کد خبر: 276964
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۷ ۱۰:۲۴:۵۲
| |

کره‌جنوبی:

کره‌شمالی مشغول کار روی موشک‌های تازه است

به تازگی گزارشی مبنی بر اینکه فعالیت‌های مشکوکی از سوی یکی از سایت‌های موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای کره‌شمالی توسط رسانه‌های کره‌جنوبی منتشر شده؛ خبری که دونالد ترامپ اعلام کرده که اگر حقیقت داشته باشد، بسیار ناامیدکننده خواهد شد.

کره‌شمالی مشغول کار روی موشک‌های تازه است
کد خبر: 276964
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۷ ۱۰:۲۴:۵۲

اعتمادآنلاین| روزنامه «جونگ آنگ» و «دونگا» کره‌جنوبی گزارش دادند که فعالیت‌های ماشین‌های حمل محموله در نزدیکی کارخانه‌ای در منطقه «سانومدونگ» در پیونگ یانگ دیده شده، مکانی که اولین موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای کره شمالی که حتی قابلیت رسیدن به آمریکا را دارد، تولید کرد.

«سوهون» رئیس سرویس اطلاعات کره‌جنوبی نیز به قانون گذاران این کشور اعلام کرد که او عملاً فعالیت‌های مرتبط با موشک‌ها را مشاهده کرده است.

همچنین این مقام اعلام کرد که کره شمالی حتی بعد از اولین نشست خود با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سال گذشته در سنگاپور غنی سازی اورانیوم خود را در مرکز هسته‌ای «یونگ بیون» ادامه می‌دهد.

این گزارش‌ها بعد از نشست شکست خورده کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و دونالد ترامپ منتشر شد.

کارخانه سانومدونگ تولیدکننده دو موشک قاره‌پیمای «هواسونگ -15» برای کره شمالی بود، این موشک‌ها از دوربردترین موشک‌های کره‌شمالی هستند که قادر به پرواز تا بیش از 13 هزار کیلومتر هستند. بعد از آزمایش یک هواسونگ -15 جدید سال گذشته توسط کره‌شمالی، این کشور اعلام کرد که نیروی هسته‌ای کشورش تکمیل شده و این درست قبل از مذاکرات با کره‌جنوبی و آمریکا بود.

دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی و وزارت دفاع این کشور اما از اظهارنظر و تأیید فعالیت‌های مجدد هسته‌ای کره‌شمالی سر باز زدند و اعلام کردند که آنها با همکاری نزدیک آمریکا در حال نظارت مستقیم بر فعالیت‌های کره‌شمالی هستند.

همچنین هیچ واکنش سریعی از سوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز صورت نگرفته است.

روز سه شنبه، دو اندیشکده آمریکایی و سازمان آگاهی کره جنوبی اعلام کردند که کره‌شمالی در حال بازسازی مجدد ایستگاه پرتاب ماهواره‌ای سوهه است حتی با وجود اینکه مذاکرات هانوی اتفاق افتاد.

کره‌شمالی سال گذشته در راستای تعهداتش با ترامپ در نشست تاریخی سنگاپور یک موتور آزمایش موشکی در ایستگاه سوهه را نابود و تخریب کرد.

در همین حال هنگامی که در دفتر ریاست‌جمهوری از ترامپ پرسیدند که آیا کره‌شمالی عهد خود را شکسته است یا خیر او گفت: اگر چنین اتفاقی افتاده باشد من خیلی ناامید خواهم شد.

ترامپ که خواستار پیروزی سیاست خارجی‌اش در مورد کره‌شمالی است برای دهه‌ها نظرات پیشینیان خود را مبنی بر پرخطر بودن کره شمالی رد کرده و اظهار داشته که روابط خوبی با کیم جونگ اون دارد. اما حتی همین دید مثبت ترامپ نتوانسته تا فاصله زیاد دو طرف را کم کند.

یکی از مراکز نظارتی واشنگتن اعلام کرد که بر طبق آخرین عکس‌های دریافتی راه‌آهنی که وظیفه انتقال تجهیزات موشکی را به عهده داشت هم اکنون کامل شده است. جرثقیل‌ها از ایستگاه پرتاب رفته‌اند و تجهیزات حرکت موشک‌ها به انتهای این ایستگاه منتقل شده‌اند.

یکی از افراد این مرکز نظارتی به رویترز گفت: اما ما هیچ نتیجه‌گیری‌ جز اینکه آنها در حال بازسازی کارخانه هستند، نمی‌کنیم‌ هیچ مدرکی نیست که چیزی بیشتر از این را نشان دهد.

یک منبع دولتی آمریکا گفت احتمالاً فعالیت ایستگاه سوهه پیش از نشست هانوی شروع شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها