کد خبر: 259351
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۹ ۱۳:۱۴:۰۰
| |

نشست امروز شورای امنیت در مورد اجرای آتش‌بس در یمن

فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن امروز در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارشی از وضعیت این کشور و نتیجه مذاکرات اخیر ارائه خواهد داد. 

نشست امروز شورای امنیت در مورد اجرای آتش‌بس در یمن
کد خبر: 259351
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۹ ۱۳:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| یک مقام دیپلماتیک اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل امروز- چهارشنبه- برای بررسی پیشنهاد «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل درباره اعزام هیأت ناظر بین‌المللی جدید به یمن به منظور نظارت بر اجرای توافق آتش‌بس بین طرف‌های درگیر جنگ تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گوترش در یک نامه رسمی به شورای امنیت پیشنهاد داد که این کمیته جدید متشکل از 75 ناظر به همراه نیروهای امنیتی و اداری باشد.

منبع مذکور توضیح داد که این هیأت بر پایبندی و تعهد طرفین جنگ یمن به اجرای توافق آتش‌بس و باز نشر متقابل نیروهای حاضر در شهر الحدیده و دو بندر «الصلیف» و «رأس عیسی» بر اساس مفاد توافق صلح سوئد نظارت خواهد کرد.

«مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در نشست امروز گزارشی از وضعیت این کشور و نتیجه مذاکرات اخیر ارائه خواهد داد.

گریفیتس در راستای سرعت‌بخشی به روند اجرای توافق‌های سوئد به ویژه در حوزه مرتبط با شهر ساحلی و استراتژیک الحدیده برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه در پایان هفته به صنعا پایتخت یمن سفر و روز دوشنبه گذشته در عربستان با «عبدربه منصورهادی» رئیس دولت مستعفی و فراری دیدار کرد.

الحدیده مهمترین محور گفت‌و‌گوهای سوئد بوده و در چند ماه اخیر جبهه اصلی جنگ یمن را تشکیل داده است، اما این شهر از زمان ورود به اجرای آتش‌بس در 18 دسامبر از آرامش نسبی برخوردار است.

گریفیتس امیدوار است که طرفین جنگ در ماه جاری میلادی برای تکمیل روند مذاکرات سوئد احتمالا در کویت نشست داشته باشند.

سازمان ملل در حال حاضر بر اساس توافق آتش‌بس، گروه کوچکی متشکل از 16 ناظر به رهبری «پاتریک کامرت» ژنرال بازنشسته هلندی را به یمن فرستاده است.

احتمالا سازمان ملل در تاریخ 20 ژانویه زمان پایان مأموریت کمیته ناظر هیأت نظارت جدیدی را به یمن اعزام کند.

جنگ یمن از سال 2015 میلادی همزمان با دخالت ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی تشدید شده و تا کنون 10 هزار نفر در این جنگ جان خود را از دست داده و قحطی جان 14 میلیون یمنی را تهدید می‌کند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها