کد خبر: 268800
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۸ ۱۹:۲۱:۰۰
| |

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه:

اقدام نظامی علیه ونزوئلا نقض منشور ملل متحد است

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با ابراز نگرانی از وخامت اوضاع در ونزوئلا، تهدید نظامی کاراکاس از سوی ایالات متحده را نقض منشور سازمان ملل متحد خواند.

اقدام نظامی علیه ونزوئلا نقض منشور ملل متحد است
کد خبر: 268800
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۸ ۱۹:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| «ماریا زاخارووا» گفت: نشانه‌هایی مبنی بر استفاده احتمالی از نیروی نظامی توسط واشنگتن برای سرنگونی مقامات مشروع در ونزوئلا شنیده می شود و پیام به طور مستقیم از کاخ سفید بیرون می آید.


گفتنی است، در منشور ملل متحد هرگونه اقدام زورمدارانه در روابط بین‌الملی نظیر جنگ، تهدید به جنگ، اقدامات مقابله به مثل مسلحانه، محاصره دریایی یا هر شکل دیگر استفاده از تسلیحات محدود شده و آمده است که تمامی اعضای ملل متحد چه کوچک و چه بزرگ با یکدیگر برابرند و در روابط خویش باید از تهدید یا توسل به زور اجتناب کنند.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه با تحریک آمیز خواندن وعده عفو عمومی به نیروهای دولتی برای پیوستن به مخالفان مادورو اظهار داشت: این رویکرد تنها می تواند کمک به وقوع یک جنایت قلمداد شود ضمن اینکه واشنگتن نیروهای نظامی وفادار به مادرو را تهدید به تحریم کرده است.


وی گفت: آمریکایی ها همچنین از مخالفان در ونزوئلا برای ایجاد یک شبکه جایگزین از نمایندگان دیپلماتیک حمایت می کنند حال آنکه این اقدامات هیچ ارتباطی با کنوانسیون 1961 وین در مورد روابط دیپلماتیک ندارد.


زخارووا بار دیگر یادآور شد که روسیه با تحریم ها علیه ونزوئلا همراهی نمی کند و قصد ندارد که با دخالت در امور داخلی این کشور اوضاع نگران کننده در آن را تشدید کند.


وی ادامه داد: فعالیت نظامی ایالات متحده و بررسی اوضاع نشان می دهد که آمریکایی ها در تدارک تغییر دولت در کاراکاس به بهانه بازگرداندن دموکراسی و نجات دادن ونزوئلا هستند.


به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه، در رویکرد آمریکا اثری از دموکراسی دیده نمی شود، آنها به دنبال بازگرداندن دموکراسی در ونزوئلا نیستند و تنها سعی دارند دولتمردان این کشور را تغییر دهند؛ مردم ونزوئلا در این فشار زندگی می کنند.


زاخارووا با بیان اینکه نباید تحریمی علیه ونزوئلا اعمال کرد، افزود: باید اجازه داد دولت ونزوئلا به کار خود ادامه دهد تا بتواند مشکلات را به شکل مستقل حل و فصل کند نه اینکه به مشکلات این کشور دامن زده شود.


خوان گوایدو که رئیس مجلس ملی ونزوئلا است اواخر دی ماه پس از مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری مادورو خواستار کناره گیری وی از قدرت شده و خود را رئیس جمهوری موقت این کشور معرفی کرد.


اتحادیه اروپا به تازگی گروه تازه تاسیسی تحت عنوان «تماس بین المللی» متشکل از کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین برای پایان دادن به بحران ونزوئلا ایجاد کرده است.


گروه تماس از اتحادیه اروپا و هشت کشور عضو آن شامل فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، پرتغال، اسپانیا، سوئد و انگلیس و کشورهای بولیوی، کاستاریکا، اکوادور و اروگوئه در آمریکای لاتین تشکیل شده است.


هدف از تشکیل این گروه، کمک به ایجاد شرایطی برای ایجاد فرآیند سیاسی و مسالمت آمیز در ونزوئلا و توانمندسازی مردم این کشور برای تعیین سرنوشت خود از طریق انتخاباتی آزاد و قابل اعتماد اعلام شده است.


اگر چه اروپایی ها از روسیه نیز دعوت کرده اند که به گروه تماس ملحق شود اما سران کرملین نظر متفاوتی دارند و از نیکلاس مادورو به عنوان رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا حمایت می کنند.


آمریکا نخستین کشوری بود که گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت شناخت و خواستار خروج «نیکلاس مادورو» از قدرت شده است.


مادورو آمریکا را عامل پشت پرده تشدید اعتراض‌ ها علیه دولتش می‌داند و مخالفان را به طرح‌ریزی کودتا متهم می‌کند.


تا امروز برخی دولت‌ها همچون ایران، روسیه، چین، کوبا، مکزیک و ترکیه، ریاست جمهوری گوایدو را به رسمیت نشناخته و از مادورو اعلام حمایت کرده‌اند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها