کد خبر: 307906
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۷ ۱۲:۰۳:۰۳
| |

رایزنی احزاب اروپایی برای تصاحب پست‌های کلیدی اروپا آغاز شد

با اعلام نتایج انتخابات پارلمان اروپا رهبران احزاب راه‌یافته به پارلمان و مقامات اروپایی رایزنی‌های خود برای تصاحب پست‌های کلیدی اتحادیه اروپا آغاز کرده‌اند.

رایزنی احزاب اروپایی برای تصاحب پست‌های کلیدی اروپا آغاز شد
کد خبر: 307906
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۷ ۱۲:۰۳:۰۳

اعتمادآنلاین| مقامات اروپایی برای رایزنی در خصوص آینده پست‌های ریاستی اتحادیه اروپا گرد هم می‌آیند. «آنگلا مرکل» امانوئل ماکرون و همتایان اروپایی‌شان امروز در مورد نامزدهای جدید پست‌های کلیدی گفتگو خواهند کرد.


براین اساس تعیین افراد جدید برای ریاست شورای اروپا، ریاست کمیسیون اروپا، ریاست بانک مرکزی اروپا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ریاست پارلمان اروپا در این نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد.


برای تصاحب کرسی ریاست کمیسیون اروپا که در اختیار «ژان کلود یونکر» است، نام «مانفرد وبر» از حزب سوسیال مسیحی آلمان به عنوان گزینه اصلی مطرح شده است. او با ریاست ائتلاف «حزب مردم اروپایی» توانسته است به عنوان قوی‌ترین حزب وارد پارلمان اروپا شود.


با این حال سیاستمداران آلمانی دیگری مانند «فرانس تیمرمان» رقیب سوسیال‌دموکرات وبر و «مارگرت وستاگر» لیبرال نیز امیدوار به کسب این پست هستند.


هر چند «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه و دیگر مقامات اروپایی خواهان انتخاب کمیسیر اروپا فارغ از مناسبات سیاسی و به صورت آزاد هستند، اما مرکل پیش از این حمایت خود را از وبر برای این سمت اعلام کرده است.


در همین رابطه ماکرون شب گذشته طی تماس‌های تلفنی با مرکل و «پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا و تعداد دیگری از سران اروپایی، نقطه نظرات خود در مورد انتخاب مقامات جدید اروپایی را مطرح کرده است.


اما در خصوص احراز پست های دیگر اتحادیه اروپا هنوز نامزد خاصی مطرح نشده و رایزنی احزاب و مقامات برای سهم گیری ادامه دارد.


مانفرد وبر از رهبران دیگر فراکسیون‌های پارلمان اروپا خواسته برای تصمیم‌گیری در این خصوص و تعیین «خطوط مشترک» هر چه سریعتر «گفتگوهای تکنیکی» را در بروکسل آغاز کنند.


با این حال این فراخوان با انتقادهایی مواجه شده است؛ احزاب سبزها و سوسیال دموکرات در مورد هر گونه توافق پشت پرده با وبر هشدار داده اند.


انتخابات پرهیاهوی پارلمان اروپا برای اولین بار در دو دهه گذشته با مشارکت بیش از 50 درصدی شهروندان واجد شرایط اتحادیه اروپا روبه رو شد.


تنوع آرای رای‌دهندگان دراین انتخابات باعث شد احزاب کوچک کرسی‌های بیشتری را نسبت به انتخابات 2014 کسب کنند و دو بلوک بزرگ راست میانه و چپ میانه برای نخستین بار اکثریت را از دست بدهند. با این حال قدرت همچنان در دست طرفداران اتحادیه اروپاست.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها