کد خبر: 281889
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۶ ۱۴:۱۱:۱۱
| |

21 فروردین؛ دفاع ایران در برابر آمریکا در لاهه

در پی شکایت ایران از آمریکا به دلیل اعمال تحریم‌ها و نقض عهدنامه مودت، نمایندگان ایران در تاریخ 10 آوریل 2019 با حضور در دادگاه لاهه به دفاع از دادخواست خود خواهند پرداخت.

21 فروردین؛ دفاع ایران در برابر آمریکا در لاهه
کد خبر: 281889
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۶ ۱۴:۱۱:۱۱

اعتمادآنلاین| در پی شکایت ایران از آمریکا به دلیل اعمال تحریم‌ها و نقض عهدنامه مودت، دیوان بین‌المللی دادگستری موسوم به دیوان لاهه برای طرفین مهلتی را برای طرح دفاعیات و ارائه مستندات خود تعیین کرده است. بر همین اساس ایران در تاریخ 10 آوریل 2019 (21 فروردین ماه) با حضور در این دادگاه به دفاع از دادخواست خود خواهد پرداخت.

ایران سال گذشته در دو پرونده جداگانه، شکایت خود از آمریکا را به دادگاه لاهه برد. در پرونده اول که مربوط به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و نقضعهدنامه مودت میان دو کشور بود، دادگاه لاهه پس از برگزاری چهار جلسه با حضور وکلای ایران و آمریکا، در حکم اولیه خود در شهریورماه گذشته دستور داد که آمریکا تا زمان صدور حکم نهایی، از ممانعت بر سر راه صادرات اقلام بشردوستانه به ایران خودداری کرده و از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان نیز اجتناب کند که البته این حکم با اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان از سوی آمریکا نقض شد.

دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) همچنین در حکم اولیه خود دو ضرب‌الاجل برای ارائه مستندات و دفاعیات از سوی دو طرف تعیین کرد. طبق این حکم، ضرب‌الاجل ایران برای ارائه دادخواست خود علیه آمریکا، 10 آوریل 2019 (21 فروردین سال 1398) و تاریخ ارائه دفاعیات آمریکا نیز 10 اکتبر 2019 (18 مهرماه سال 1398) تعیین شد.

شکایت دیگر ایران از آمریکا در سال گذشته نیز به توقیف دارایی‌های بانک مرکزی مربوط می‌شد که دادگاه لاهه در حکم اولیه خود در رابطه با این پرونده (اینجا) اعتراض آمریکا درباره صلاحیت نداشتن این دادگاه برای رسیدگی به شکایت ایران را رد کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین در حکم اولیه خود با رد استدلال‌های آمریکا، با بررسی پرونده اموال بلوکه‌شده بانک مرکزی ایران بر اساس پیمان مودت موافقت کرد. دیوان لاهه در حکم اولیه خود اعلام کرد که خروج آمریکا از پیمان مودت تاثیری بر صلاحیت این دادگاه برای رسیدگی به شکایت ایران ندارد.

طبق حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری که توسط «عبدالقوی احمد یوسف» رئیس این دیوان قرائت شد، ایران می‌تواند شکایتش را برای بازگرداندن اموال مصادره شده خود در آمریکا در این دادگاه پیگیری کند.

شایان ذکر است، آمریکا در سال 2015 و بنا به حکم دادگاهی در این کشور بخشی از دارایی بانک مرکزی ایران به ارزش تقریبی دو میلیارد دلار را توقیف کرد. واشنگتن این دارایی را برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان انفجار سال 1983 در بیروت مصادره کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها