کد خبر: 263482
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ۱۵:۱۴:۰۰
| |

تاکید اجلاس بیروت بر پایبندی نسبت به قدس

نشست اقتصادی سران عرب در بیروت در سایه عدم حضور بیشتر رهبران کشورهای عربی به کار خود پایان داد و حاضران در این نشست بر لزوم حمایت از کشورهای میزبان آوارگان سوری تاکید کردند.

تاکید اجلاس بیروت بر پایبندی نسبت به قدس
کد خبر: 263482
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ۱۵:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| نشست اقتصادی سران عرب روز یکشنبه‌ در بیروت برگزار شد اما بیشتر رهبران کشورهای عربی در آن حضور نیافتند. از رهبران عربی که در این نشست حضور داشتند، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و محمد ولد، عبدالعزیز، رئیس جمهوری موریتانی بودند.

در این نشست حاضران بر لزوم حمایت از کشورهای میزبان آوارگان سوری تاکید کردند. شرکت‌کنندگان در این نشست در بیانیه‌ای از تمامی طرف‌های اهداکننده و صندوق‌های کشورهای عربی خواستند برای کاهش مشکلات آوارگان و حمایت از پروژه‌های کشورهای میزبان و کاهش پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بحران آوارگان همکاری داشته باشند.

شرکت کنندگان در این نشست در بیانیه پایانی بر لزوم پایبندی بر حمایت از پایداری ملت فلسطین در برابر حملات رژیم صهیونیستی تاکید کردند و گفتند، این تجاوزات منجر به نابودی اقتصاد فلسطین و زیرساخت‌های آن شده است.

آنها نسبت به مسؤولیت‌پذیری عربی و اسلامی جمعی در قبال قدس به منظور حفظ هویت عربی، اسلامی و مسیحی قدس شریف ابراز اطمینان کردند.

در این بیانیه بر لزوم همبستگی با تمام طرف‌های مربوطه به منظور تامین مالی لازم برای اجرای پروژه‌های مطرح شده در طرح استراتژیک توسعه بخش خصوصی قدس شرقی تاکید شد.

شرکت کنندگان همچنین بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی طبق قطعنامه‌های بین‌المللی تاکید کردند.

جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان در این نشست از جامعه جهانی خواست که به مسؤولیت‌های خود در قبال آوارگان سوری عمل کند. وی خواهان ایجاد پروژه‌هایی برای توسعه اقتصادی در مناطقی شد که آوارگان به آنجا باز می‌گردند.

وزیر امور خارجه لبنان تاکید کرد: درخواست ما برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به نفع لبنان و کشورهای عربی است.

وزیر امور خارجه لبنان در کنفرانس مطبوعات مشترکی با احمد ابوالغیط، اظهار کرد: ما هنوز از موضع سوریه درباره بازگشت به اتحادیه عرب اطلاعی نداریم.

وی از عدم حضور هیئت لیبی در این نشست ابراز تاسف کرد اما در ‌عین ‌حال گفت‌ که لیبی باید به مسؤولیت خود درباره مشخص کردن پرونده ربوده شدن امام موسی صدر عمل کند.

باسیل افزود: امام موسی صدر پیشوای تمامی لبنانی‌ها و اعراب و الگویی برای همه مردم لبنان است و ما همچنان خواهان مشخص شدن سرنوشت وی هستیم.

باسیل از امیر قطر و رئیس جمهوری موریتانی به خاطر حضور در این نشست تشکر کرد.

وی گفت‌: ما از جامعه جهانی می‌خواهیم برای پایان فاجعه آوارگان به مسؤولیت خود عمل کرده و از تمامی امکانات لازم برای ایجاد راهکارهای ریشه‌ای و افزایش تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد شرایط مناسب جهت بازگشت آوارگان به وطن‌شان استفاده کنند.

همچنین ابوالغیط در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، گفت‌: عدم حضور سوریه در اتحادیه عرب مساله‌ای است که خود من نیز از آن خرسند نیستم. ما در حال‌ حاضر در اتحادیه عرب به موضع سوریه نمی‌پردازیم اما هر طرحی را درباره این مساله پیگیری خواهیم کرد.

ابوالغیط در سخنرانی خود در نشست اقتصادی بیروت به عدم حضور سوریه در این نشست نپرداخت اما از عدم حضور هیئت لیبی ابراز تاسف کرد.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان نیز در این نشست تاکید کرد: برگزاری نشست اقتصادی سران عرب در بیروت تاکیدی بر نقش لبنان و جایگاه آن در جهان عرب است و ما امیدوار بودیم که تمامی طرف‌ها در نشست حضور داشته باشند.

وی گفت‌: ما با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستیم اما باید تلاش کنیم که از رخدادهای دردناک کنونی به عنوان انگیزه‌ای برای همکاری و همبستگی استفاده کنیم. ما امیدواریم که این نشست در اجرای پروژه‌های ناتمام بر اساس منافع ملت‌هایمان نقش داشته باشد. لبنان پروژه‌ای درباره اقتصاد دیجیتالی ارائه می‌کند و در سایه چالش‌های کنونی ما استراتژی برای بازسازی خواهیم داشت.

وی گفت: لبنان به خاطر جنگ‌ها بهای سنگینی را پرداخت کرده است و درباره مساله آوارگان سوری بار سنگینی را بر دوش دارد. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان نهایت تلاش خود را به کار بگیرند.

میشل عون همچنین تجاوزات رژیم صهیونیستی را محکوم و تاکید کرد که اشغالگران اسرائیلی قطعنامه‌های بین‌المللی را نقض می‌کنند.

محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان نیز در آغاز نشست خواهان افزایش تلاش‌ها برای مقابله با بی‌ثباتی در منطقه شد و بر لزوم درپیش گرفتن سیاست‌هایی که روابط میان کشورهای عربی را تقویت کند، تأکید کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها