کد خبر: 273933
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۷ ۱۵:۳۱:۰۰
| |

پادشاه مراکش پاسخ داد؛

ریشه چالش‌های موجود در جهان عرب چیست؟

محمد ششم پادشاه مراکش اعلام کرد: ریشه چالش‌های خطرناکی که امنیت و ثبات جهان عرب را تهدید می‌کند، گاهی به سیاست و رفتار برخی کشورها با یکدیگر بازمی‌گردد.

ریشه چالش‌های موجود در جهان عرب چیست؟
کد خبر: 273933
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۷ ۱۵:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد ششم در پیامی که توسط سعدالدین العثمانی، نخست وزیر خود به نشست مشترک اتحادیه اروپا و عرب فرستاد، نوشت، این تهدید در صورت پایبندی به اصول حسن‌ هم‌جواری، احترام به حاکمیت ملی کشورها و تمامیت اراضی آنها، خودداری از مداخله در امور داخلی کشورها و تحقق نهضت ملی عربی کمرنگ می‌شود.

به گزارش روسیا الیوم، پادشاه مراکش با بیان خواسته خود برای آنکه امنیت ملی عربی به عنوان یک مساله مربوط به عرب‌ها به دور از هر مداخله یا تاثیر خارجی باقی بماند، در ادامه بر اهمیت تشریک مساعی بین‌المللی شرکای مورد اعتماد با هدف ممانعت از هر گونه خدشه به امنیت جهان عرب تاکید کرد.

محمد ششم در پیام خود نسبت به آسیب رسیدن به امنیت عربی هشدار داده و گفت، این آسیب بدون شک امنیت اروپا و سراسر جهان را هم متضرر می‌کند. اروپا باید مسئولیت خود را در برابر کمک به همسایگان عرب خود در دستیابی به توسعه اقتصادی، علمی و فناوری برعهده بگیرد، این مساله موجب کاهش تفاوت اقتصادی و اجتماعی میان دو طرف می‌شود.

پادشاه مراکش افزود، تحرک تجاری میان کشورهای عربی و اتحادیه اروپا،‌ دومین شریک بزرگ اقتصادی خود هنوز فراتر از سطح آرمان‌ها نرفته و تعادل نیافته است. جهان عرب به دور از تاثیر حوادث گذرا به دنبال ایجاد روابط آتی مسالمت‌آمیز با اروپاست.

وی نشست سران عرب و اروپا در شرم‌الشیخ مصر را «لحظه‌ای قدرتمند در روند گفت‌وگوی عربی اروپایی، فرصتی مناسب برای جلب ابعاد تمدنی و انسانی به عنوان نقطه انتقال این گفت‌وگو به سطح همکاری واقعی براساس دیدگاه روشن و برنامه‌های کاری واقعی در راستای خدمت به منافع متقابل و تحقق منافع مشترک» خواند.

پادشاه مراکش تاکید کرد، این نشست فرصت جدیدی برای تدبیر مشترک درباره دو مساله آوارگان و مبارزه با تروریسم براساس همگرایی کامل و جامع است که روح مسؤولیت و توسعه مشترک را یکپارچه می‌سازد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها