کد خبر: 266618
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۱ ۱۶:۳۲:۰۰
| |

درآمد باج‌گیری «بن سلمان» از شاهزاده‌ها اعلام شد

دولت عربستان پایان دوره تحقیقات فسادهای مالی این کشور را اعلام کرد.

درآمد باج‌گیری «بن سلمان» از شاهزاده‌ها اعلام شد
کد خبر: 266618
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۱ ۱۶:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| بعد از 542 روز بازداشت، فشار، گروانگیر، ارعاب و به تعبیر برخی از رسانه‌های مخالف باج‌گیری؛ محمد بن سلمان موفق شد بیش از 106 میلیارد دلار از میلیاردهای به گروگان گرفته شده درآمد کسب کند.


به گزارش اعتمادآنلاین، دربار پادشاهی عربستان در بیانیه خود که شامگاه چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد: در عملیات گسترده مبازه با فساد که به دستور محمد بن سلمان آغاز شده بود، ده‌ها نفر از شاهزاده‌های بزرگ، وزرا و سرمایه‌داران بارز (عربستانی وغیر عربستانی) بازداشت شدند که در جریان این عملیات 106 میلیارد دلار به خزانه دولت بازگردانده شد.


گرچه رسانه‌های عربستانی ازاین اقدام به عنوان عملیات مبارزه با فساد نام می‌برند اما بر اساس گزارش‌های منتشر شده به گروگان گرفته شدن شخصیت‌های اقتصادی بارز عربستانی و وابسته به عربستان در هتل ریتز کارلتون ریاض شوک بزرگی را در ساختار جامعه این کشور به وجود آورده است، به ویژه که اخبار منتشر شده در رابطه با این عملیات گروگانگیری حکایت از آن داشت که هر میلیاردری زودتر خونبهای خود را به بن سلمان پرداخت می‌کرد، می‌توانست زودتر از این هتل مرخص شود.


با نگاهی به همین گزارش‌ها مشخص می‌شود که بن سلمان طی این مدت 381 نفر از ثروتمندترین شخصیت‌های عربستانی و وابسته همچون سعد حریری نخست وزیر لبنان را به بهانه شهادت دادن و بازجویی، بازداشت کرد و تنها 87 نفر از آن‌ها حاضر به باج‌دهی شدند که مبلغ 400 میلیارد ریال سعودی گرفته‌اند.


همچنین 1700 حساب بانکی (که ظاهرا صاحبان آن حاضر به باج‌دهی نبودند) نیز بلوکه و به نفع دولت مصادره شد.


در مقابل و بر اساس بیانیه دربار پادشاهی عربستان، دادستان کل حاضر به مختومه کردن پرونده 56 نفر از شخصیت‌ها به دلیل وجود مسایل جنایی دیگر علیه آن‌ها (بخاطر داشتن خطر برای محمد بن سلمان) نشد تا همچنان در بازداشت باقی بمانند.


در این میان 8 نفر هم ظاهرا حاضر به باج‌دادن نشدند تا دادگاه‌های عربستان آن‌ها را به جرم فساد به زندان بفرستد.


به گفته کارشناسان 400 میلیارد ریال دریافت شده از این میلیاردها معادل 10 برابر کسر بودجه فعلی عربستان است که 40 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.


به گفته شبکه العربیه وابسته به عربستان این مبلغ معادل فروش یک میلیارد و800 هزار بشکه نفت است و 12 برابر درآمد خالص تمامی شرکت‌های ثبت شده در عربستان در سال 2017 را تشکیل می‌دهد.


ناظران امور عربستان بر این باورند دلیل اصلی مختومه کردن ناگهانی این عملیات تلاشی از سوی ریاض برای اطمینان دادن به سرمایه‌ها وسرمایه‌گذارانی است که دیگر جرات حضور در عربستان را خود نمی‌دهند این امر در سایه فشارهای روزافزون سازمان‌های مدافع حقوق بشر برای تحریم ریاض از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.


بی تردید این پایان سریع بی ارتباط با بیانیه‌های سازمان‌های عفو بین الملل وهیومن رایتس واچ برای اعزام ناظران مستقل جهت گفتگو با فعالان حقوق مدنی بازداشت شده به ویژه زنان در بند آل سعود و نیز میلیاردهای محصور در هتل ریتز کارلتون نیست.


گفتنی است هفته گذشته عربستان محمد حسین العمودی میلیاردر سعودی اتیوپیایی تبار را بعد از 14 ماه بازداشت آزاد کرد، بکر بن لادن نیز بعد از حدود 15 ماه حصر به شکل موقت از این هتل آزاد شد اما عادل الفقیه وزیر اقتصاد برکنار شده سعودی جزو هشت میلیاردری است که ظاهرا باید دوره زندان را بگذراند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها