کد خبر: 272407
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۳ ۱۱:۱۰:۰۰
| |

ایران از منظر رسانه‌های عربی/ جمعه ۲۲ فوریه ۲۰۱۹، ۳ اسفند ۱۳۹۷

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟

سخنان سردار سلیمانی یکی از مهم‌ترین مسائلی بود که امروز، جمعه 22 فوریه 2019 (3 اسفند 1397) روزنامه‌های عربی به آن توجه ویژه داشتند، در حالی که مسایل دیگری همچون تلاش برای استیضاح رئیس‌جمهور، نقش کشورهای عربی در تحریم‌های آمریکایی علیه ایران و چند موضوع دیگر نیز دستمایه اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های این روزنامه‌ها قرار گرفت.

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟
کد خبر: 272407
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۳ ۱۱:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سخنان سردار سلیمانی یکی از مهم‌ترین مسائلی بود که امروز، جمعه 22 فوریه 2019 (3 اسفند 1397) روزنامه‌های عربی به آن توجه ویژه داشتند، در حالی که مسایل دیگری همچون تلاش برای استیضاح رئیس‌جمهور، نقش کشورهای عربی در تحریم‌های آمریکایی علیه ایران و چند موضوع دیگر نیز دستمایه اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های این روزنامه‌ها قرار گرفت.

روزنامه الشرق الاوسط سخنان سردار سلیمانی در شهر بابل و هشدارهای او نسبت به توافق بر سر نقش منطقه‌ای ایران در کنار اولویت منافع ملی کشور در هر تصمیم‌گیری را تیتر یکی از اخبار خود کرد.

این روزنامه عربستانی که در چند کشور همزمان به چاپ می‌رسد در مقاله‌ای انتقادی از قطر یکی از انتقادات را به مواضع دوحه نسبت به ایران به ویژه مواضع این کشور نسبت به نشست ورشو اختصاص داد.

یکی دیگر از تحلیلگران این روزنامه تلاش کرد تا ادعای لابی‌های صهیونیستی را در رابطه با بی‌فایده بودن گفت‌وگو با ایران به اثبات برساند.

روزنامه عکاظ عربستان از سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور ایران به بغداد نوشت.

در حالی که روزنامه القدس العربی، سخنان انتقادآمیز سردار سلیمانی از عربستان را تیتر کرد و در گزارشی تحلیلی به حضور لاریجانی و بعد از او محمد بن سلمان در چین پرداخت.

روزنامه الرای کویت در پایگاه اطلاع‌رسانی خود به نقل از بندر بن سلطان شاهزاده عربستانی که این روزها حضور پررنگی در رسانه‌ها پیدا کرده است، به مواضع ایران در رابطه با مسئله اشغال کویت از منظری عربستانی پرداخته و با استناد به مواضع مسئولان وقت جمهوری اسلامی در رابطه با مخالفت با حضور بیگانگان در منطقه آن را موضع دو پهلوی ایران در رابطه با این مسئله توصیف و مدعی شد مسئولان ایرانی با وجود موضع رسمی مخالفت خود با حضور بیگانگان در منطقه در آن زمان به مسئولان سعودی خبر دادند که آنها نیز خواهان درهم شکستن قدرت صدام حسین هستند.

روزنامه الوطن کویت نیز خبر دستگیری 6 نفر از عاملان اقدام تروریستی زاهدان را به نقل از یکی از مسئولان دادستانی استان سیستان و بلوچستان منتشر کرد.

روزنامه القبس هم در گزارشی از عراق، مخالفت جامعه عراق با حضور کشورهایی همچون اردن، عربستان و امارات متحده عربی را در بازسازی کشورشان به دلیل کارنامه سیاه آنها، حمایت از اقدامات تروریستی و فشار برخی از احزاب همسو با ایران تفسیر کرده و با استناد به درخواست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از مسئولان عراقی جهت در اولویت قرار دادن تهران در قراردادهای بازسازی کشورشان خواستار دور شدن ایران به دلیل تحریم‌های اعمال شده آمریکا شد.

الجریده دیگر روزنامه کویتی هم با پرداختن به مانور دریایی ایران آن را قدرت‌نمایی ایران در تنگه هرمز توصیف و خبر داد تهران به کشورهای منطقه هم هشدار داده است. این روزنامه همچنین خبر داد کشورهایی اروپایی بر پیوستن ایران به توافقنامه FATF پافشاری می‌کنند.

روزنامه کویتی السیاسه هم با تیتری نوشت «روحانی طرفداران احمدی‌نژاد در پارلمان را به برنامه‌ریزی برای انحلال کابینه‌اش از طریق استیضاح متهم کرد» در حالی که در خبری دیگر به انتصاب ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه پرداخت.

روزنامه الیوم السابع مصر هم به نقل از «اسماعیل دوستی» عضو حزب اعتمادملی خبر داد احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق تحریک‌کننده نمایندگان افراطی پارلمان ایران برای استیضاح رئیس‌جمهور به دلیل شرایط بد اقتصادی، گرانی و بیکاری است.

روزنامه المستقبل لبنان هم با استناد به سخن محمدجواد ظریف که اعلام کرد اسرائیل با ادامه حملات خود به سوریه به دنبال ماجراجویی است نتیجه‌گیری کرد منطقه به سوی درگیری نظامی پیش می‌رود.

روزنامه البناء هم به نقل از سردار سلیمانی عربستان را عامل اصلی تفرقه و خونریزی در منطقه توصیف کرد.

الدیار دیگر روزنامه لبنانی هم تاکید فرمانده نیروی قدس سپاه را بر گرفتن انتقام خون شهدای حمله تروریستی اخیر در استان سیستان و بلوچستان به عنوان تیتر یکی از اخبار خود برگزید.

این روزنامه همچنین به نقل از منابع غربی و اسرائیلی خبر داد برخی از پیشرفت‌های محور مقاومت در لبنان و سوریه که با کمک ایران انجام گرفته سازمان اطلاعات اسرائیل را غافلگیر کرده است.

این روزنامه همچنین در پایگاه اطلاع‌رسانی خود تصاویر منتشرشده از هک شدن سیستم پهپادهای جاسوسی امریکا را برای خوانندگان خود پخش کرد.

روزنامه الرای الیوم هم سخنان اخیر سردار سلیمانی علیه عربستان را دور جدید افزایش تنش بین دو کشور دانست. این روزنامه الکترونیکی در سرمقاله خود هم از دلایل نگرانی تهران از سفر اخیر بن سلمان و نیز احتمالات عملی شدن تهدیدهای سردار سلیمانی برای گرفتن انتقام خون قربانیان حمله انتحاری سخن گفت .

الرای الیوم در خبر دیگری به نقل از مشاور نظامی رهبری هم خبر داد در سال 2030 کشوری به نام عربستان وجود نخواهد داشت.

این در حالی است که بخش عربی روزنامه هافتینگتون پست در خبری جالب نوشت: «چینی‌ها: بن سلمان خوش آمدی اما ایران خط قرمز ماست» در ادامه این خبر آمده است: شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین اعلام کرد سفر شاهزاده محمد بن سلمان تغییری در گرایش ما به گسترش روابط با ایران نخواهد گذاشت. او این سخنان را ساعاتی قبل از ورود ولیعهد عربستان به چین اعلام کرد.

این روزنامه در تحلیل این خبر هم نوشت: شاید سخنان رئیس‌جمهور چین برای عربستان شوک‌آور باشد زیرا ریاض طی چند ماه اخیر تمامی تلاش خود را روی منزوی کردن دشمن سنتی‌اش ایران متمرکز کرده بود. این موضع چین می‌تواند هند را هم که یکی از مهم‌ترین خریداران نفت ایران است برای عدم همسویی با خواسته‌های عربستان به‌رغم تمامی امتیازات وسوسه‌انگیز اقتصادی که ولیعهد عربستان با خود به آنجا برده بود، تشویق کند.

در این حال عریب الرنتاوی در یادداشتی در روزنامه الدستور اردن با اشاره به شکست تروریسم بین‌المللی در دو پایگاه اصلی‌اش عراق و سوریه، از سینا در مصر، مالی، لیبی و صحرای غربی در آفریقا به عنوان مقصد بعدی این گروه تروریستی سخن گفته اما در عین حال تلاش برخی از طرف‌ها برای داغ کردن صحنه تروریسم بین‌المللی در مناطق مرزی ایران را هم مورد توجه قرار داده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها