کد خبر: 260756
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چرا عراق به قطب‌نمای دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی تبدیل شد؟

بعد از سفر مخفیانه ترامپ به عراق ناگهان موجی از فعالیت‌های دیپلماتیک صحنه سیاسی عراق را درنوردیده است.

چرا عراق به قطب‌نمای دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی تبدیل شد؟
کد خبر: 260756
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هنوز ترامپ به کاخ سفید باز نگشته بود که خبر رسید پمپئو وزیر خارجه‌اش برای پاره‌ای مذاکرات در قالب سفر به چند کشور منطقه به عراق سفر می‌کند.


به گزارش اعتمادآنلاین ، وزارت خارجه عراق هم همان زمان لیستی از حضور وزرای خارجه کشورهای مختلف به عراق در اختیار رسانه‌ها قرار داد که در میان آنها، نام وزیر خارجه فرانسه هم به چشم می‌خورد. این در حالی است که برخی از رسانه‌های عراقی از آماده‌سازی برای سفر امانوئل مکرون به کشورشان سخن می‌گویند.


اما این تمام ماجرا نبود، ترکیه نیز از زبان سفیرش در عراق اعلام کرد رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه قصد دارد در سه ماهه دوم سال 2019 به عراق سفر کند.


اسرائیل هم در این گیرودار در دستورالعملی که امضای وزیر اقتصاد این رژیم را داشت، عراق را از لیست کشورهای دشمن برداشت تا شرکت‌هایش بتوانند بدون هیچ منع قانونی مستقیما در عراق سرمایه‌گذاری کنند.


اردن هم که پادشاهش تصمیم خود را برای حضور در بغداد گرفته واگر اتفاق خاصی پیش نیاید او دوشنبه در عراق میهمان برهم صالح خواهد بود.


سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در این مقطع زمانی آن هم در فاصله چند روز بعد از سفر وزیر نفت کشورمان به عراق بر حساسیت اوضاع عراق می‌افزاید.


این موج دیپلماتیک در حالی به سوی عراق به حرکت در آمده که دولت آمریکا با وجود آنکه به وضوح بر شکست برنامه‌های خود در منطقه تاکید داشته همچنان به دنبال افزایش پایگاه‌های خود در عراق و حتی انتقال نظامیان بیشتری به این منطقه است.


در این حال کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز تلاش می‌کند با استفاده از راهبرد سنتی خود با مقادیر هنگفتی سرمایه‌گذاری به دنبال حضور مجدد و پررنگ در صحنه سیاسی واجتماعی عراق باشد.


در این میان تحلیلگران بین سه مقوله جنگ، صلح و بازی سیاسی در عراق اهداف این کوچ گسترده دیپلماتیک را تفسیر می‌کنند.


برخی عراق را پایگاه اصلی و مبدا جنگ بعدی و سوم خلیج‌فارس می‌دانند که از نگاه آنها قرار است در سال جاری میلادی 2019 به وقوع بپیوندد. برخی دیگر این کشور را بزرگ‌ترین دروازه ورود صلح به منطقه معرفی می‌کنند و قرار است طریق این کشور آفتاب صلح بر سوریه واز آنجا به بقیه مناطق خاورمیانه تابیدن بگیرد و تعدادی دیگر ذخایر نفتی این کشور جنگ‌زده را انگیزه اصلی این تکاپوی دیپلماتیک می‌دانند به ویژه که عراق در میان بقیه کشورهای قربانی جنگ‌های منطقه‌ای تنها کشوری است که قادراست از پول نفت خود قراردادهای بازسازی خرابی‌هایش را بپردازد.


جنگ، صلح یا سودهای تجاری به‌عنوان هدف این دوی با مانع دیپلماتیک به سوی خط پایانی که در بغداد قرار داده شده، هر چه که باشد در کوتاه‌مدت چهره واقعی خود را از میان پرونده‌های سری بازیگران منطقه‌ای نمایان خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها