کد خبر: 267131
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۳ ۱۲:۳۸:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» تحولات ایران از نگاه رسانه‌های منطقه را بررسی می‌کند:

ایران در مطبوعات و رسانه‌های عربی؛ دوم فوریه 2019

روزنامه‌های عربی امروز نیز موضوع‌های مختلفی از ایران را دستمایه تحلیل‌ها، گزارش‌ها و اخبار خود قرار دادند که محوری‌ترین آن فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود. در ادامه تیترهای مرتبط به ایران را در رسانه‌های عربی مرور می‌کنیم.

ایران در مطبوعات و رسانه‌های عربی؛ دوم فوریه 2019
کد خبر: 267131
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۳ ۱۲:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه‌های عربی امروز نیز موضوع‌های مختلفی از ایران را دستمایه تحلیل‌ها، گزارش‌ها و اخبار خود قرار دادند که محوری‌ترین آن فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود. در ادامه تیترهای مرتبط به ایران را در رسانه‌های عربی مرور می‌کنیم.

به گزارش اعتمادآنلاین، روزنامه الرای کویت استقبال جمهوری اسلامی ایران را از تشکیل کابینه لبنان منعکس کرده و با اشاره به هشدار واشنگتن به حزب‌الله برای عدم سوءاستفاده از جایگاه خود در کابینه در یادداشتی شرایط کابینه فعلی سعد حریری را همانند ایستادن در آتش گداخته توصیف می‌کند.

روزنامه لبنانی البناء هم در یادداشتی به قلم ناصر قندیل به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت. این روزنامه همچنین در گزارشی تحت عنوان «اتحادیه اروپا: تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسیم» به مسئله تحلیل اعلام سازوکار جدید مالی اروپا با ایران پرداخت.

روزنامه الشرق الاوسط هم در گزارشی به آغاز جشن‌‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته و در تیتر این گزارش نوشت: رئیس مجلس خبرگان به حامیان برقراری روابط بهتر با واشنگتن حمله کرد.

این روزنامه فرامنطقه‌ای همسو با اهداف و راهبردهای عربستان در یادداشتی به قلم راجح الخوری تلاش کرد بین چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و مشکلات اقتصادی که تحریم‌ها به همراه آورده در کنار هشدارهای سردار رحیم صفوی در تغییر استراتژی نظامی جمهوری اسلامی نوعی ارتباط ایجاد کند.

این مسئله مورد توجه روزنامه الکترونیکی الرای الیوم هم قرار گرفته و در یادداشتی به قلم صالح القزوینی نوشته است: ایران بعد از دو مانوری که طی مدت اخیر انجام داده، از تغییر راهبرد نظامی خویش از دفاعی به تهاجمی سخن می‌گوید. در بخش دیگری از این یادداشت ضمن پرداختن به دشمنان احتمالی جمهوری اسلامی با ذکر دلایلی تاکید شده با وجود تمامی تهدیدهای صورت گرفته حتی ترامپ هم در خود ظرفیت فشار حداکثری بر ایران را نمی‌بیند.

صالح القزوینی در ادامه یادداشت با اشاره به اعلام سازوکار تجاری توسط سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان این احتمال را مطرح کرد که چنین سازوکاری می‌تواند ایران را متقاعد کند مجددا راهبرد نظامی خود را تغییر دهد.

الرای الیوم همچنین به نقل از دیلی تلگراف خبر داد بریتانیا و متحدینش با اجرای سازوکار تجاری خود با ایران؛ تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه این کشور را به چالش خواهند کشید.

در مقابل روزنامه القدس العربی توییت «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران را بعد از اعلام آمریکا در خروج از معاهده منع انتشار تسلیحات هسته‌ای میانبرد با روسیه منعکس کرده و آورده است «هر توافقی با دولت آمریکا ارزش جوهری را که با آن نوشته می‌شود هم ندارد.»

روزنامه العرب چاپ لندن هم در گزارشی تحلیلی به چهل سالگی انقلاب اسلامی پرداخته و از منظر خود تلاش کرده به این پرسش که چه تغییراتی در این چهل سال رخ داده پاسخ دهد. همچنین خضر ابو دیاب هم در یادداشتی در این روزنامه داستان انقلاب اسلامی را که آن را انقلاب (امام) خمینی توصیف کرده بین تهران، واشنگتن و پاریس مورد برسی قرار داده است.

الاهرام مصر هم همین مسئله را دستمایه تحلیل خود قرار داده و دکتر «نیفین مسعد» در نوشتار خود به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ادعا می‌کند این انقلاب در ابتدا یک انقلاب فراایدئولوژیک، فرا طبقاتی و فرا قومیتی بود اما به دلیل آنکه نخبگان نخبگان مذهب‌گرا دقیقا در نقطه مقابل نخبگان سلطن‌ت طلب سکولار قرار داشتند این گرایش به سوی اسلامیت بیشتر و بیشتر شد.

تحلیلگر این روزنامه معتبر مصری تاکید می‌کند آنچه که در این چهل سال بسیار قابل توجه است آن است که با وجود گذشت این مدت، توانمندی و ویژگی‌های این نظام سیاسی همچنان در همان شکل سابق خود باقی مانده و بجز تعدیل‌هایی که در سال 1989 بر قانون اساسی این کشور همچون لغو پست نخست‌وزیری و ایجاد مجلس تشخیص مصلحت نظام هیچ تغییری در قواعد آن به وجود نیامده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها