست اقتصادی توافق قرن مشخص خواهد شد، گرچه ساکنان منطقه خلیج‌فارس به درازای مدت حیات خود در تاریخ، شاهد توطئه‌های مختلف بوده و به طور حتم خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها