کد خبر: 283687
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۲ ۰۸:۱۰:۰۰
| |

چه کسی نخست‌وزیر اسرائیل خواهد شد؟

سناریوهای پس از نتایج انتخابات رژیم صهیونیستی

گرچه در سایه کسب اکثریت کرسی‌های کنست توسط راست‌گرایان، بنیامین نتانیاهو به پنجمین دوره نخست‌وزیری خود نزدیک شده اما نزدیکی کرسی‌های حزبش لیکود با کرسی‌های لیست آبی و سفید باعث شد تا حرف و حدیث‌ها همچنان در رابطه با شخصی که مامور تشکیل کابینه می‌شود در رسانه‌های اسرائیلی همچنان ادامه پیدا کند.

سناریوهای پس از نتایج انتخابات رژیم صهیونیستی
کد خبر: 283687
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۲ ۰۸:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| گرچه در سایه کسب اکثریت کرسی‌های کنست توسط راست‌گرایان، بنیامین نتانیاهو به پنجمین دوره نخست‌وزیری خود نزدیک شده اما نزدیکی کرسی‌های حزبش لیکود با کرسی‌های لیست آبی و سفید باعث شد تا حرف و حدیث‌ها همچنان در رابطه با شخصی که مامور تشکیل کابینه می‌شود در رسانه‌های اسرائیلی همچنان ادامه پیدا کند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند با توجه به اینکه هر دو لیست پیروز در انتخابات این رژیم که یکی تحت رهبری بنیامین نتانیاهو و دیگری بنی گانتس است نتوانستند اکثریت کافی را برای تشکیل کابینه به دست آورند، گفت‌وگو با رهبران دیگر احزاب و جریان‌ها برای سامان دادن به ائتلاف آغاز شده است.

به بیانی دیگر امروز این لیست‌های سوم به بعد هستند که نقش پررنگی در مشخص کردن نخست‌وزیر ایفا خواهند کرد و هر یک از دو رهبر لیست‌های اول و دوم برنده در انتخابات اخیر که بتواند احزاب کوچک‌تر را به سوی خود جلب کند نامش از سوی رئیس رژیم صهیونیستی به عنوان نامزد تشکیل کابینه معرفی خواهد شد.

به اعتقاد کارشناسان نتایج انتخابات کنست طی 2 دهه گذشته بی‌سابقه بوده و پس از پایان دوره قدرت‌نمایی حزب کار در اسرائیل دیگر از دو قطبی شدن نتایج انتخابات خبری نبود.

به نوشته روزنامه یدیعوت احارانوت روز گذشته هم حزب لیکود و هم حزب آبی و سفید (کاحول لاوان) 35 کرسی را به دست آورده‌اند که اگر با یکدیگر ائتلاف کنند اکثریت را در کنست به خود اختصاص خواهند داد، اما تحقق این احتمال بسیار ضعیف به نظر می‌رسد.

در این گیرودار، رئیس رژیم صهیونیستی تا 24 آوریل (4 خرداد) فرصت دارد تا یکی از این دو نامزد را مامور تشکیل کابینه کرده و او نیز باید ظرف 28 روز کابینه خود را به کنست معرفی کند.

در صورتی که فرد مامور تشکیل کابینه نتواند این مهم را در فرصت مقرر به انجام برساند رئیس این رژیم می‌تواند 3 بار این مدت را برای 14 روز تمدید کند، اما بعد از آن در صورت شکست در انجام ماموریت فرد دیگری به جای او معرفی می‌شود.

به نوشته رسانه‌های صهیونیستی اگر نامزد دوم مامور تشکیل کابینه هم نتواند اعضای کابینه خود را معرفی کند، انتخابات جدید در فرصتی حداکثر 90 روزه مجددا تکرار خواهد شد.

با این حال با توجه به نوع ترکیب‌بندی کرسی‌های کنست 120 نفره این رژیم، کفه معادلات همچنان به نفع نتانیاهو سنگینی می‌کند در حالی که تبریک و حمایت سریع دونالد ترامپ از نتانیاهو هم بر قدرت او جهت تشکیل کابینه افزوده است.

یسرائیل کاتس، یکی از نامزده‌های برنده لیست حزب لیکود که گفته می‌شود یکی از اعضای کابینه نتانیاهو است، در گفت‌وگویی با شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی خاطر نشان کرد در صورت تشکیل کابینه توسط نتانیاهو خبری از دولت وحدت ملی نخواهد بود بلکه ما صرفا به دنبال تشکیل دولتی راستگرا هستیم.

در هر صورت علاوه بر سناریوی بسیار ضعیف اما آسان ائتلاف نتانیاهو با حزب آبی و سفید که دولت وحدت ملی نام خواهد گرفت، سناریوهای دیگری هم می‌توان برای دوره بعد از انتخابات در اسرائیل متصور شد.

یکی از قوی‌ترین احتمال‌ها، تشکیل دولت راستگرای افراطی است که با توجه به دارا بودن اکثریت کرسی‌ها این امر بسیار محتمل است.

رسانه‌های عربی در این راستا گزارش می‌دهند نتانیاهو مذاکرات خود را با آویگدور لیبرمن رهبر حزب اسرائیل خانه ما آغاز کرده است. به اعتقاد کارشناسان امور اسرائیل لیبرمن را باید قطب‌نمای گرایش کابینه اسرائیل توصیف کرد که در صورت ائتلاف با نتانیاهو راه نخست‌وزیر فعلی برای ادامه حضور در راس کابینه رژیم صهیونیستی به شدت هموار خواهد شد.

سناریوی سوم، موفقیت ژنرال‌ها (آبی وسفید) در تشکیل دولت میانه متمایل به راست است که در صورت شکست مذاکره نتانیاهو- لیبرمن این امر سهل‌الوصول‌تر خواهد شد.

چهارمین سناریو لغو نتایج انتخابات و برگزاری انتخاباتی دیگر است که در صورت وقوعش این رژیم را وارد خلأ خطرناکی از قدرت خواهد کرد.

به طور خلاصه باید گفت نتایج انتخابات کنست نشان می‌دهد اسرائیلی‌های راستگرای افراطی بیش از هر زمان دیگری انتخاب کرده‌اند و چه نتانیاهو پنجمین دوره از نخست‌وزیری خود را کلید بزند یا ژنرال‌ها روی کار آیند، رژیم صهیونیستی به سوی افراطی‌گری بیشتر پیش رفته و جنگ طلب‌تر از گذشته خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها