کد خبر: 278658
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ ۱۳:۵۳:۰۰
| |

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان:

تصمیم گیرنده نهایی صلح، دولت افغانستان است

«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در واکنش به خبر پایان مذاکرات دوحه و توافق طالبان و آمریکا بر سر خروج نظامیان خارجی از افغانستان و قطع رابطه طالبان با تروریست های بین المللی ، اعلام کرد که تصمیم گیرنده نهایی صلح دولت است و به جز آن توافقی نتیجه نمی دهد.

تصمیم گیرنده نهایی صلح، دولت افغانستان است
کد خبر: 278658
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ ۱۳:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| «عبدالله عبدالله» روز چهارشنبه در مراسم سالگرد شهادت «عبدالعلی مزاری» بنیانگذار حزب وحدت اسلامی افغانستان گفت: اگر توافق طالبان و آمریکا تنها در حرف نباشد ، خبر خوبی است.


وی افزود: این که طالبان موافقت کرده که دیگر از گروه‌های تروریستی حمایت ن‌کند و رابطه خود را با داعش و القاعده قطع ‌کند، خبری خوب است؛ اگر این کار عملی شود بخشی از مشکل افغانستان حل می ‌شود.


عبدالله افزود که گروه‌های تروریستی با تعاملی که بین خود ایجاد کرده ‌اند از یک طرف جنگ و ناامنی را در افغانستان دامن می ‌زند و از طرف دیگر اهدافی را در کشورهای خود نیز دنبال می‌ کنند.


به گفته وی طالبان در گذشته هم می گفتند که «اسامه بن لادن» در افغانستان نیست و در فعالیت های تروریستی دست ندارد اما پس از حادثه 11 سپتامبر و شهادت «احمد شاه مسعود» دنیا از خواب غفلت بیدار شد.


وی گفت که طالبان باید در این گفت وگوها صادق باشند و اگر برای رسیدن به اهداف خود از این موضوعات سوء استفاده کنند، بجایی نمی رسند.


رئیس اجرایی افغانستان تاکید کرد، امیدواری وقتی پیدا می ‌شود که طالبان حاضر به مذاکره با مردم و دولت افغانستان شوند.

عبدالله صلح و انتخابات را در تضاد ندانست و گفت که هیچ یکی مانعی برای تحقق دیگری نیست و هم می تواند صلح را تأمین کرد و هم انتخابات را برگزار کرد، آنهایی که باور دارند انتخابات مانع صلح است، برداشت نادرست دارند.


بر اساس گزارش های منتشر شده ، گفت و گوهای صلح آمریکا و طالبان برای صلح افغانستان که در دوحه پایتخت قطر به مدت 16 روز ادامه داشت ، دیروز سه شنبه پایان یافت و دو طرف از پیشرفت ها در این گفت وگوها ابراز خوشبینی کردند.

زلمی خلیل زاد مامور ویژه امور خارجه آمریکا برای صلح افغانستان گفته است که روی پیش‌ نویس خروج نظامیان آمریکایی و قطع رابطه طالبان با تروریست های بین المللی توافق شده است.


وی پس از پایان این نشست در یک توئیت کوتاه نوشت که دو طرف گفت و گو بر سر آغاز مذاکرات بین ‌افغان ها و آتش ‌بس همه جانبه نیز توافق کرده اند.


اما طالبان توافق روی آتش بس و گفت و گو با دولت را رد کرده است. «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان در توئیتی نوشته است که آتش بس و گفت و گو با دولت افغانستان که در رسانه ها منتشر شده ، نادرست است و هیچ توافقی در این باره صورت نگرفته است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها