کد خبر: 270693
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ ۱۰:۱۷:۴۳
| |

یمنی‌ها خواستار استعفای وزیر خارجه دولت مستعفی یمن شدند

پس از آنکه وزیر خارجه دولت مستعفی یمن در کنفرانس «صلح و امنیت خاورمیانه» در ورشو کنار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نشست، انتقادات شدیدی از او شده و درخواست‌هایی برای برکناری او مطرح شده است.

یمنی‌ها خواستار استعفای وزیر خارجه دولت مستعفی یمن شدند
کد خبر: 270693
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ ۱۰:۱۷:۴۳

اعتمادآنلاین| یمنی‌ها مخالفت قاطع خود را با این اقدام خالد الیمانی، وزیر خارجه دولت مستعفی این کشور که در تاریخ خود هیچ ارتباطی با اسرائیل نداشته است، اعلام کردند؛ شدت اعتراضات به حد درخواست برای برکناری الیمانی و کابینه دولت مستعفی و عذرخواهی او از مردم یمن رسید.

اقدام دیگر الیمانی در این نشست این بود که میکروفن خود را به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرض داد؛ همچنین خوش‌و‌بش نتانیاهو با او و این گفته الیمانی که «این آغاز همکاری‌های دو کشور است»، خشم مردم را بیشتر کرد.

جیسون گرینبلات، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و نماینده این کشور در مذاکرات بین‌المللی در توییتی این موقعیت را «لحظه‌ای که قلب شاد می‌شود» توصیف کرده و نتانیاهو نیز به زبان عبری توییت کرد «ما تاریخ را می‌سازیم».

در همان روز وزیر خارجه دولت مستعفی یمن در توییت‌هایی اعلام کرد، هیئت (دولت مستعفی) یمن که در این کنفرانس حضور داشت، پشت یک میز با رهبران جهان گفت‌وگو کرد همانگونه که دائماً این کار را در سازمان ملل انجام می‌دهد.

الیمانی با این توییت قصد داشت بگوید که واکنش‌ها نسبت به برخورد او با نتانیاهو در ورشو بیش از حد بوده است.

وی افزود: تلاش‌ها برای مخالفت با واقعیت با هدف مزایده سیاسی، هرگز ما را از دفاع از یمن منصرف نخواهد کرد.

او کمی بعد در گفت‌وگویی مطبوعاتی از این موضعگیری خود عدول کرده و رفتار خود در نشست ورشو را اینگونه توجیه کرد که «آنچه اتفاق افتاده، یک اشتباه پروتکلی بوده است و مسؤولیت اشتباهات پروتکلی با طرف‌های برگزارکننده است، همانگونه که همواره در کنفرانس‌های بین‌المللی چنین است.»

اما مردم یمن این توجیه الیمانی را «عذر بدتر از گناه» دانستند؛ به ویژه که او با نتانیاهو خوش‌و‌بش و عبارات دوستانه‌ای رد و بدل کرد و این به منزله یکی از شکل‌های عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

یمنی‌ها اقدام رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در خروج از کنفرانس داووس سال 2008 در زمان حمله اسرائیل علیه غزه همزمان با آغاز سخنرانی شیمون پرز، رئیس وقت اسرائیل در این کنفرانس را به الیمانی یادآور شدند.

محمد فیصل، یکی از شهروندان یمنی خطاب به الیمانی توییت کرد: اگر همانند رئیس جمهوری ترکیه خارج می‌شدی یا صندلی‌ات را عوض کرده بودی، الان یک قهرمان مردمی بودی اما تو مایه ننگ ما شدی.

محمد المتوکل، دیگر شهروند یمنی نیز توییت کرد: او می‌توانست منتظر بماند یکی از همراهان نتانیاهو یا خودش میکروفن را درست کنند اما او به جای آنها این کار را انجام داد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها