کد خبر: 278869
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۳ ۱۳:۱۱:۰۰
| |

وزیر راه آهن پاکستان خبر داد؛

احیای شبکه ریلی اسلام آباد-تهران-استانبول به زودی

وزیر راه آهن پاکستان گفت، این کشور برای احیای شبکه ریلی اسلام آباد - تهران - استانبول به دنبال مشارکت سازمان همکاری اقتصادی (ECO) است.

احیای شبکه ریلی اسلام آباد-تهران-استانبول به زودی
کد خبر: 278869
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۳ ۱۳:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| «شیخ رشید احمد» در دیدار «هادی سلیمانپور» دبیرکل ایرانی سازمان اکو در اسلام آباد افزود، ما خواهان نقش موثر سازمان اکو برای راه اندازی مجدد شبکه ریلی منطقه ای میان اسلام آباد-تهران-استانبول و دیگر کشورهای آسیانه میانه هستیم.


وی تاکید کرد دولت پاکستان خواهان تقویت همکاری های ریلی با ایران و ترکیه است و ما برای نوسازی پروژه های خط آهن در این کشور سرمایه گذاری شرکت های خارجی را در اولویت قرار می دهیم.


شیخ رشید احمد در این دیدار دبیرکل سازمان اکو را در جریان طرح های ریلی در پاکستان از جمله نوسازی خط آهن کویته-تفتان قرار داد و گفت، سازمان اکو برای توسعه طرح های خط آهن با کشورهای عضو همکاری کند.


سخنگوی وزارت راه آهن پاکستان گفت، دبیرکل ایرانی سازمان اکو به نمایندگی از اعضا و مسئولان این سازمان اطمینان داد که اکو، از اقدامات پاکستان در مسیر احیای ارتباطات ریلی در منطقه حمایت می کند.


هادی سلیمانپور تاکید کرد تسهیلات بخش های تجاری و بانک توسعه سازمان اکو باید برای مشارکت مالی برای اعضای این سازمان مورد استفاده قرار بگیرد.


هادی سلیمانپور که در مقام دبیرکلی سازمان اکو برای انجام سفر چهار روزه رسمی در پایتخت پاکستان بسر می برد روز گذشته نیز دیدارهای مهمی با مقامات ارشد پاکستانی از جمله 'عمران خان' نخست وزیر و خانم 'تهمینه جنجوعا' قائم مقام وزارت امور خارجه این کشور انجام داد.


دبیرکل اکو امروز با رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و برخی دیگر از وزرای دولت پاکستان دیدار کرد.


خط آهن کویته زاهدان، بخش مهمی از طرح بزرگ 'قطار اکو' است که در صورت اجرا، اسلام آباد-تهران-استانبول از طریق خط آهن با هم متصل خواهند شد. مجموع طول مسیر ریلی کویته تا زاهدان 732 کیلومتر است که بخش عمده آن در خاک پاکستان قرار دارد.


تیرماه سال گذشته نهمین نشست کارگروه طرح ارتباط ریلی اسلام آباد-تهران-استانبول معروف به 'قطار اکو' با حضور وزیر وقت راه آهن پاکستان در اسلام آباد و با محوریت تسریع در رفع موانع موجود در مسیر اجرایی شدن این طرح برگزار شد.


قطار کانتیربر اکو براساس توافق سه جانبه میان اسلام آباد، تهران و آنکارا در سال 2009 فعالیت خود را رسما آغاز کرد و اولین قطار در روز چهاردم آگوست سال 2009 از اسلام آباد و از مسیر ایران عازم ترکیه شد.


فعالیت این قطار تا دسامبر سال 2011 ادامه یافت. دولت پاکستان در نوامبر سال 2013 تفاهم نامه ای با راه آهن ترکیه برای از سرگیری تردد قطار باربری میان دو کشور با هدف ارتقای مبادلات تجاری امضا کرد اما هنوز از آغاز فعالیت مجدد آن خبری نیست.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها