کد خبر: 267676
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۵ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» تحولات ایران از نگاه رسانه‌های منطقه را بررسی می‌کند:

ایران در مطبوعات و رسانه‌های عربی؛ چهارم فوریه 2019

روزنامه‌های عربی امروز، دوشنبه 4 فوریه 2019، 15 بهمن 1397 هم بخش‌هایی از صفحات و مطالب خود را به رخدادهای ایران و موضوعات مربوط به کشورمان اختصاص دادند.

ایران در مطبوعات و رسانه‌های عربی؛ چهارم فوریه 2019
کد خبر: 267676
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۵ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه السیاسه کویت با توجه به رویکرد ایرانی‌ستیزش تلاش کرد تا نظرات امارات متحده عربی را در رابطه با نشست ورشو منعکس کرده وادعا کند این نشست می‌تواند پیام متحد حضار در رابطه با فعالیت‌های نگران‌کننده ایران باشد؛ این روزنامه همچنین در خبری به گفتگوی ترامپ با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا با محوریت ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق برای تحت نظر گرفتن ایران پرداخت.


السیاسه همچنین مدعی شد اختلاف‌نظرهایی بین تهران و مسکو در رابطه با نحو فعالیت در سوریه به وجود آمده است ودر این راستا ارتش روسیه شماری از فرماندهان گروه‌های شبه‌نظامی متحد با دمشق را هم بازداشت کرده است.


روزنامه لبنانی الاخبار با پرداختن به مسئله ایجاد سازوکار مالی اروپا با ایران آن را موفقیتی هر چند پایین تر از سطح مطلوب برای ایران در مقابله با تحریم های اعمال شده توصیف کرد وآنرا عاملی برای ادامه مقاومت بخشی نفت در مقابل این تحریم ها دانست؛ این در حالی است که این روزنامه لبنانی به نقل از کارشناسان ایرانی خبر داد تهران همچنان راهکارهای جایگزینی را برای مقابله با تحریم‌ها در اختیار دارد.


روزنامه البناء دیگر روزنامه لبنانی هم به ادامه انتشار پرونده چهل سالگی انقلاب اسلامی پرداخته واینبار انقلاب اسلامی ایران را از دیدگاه راهبردی فلسطینی بررسی کرده است.


در صفحه دیگری از این روزنامه به پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران اشاره شده وبه نقل از یک مسئول ایرانی خبر داده است که ماهانه 15 ماده جدید در بخش فناوری نانو در کشور تولید می‌شود.


البناء همچنین خبر تدارک برای برگزاری نشست سران ایران ، ترکیه وروسیه در سوچی را در 14 فوریه جاری منتشر کرد.


الشرق‌الاوسط از قصد ترامپ برای ادامه حضور نظامی در عراق برای زیر نظر گرفتن ایران سخن گفته و با وجودی که تلاش می‌کند همچنان از منظر ایران‌ستیزی به تحلیل رخدادها بپردازد، در یادداشتی به قلم مشاری الذایدی اعتراف می‌کند انقلاب (امام) «خمینی» بعد از گذشت 40 سال همچنان تاثیرات خود را نه تنها بر جهان اسلام بلکه بر جهان سکولار غرب هم گذاشته است.


این نویسنده سعودی در پارگراف‌های اولیه نوشتار خود آورده است: بعد از چهار دهه که برای ما همچون خواب تابستانی بدی گذشت، جادوی روحانی شیعه آیت‌الله خمینی نه تنها همچنان جهان اسلام را تحت تاثیر خود قرار داده بلکه عقل وقلب غربی‌ها وبه ویژه اروپایی‌ها را هم برده است.


در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: در حالی‌که مسئول سیاست خارجی اروپا «فدریکا موگرینی» که یک چپ‌گرای ایتایایی است، از توافق با ایران همچون یک انقلابی عقیدتی اروپایی دفاع می‌کند، در واقع خود را به نظرات «میشل فوکو» اندیشمند فرانسوی که در آن زمان انقلاب ایران را «روحانیت سیاسی» توصیف کرده بود، نزدیک می‌‌شود.


این روزنامه در خبری نیز از جهش موشکی ایران سخن گفته و با اشاره به اعلام تولید نسخه به‌روز‌شده موشک بالستیک خرمشهر نوشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی به ایران گفته ما می‌دانیم شما چه کار می‌نید و کجا این کار را انجام می‌دهید. ما فعالیت خود را علیه شما با تمامی ابزارهای موجود ادامه خواهیم داد.


روزنامه الکترونیکی الرای‌الیوم هم در کنکاشی در اسناد سری انگلیس خبر داد آمریکا برای جلوگیری از پیروزی ایران در جنگ علیه عراق، قصد حمله به ایران را داشت؛ این روزنامه همچنین خبر نشست سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه را به نقل از کرملین تایید کرد.


روزنامه القدس‌العربی هم تیتر «سپاه پاسداران: اگر اروپا بخواهد علیه ما توطئه‌چینی کند، با یک جهش موشکی به آن پاسخ می‌دهیم» را برای یکی از اخبار خود استفاده کرده و در مقاله‌ای به مجادله انقلابی‌گری و دولت در ایران بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب پرداخته است.


این در حالی است که روزنامه العرب ـ لندن در مقاله‌ای به قلم «خیر‌الله خیر‌الله» تاکید می‌کند برای به عقب راندن ایران باید این کار را از سوریه آغاز کرد.


روزنامه الیوم‌السابع مصر هم در گزارش‌ها و اخبار خود از ایران، خبر نشست سه‌جانبه روسیه ترکیه و ایران در 14 ماه جاری میلادی در سوچی، پاسخ نایب‌رئیس مجلس عراق به سخنان ترامپ در مورد حضور در عراق برای تحت نظر قرار دادن ایران و نیز پیام توئیتری وزارت خارجه آمریکا به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را منتشر کرد. این روزنامه از آنچه افشاگری سرمربی سابق تیم ملی ایران در رابطه با کمک‌های مالی قطر در کمک به تیم ملی ایران نیز سخن به میان آورده و به نقل از وزیر خارجه روسیه نوشته است: با تهران در رابطه با آغاز به کار کمیته تدوین قانون اساسی در سوریه به رایزنی پرداختیم.

این روزنامه مصری همچنین در پرونده‌ای تحت عنوان کسی که خود را با آمریکا بپوشاند عریان باقی می‌ماند، به بازخوانی پیروزی انقلاب اسلامی ایران به روایت اسناد اطلاعاتی و نیز برخی از مسئولین آمریکا و رژیم شاه پرداخته است.


روزنامه البعث‌سوریه نیز در گزارش‌های خود از ایران به نقل از رسانه‌های اسرائیلی نوشت: پیشرفت سلاح‌های جدید ایران از آمریکا هم پیشی گرفته‌اند.


این روزنامه سوری همچنین به نقل از سردار سلامی اعلام کرد: تهران به دنبال تقویت توانمندی موشک‌های راهبردی خویش است و در این رابطه هرگز متوقف نخواهد شد.


البعث به نقل از «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان هم نوشت: استقلال و خودکفایی ایران عامل اصلی دشمنی واشنگتن با ماست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها